قیمت جدید خودرو به من ربطی ندارد
رییس شورای رقابت در پایان حضور خود در این شورا در رابطه با قیمت گذاری خودرو که قرار بود در مهرماه انجام شود گفت که دیگر قیمت گذاری خودرو به من ارتباطی ندارد و رییس جدید آن را پیگیری میکند که ممکن است بخواهد مدل را تغییر بدهد. به گزارش ایسنا، رضا شیوا در نشستی خبری پایان دور دوم این شورا و حضور خود در آن را اعلام کرد و گفت که فردا با حضور وزیر اقتصاد ترکیب شورای رقابت دستخوش تغییراتی خواهدشد. وی همچنین در این نشست به بیان گزارشی از عملکرد شورا در چندسال گذشته پرداخت. اما در حالی قرار بود در پایان شهریور ماه و تعیین تورم بخشی شورا نسبت به قیمت گذاری جدید خودرو برای پاییز اعلام نظر کند که این موضوع از شیوا مورد پرسش قرار گرفت و وی گفت: در این مورد از من سوال نکنید و دیگر قیمت خودرو ارتباطی با من ندارد و رییس جدید در این زمینه تصمیمگیری خواهد کرد.
وی افزود: شاید اصلا رییس جدید بخواهد این مدل قیمت گذاری را تغییر دهد و برنامه دیگری در این رابطه داشته باشد. شیوا یادآور شد که قیمت گذاری با روش فعلی باید براساس تورم بخشی که از بانک مرکزی اعلام میشود انجام شود که هنوز این بانک تورم را به شورای رقابت اعلام نکرده و ممکن است تا پایان مهر طول بکشد. وی در مورد بحثهایی که اخیرا برای نحوه قیمت گذاری خودرو و یا مخالفتهایی که درباره قرعه کشی برای فروش خودرو مطرح است یادآور شد که آنچه مشخص است در قرعه کشی هیچ کس دخالت و نفوذی ندارد ولی پیش از این زمانی که فروش خودرو از طریق سایت انجام میشد دایم با شکایت و اعلام مشکل از سوی مردم مواجه بودیم که میگفتند نفوذ دلالان و رباتها هستند که در این نحوه فروش برد بیشتری دارند، بنابراین از نظر ما بهترین راه، قرعه کشی بود ولی اگر منتقدان شیوه جدیدی دارند ارایه کنند تا مورد بررسی قرار گیرد. شیوا در ادامه با اشاره به انتقاداتی که مبنی بر عدم رقابتی شدن بازار خودرو با وجود دخالت شورای رقابت مطرحمی شود، گفت: این شورا نه جزو وظایفش بود که بازار را رقابتی کند و نه امکانش را داشت.اگر قرار است بازار خودرو رقابتی شود نیاز به بستر و توجیه اقتصادی و سرمایهگذاری دارد و این وظیفه سازمان گسترش و وزارت صمت است.بنابراین اگر زمانی بازار رقابتی باشد شورا نیز از آن خارج میشود و اینکه بگویند با حضور شورا سرمایهگذاران به بازار خودرو نمیآیند ادعای بیهوده است.
مردم با شورا بد شدند
شیوا در ادامه با اشاره به اینکه تمام تلاش شورا این بود که انحصارگر نتواند قیمت خود را به مردم تحمیل کند، گفت: به هرصورت در کشوری که تورم تا ۵۰ درصد است و همهچیز گران میشود طبیعی است قیمت خودرو افزایش یابد ما همواره سعی کردیم که قیمت منصفانه روی خودرو قرار بگیرد اما به هر صورت این افزایش قیمت مطلوب مردم نبود و در مواقعی آنها با شورای رقابت بد شدند. به گفته وی، از سوی دیگر خودروسازها هم راضی نبودند و میگفتند این نحوه قیمت گذاری و نتیجه عملکرد شورا به زیان انباشته با رقمهای ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیاردی منتهی شده است. شیوا در مورد نحوه قیمت گذاری خودرو نیز با اشاره به اینکه این شیوه هیچگاه قیمت گذاری بر اساس بهای تمامشده را قبول نداشته است، افزود: ما نپذیرفتیم که انحصارگرا بخواهد هرچه هزینه کرده را به اضافه سود به آن برگردانیم در حالی که این موجب زیان مصرف کننده میشد.
وی ادامه داد: متاسفانه مشکلات خودروسازان فراوان است و آنها سرمایهگذاری و هزینههای نامربوط زیاد دارند این در حالی است که خودروساز فقط در رشته خود فعالیت کند ولی شاهدیم آنقدر شرکتهای وابسته دارند که زیان ده هستند و میخواهند زیان را از طریق مصرف کننده جبران کنند. در ادامه این نشست، این موضوع مطرح شد که مصوبه شورای رقابت درباره پیش فروش خودرو و تاکید بر مشخص شدن قیمت در ابتدا موجب خودداری خودروسازان از پیش فروش شده است بیان کرد: نمیشود که خودرویی را اکنون برای فروش اعلام کرد که قیمت آن مشخص نباشد از سویی برخی خودروسازان طوری پیش فروش میکنند که حتی طرح آن ممکن است دستخوش تغییر شود و این برای ما پذیرفته شده نیست. خودروسازان در پیش فروش مشکلات زیادی دارند و این نوع پیش فروش انجام نشود بهتر است. به گفته وی، در صورتی که پیش فروش انجام نشود میتواند مشوقی برای افزایش فروش فوقالعاده و عرضه بیشتر باشد؛ اینطور تعهدشان هم کمتر شده و ظرفیت فروش فوقالعاده مطلوبتر خواهد شد. رییس شورای رقابت در پایان با اشاره به پایان حضور خود در شورا گفت که تمام سعیمان این بوده تا مردم متضرر نشوند ولی در هرصورت میتواند به رضایت آنها منجر نشود که از همه مردم حلالیت میطلبیم.