ماموریتهای جدید دولت برای اقتصاد دیجیتال
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با تشریح ماموریتهای مدنظر برای کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال گفت: در این کارگروه رویکرد حمایتی برای توسعه اقتصاد پلتفرمی و محتوای دیجیتال دنبال میشود. رضا باقری اصل در گفتوگو با خبرنگار مهر، به تشریح ماموریتها و مزایای تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال پرداخت و اظهار کرد: یکی از مهمترین و اثرگذارترین حوزههای کاربری فضای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، حوزه اقتصاد است و این حوزه به واسطه اینکه سهم عمدهای از فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی مردم را شامل میشود توانسته با بهرهگیری از ICT، اقتصاد نوینی را ایجاد کند که در دنیا با نامگذاریهای مختلفی از جمله اقتصاد هوشمند، اقتصاد دیجیتال یا اقتصاد نوین شناخته میشود. وی با اشاره به اینکه منظور از اقتصاد دیجیتال، نحوه به کارگیری فناوریهای دیجیتال در اقتصاد است، ادامه داد: در تبیین مفهومی این موضوع، سه لایه در نظر گرفته شده که یکی از آنها هسته مرکزی است که مربوط به بخش زیرساختی و بخش دیجیتال یا همان ICT میشود و خدمات حوزه فناوری اطلاعات از مرکز داده و سرویسهای کاملاً دیجیتالی مثل موتورهای جستوجو و شبکههای اجتماعی را در برمیگیرد. باقری اصل افزود: یکی دیگر از این لایهها مربوط به «خدمات دیجیتالی شده» و «اقتصاد پلتفرمی» میشود و ما به نوعی شاهد اقتصاد اشتراکی هستیم. مانند آن اتفاقی که در حوزه سرویسهای اشتراکی مثل سرویسهای خودروی اینترنتی در کشور خودمان رخ داده است. لایه سوم در مفهوم اقتصاد دیجیتال، بعد وسیعتری دارد و مربوط به «اقتصاد دیجیتالی شده» میشود. در این لایه اتفاقات مهمی در حوزه کشاورزی هوشمند، اقتصاد الگوریتمی و توسعه صنعت هوشمند رقم میخورد. دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: بنابراین ما وقتی از اقتصاد دیجیتال صحبت میکنیم هر ۳ لایه را در نظر میگیریم و معتقدیم که این لایهها کمککننده همدیگر هستند و طبیعتاً نمیتوانند باهم تعامل نداشته باشند. وی با اشاره به اینکه تعریف اقتصاد دیجیتالی بسیار وسیعتر از تعریف تجارت الکترونیک است، ادامه داد: تجارت الکترونیک در لایههای «اقتصاد دیجیتال» و «اقتصاد دیجیتالی شده»، کارکردهایی دارد اما بسیاری از خدمات و نوآوریهایی که مفهوم اقتصاد اشتراکی ایجاد کرده است، در قالبهای قدیم تجارت الکترونیکی جای نمیگیرد. بر این اساس ما نیازمند طرح تحول یا نیازمند یک ساختارشکنی نسبت به حوزههای سنتی هستیم و این موضوع با اقتصاد دیجیتالی شده رقم میخورد. باقری اصل گفت: در کنار آن، موضوعات دیگری نیز در زمینه اقتصاد دیجیتال وجود دارد؛ در اقتصاد دیجیتالی، شکلگیری کسب و کار و مشارکت ذینفعان یا مشتریان خیلی بالاتر است. از سوی دیگر هزینههای جستوجوی یافتن محصول، پایینتر میآید و هزینه مبادله کمتر میشود. شفافیت و قابل ارزیابی بودن با اطلاعات مشتریان اتفاق میافتد و رفتار مشتری نیز بر اساس حجم بالای اطلاعات، قابلیت سنجش پیدا میکند.