ایرانشهر
تمایل ژاپنیها به سرمایهگذاری در بندر شهید رجایی
کازوتوشی آیکاوا، سفیر ژاپن در ایران ابراز امیدواری کرد با لغو تحریمها زمینه از سرگیری مبادلات تجاری و سرمایهگذاری بخش خصوصی ژاپن در بندر شهید رجایی فراهم شود.به گزارش مهر، آیکاوا پس از بازدید از بخشهای مختلف بندر شهید رجایی در نشست مشترک با مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، گفت: امیدواریم که با لغو تحریمها، مبادلات دریایی و همکاریهای مشترک شرکتهای خصوصی ژاپن در بندر شهید رجایی از سر گرفته شود.وی با اشاره به روابط دوستانه و دیرینه دو کشور ادامه داد: تقویت و گسترش روابط تجاری با ایران بسیار مهم و حائز اهمیت است و بندر شهید رجایی به عنوان بندری مهم در منطقه میتواند نقش مهمی را در توسعه تجارت بین دو کشور ایفا کند.سفیر ژاپن در ایران با اشاره به بازنگری ژاپن در سیاستهای تجهیزات بندری خود طی سالهای گذشته، توسعه دریا محور را یکی از مهمترین اهداف کشورش عنوان کرد و افزود: به دنبال آن هستیم هم راستا با هوشمندسازی بنادر همکاری خود را با کشورهای دریایی گسترش دهیم.وی با بیان اینکه بندر شهید رجایی با توجه به ظرفیتهای موجود خود میتواند زمینه ساز حضور سرمایهگذاران سایر کشورها شود، افزود: به عنوان سفیر ژاپن مزیتها و ظرفیتهای که در این نشست به آنها اشاره شد را به مسوولان اقتصادی ژاپن منتقل خواهم کرد تا زمینه همکاریهای بیشتر فراهم شود.
ارسال دوباره پیامک «خانه خالی» به مردم از هفته آینده
مقام مسوول وزارت راه و شهرسازی از ارسال پیامک «خانه خالی» به مردم از هفته آینده خبر داد و گفت: اطلاعات ۶۳۰۰ خانه لوکس به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است.به گزارش تسنیم، پروانه اصلانی درباره وضع اخذ مالیات از خانههای گرانقیمت (با ارزش 10 میلیارد تومان به بالا) اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی تکلیف قانونی برای اعلام لیست این خانهها به سازمان امور مالیاتی ندارد.وی ادامه داد: در قانون مقرر شده اطلاعاتی که برای شناسایی خانههای گرانقیمت به کمک سازمان امور مالیاتی میآید، در اختیار این سازمان بگذاریم. در این رابطه طبق تکلیف قانونی اطلاعات مربوط به حدود 6300 واحد (خانههای لوکس و گرانقیمت) را از اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان برای سازمان امور مالیاتی در شهر تهران ارسال کردیم.وی با تاکید بر اینکه «با این حال سازمان امور مالیاتی مکلف است که خانههای لوکس را شناسایی و از آنها مالیات اخذ کند»، افزود: فرصت خوداظهاری در رابطه با خانههای خالی تا پایان دیماه امسال بود و بعد از آن ما باید خانههای خالی را شناسایی میکردیم اما چون حضور مردم در خوداظهاریهای کم بود، طبق اختیار قانونی از اطلاعاتی که از 12 پایگاهداده استخراج کردیم، اطلاعات قابل ملاحظهای را احصا کردیم و بر این اساس یک میلیون و 300 هزار خانه خالی شناسایی شد.مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: اما یک فرصت دیگر را به افرادی که شناسایی شدند، دادیم و به آنها پیامک ارسال کردیم. بر این اساس حدود 200 هزار نفر مراجعه کردند و از لیست خارج شدند.
3 عامل رشد سوانح رانندگی
قاسم پورتقی، عضو هیاتمدیره جمعیت طرفداران ایمنی راهها گفت: بخشی از دلایل رشد آمارهای سوانح رانندگی در سال جاری، فارغ از همه عوامل دخیل در بروز تصادف، بخشودگی جرایم و تخلفات رانندگی، کمرنگ بودن نظارتها و بیاثری بازدارندهها است. پورتقی در گفتوگو با فارس با انتقاد از عدم برخورد لازم با رانندگان متخلف و پُرحادث، حذف و از دستور خارج کردن بخششِ جرایم و ضرورت مواجه جدی با متخلفان قوانین و مقررات رانندگی در کاهش سوانح رانندگی و آسیبهای مهم انسانی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از آنکه امروزه به یک معضل و دغدغه اجتماعی در کشور تبدیل شده است را موثر و کارساز برشمرد.وی ادامه داد: افرادی که تخلفات پرخطر و حادثه ساز رانندگی داشته و عادت به قانونگریزی دارند به راحتی به فعالیتهای اجتماعی خود مشغول هستند که به نظر میرسد نه تنها با جدیت و بدون ملاحظه در اخذ جرایم باید با آنان برخورد کرد، بلکه لازم است برای این افراد برخی محدودیت و محرومیتهای اجتماعی نیز قائل شد تا روح قانونمداری رانندگی در کشور جاری و تبدیل به یک فرهنگ و مسوولیت فردی شود.عضو هیاتمدیره جمعیت طرفداران ایمنی راهها سپردن رانندگی به یک نوجوان 11 ساله از سوی یک فرد مسوول که منجر به از دست دادن چند نفر از هموطنان و مجروح و مصدومیت عدهای دیگر شد را بیانگر بیاهمیت دانستن و بیتوجهی به حقوق شهروندی و قوانین و مقررات رانندگی دانست و گفت که این ناشی از عدم جدیت دستگاههای نظارتی است.پورتقی ادامه داد: سختگیری در اعطای گواهینامه رانندگی برابر آنچه که در دیگر کشورهای موفق در کنترل سوانح رانندگی اِعمال میشود، افزایش مدت زمان آموزش رانندگی، کاهش مدت اعتبار گواهینامه، آزمون متقاضیان اخذ گواهینامه در شرایط مختلف جوی همچنین نظارت و کنترل هوشمند و مستمر، از راهکارهای مهم افزایش ایمنی حمل و نقل و کاهش مخاطرات در رانندگی و غلبه بر بخش مهمی از نگرانیهای حاکم در این موضوع است. وی بهره مندی دستگاههای حاکمیتی از ظرفیت و توان نهادها و سمنهای مرتبط از جمله جمعیت طرفداران ایمنی راهها که در انجام برنامههای فرهنگی و ارتقای فرهنگ ترافیک تلاش میکنند و بارها آمادگی خود را جهت همراهی و همکاری همهجانبه اعلام داشتهاند را ضروری دانست.