سکان آسمان افغانستان در دست ایران
یک مقام مسوول شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اعلام اینکه پروازهای خروجی ورودی افغانستان توسط ایران مدیریت میشود، از راهاندازی سکتور جدید برای افزایش ضریب ایمنی پروازهای ۶ فرودگاه ایران برای جام جهانی قطر خبر داد.
امیرحسین صادقچه، مدیرکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اقدامات سال گذشته این اداره کل گفت: بازبینی و تأسیس مسیرهای هوایی جدید، بازبینی طرحهای تقرب جدید، طراحی و اجرای سامانه GRF به کمک اداره کل مخابرات و اطلاعات هوانوردی و فرودگاههای کشور، نظم بخشی و مدیریت پروازهای ورودی و خروجی از افغانستان، امضای تفاهمنامه تبادل ترافیک هوایی با مراکز کنترل ترکمانباشی و دوحه (به دنبال بهره مندی این کشور از FIR مستقل)، بهرهبرداری از سکتور VFR مرکز کنترل ترافیک هوایی از آبان ماه سال گذشته از جمله اقداماتی بود که در سال 1400 انجام شد.
وی در خصوص برنامهریزیهای صورت گرفته برای سال 1401 نیز گفت: رفع موانع جذب نیروی انسانی، عملیاتی کردن تقرب فرودگاههای اهواز، ارایه سرویس نظارتی در پایانه بندرعباس، افزایش دو تا سه سکتور VFR دیگر برای پوشش پروازهای آموزشی، تفریحی و امدادی، بهرهبرداری اتوماسیون AIM در اداره اطلاعات هوانوردی برای سرعت عمل و دقت بیشتر، پیگیری طرحهای نوین ناوبری ماهوارهای PBN برای فرودگاههای خاص از جمله این اقدامات است.
مدیرکل ترافیک هوایی با اشاره به مناطق ممنوعه آسمان ایران گفت: استفاده از این مناطق در اختیار واحدهای نظامی بوده و نیاز است با تعامل بین واحدهای کشوری و نظامی استفاده حداکثری را از ظرفیتهای موجود داشته باشیم. برای تحقق این مهم در ماه جاری با برگزاری یک کارگاه آموزشی با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران و توسط نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری بینالمللی برپا میشود که امیدواریم به فصل مشترکی با واحدهای نظامی دست پیدا کنیم.
او در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به آمادگی آسمان جمهوری اسلامی ایران برای افزایش ترافیک هوایی اظهار کرد: آسمان ایران از منظر ارایه سرویس ترافیک هوایی نه تنها هیچ گونه مشکلی از بابت افزایش ترافیک هوایی ندارد بلکه از ظرفیت بسیار مطلوبی برای این موضوع برخوردار است که این مهم نیازمند بروز شدن تجهیزات بر اساس فناوری روز دنیا، افزایش نیروی انسانی و آموزشهای استاندارد و مستمر در حوزه کنترل ترافیک هوایی است.
وی افزود: متخصصان ما برای تداوم برقراری ایمنی و رعایت استانداردها با تمام توان مقابل تحریمها ایستادگی کرده و ایمنی آسمان ایران و ارایه سرویس کنترل ترافیک هوایی گواه این موضوع است.
سرویسدهی مطمئن کنترلرهای ایرانی
وی ادامه داد: با وجود افزایش ترافیک هوایی پس از عبور از شرایط کرونا سهم ایران از جذب ترافیک هوایی در منطقه خاورمیانه قابل توجه بوده که این امر حاکی از ارایه سرویس استاندارد و مطمئن توسط کنترلرهای ترافیک هوایی است.
وی یادآور شد: نخستین مقولهای که شرکتهای هواپیمایی برای انجام پرواز و عبور از آسمان کشورها در نظر میگیرند، ایمنی و ارایه سرویسهای مناسب و بهرهمندی از تجهیزات بهروز است و ابراز خرسندی ایرلاینهای بزرگ از ایران، گواهی بر این ادعاست.
مدیرکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به موقعیت ژئوپولوتیک ایران و ابراز تمایل اغلب شرکتهای هواپیمایی به استفاده از آسمان ایران، برنامههای اقتصادی جهت جذب پروازهای عبوری را مورد توجه قرار داد و گفت: با ایجاد ساز وکار مناسب میتوان شاهد پروازهای عبوری به مراتب بیشتری از آسمان کشور بود. در این خصوص اقدامات خوبی انجام شده تا طرفین از این شرایط منتفع شوند.
رایزنی برای بیاثر کردن تحریم صنعت هوانوردی
صادقچه با بیان اینکه در حال رایزنی با سازمان هواپیمایی کشوری بینالمللی و دفتر منطقهای خاورمیانه برای بیاثر کردن تحریمهای صنعت هوانوردی در حوزه خدمات ناوبری هوایی علیه ایران هستیم گفت: در صنعت هوانوردی ایمنی حرف نخست را میزند و طبیعتا تحریم میتواند در آن باعث بروز اختلال شود و از آنجا که صنعت هوانوردی ارتباط مستقیمی با جان انسانها دارد، به دنبال راهحلی با سازمان هواپیمایی کشوری بینالمللی برای دریافت تجهیزات به روز هستیم.
وی در خصوص آخرین وضعیت نیروی انسانی شاغل در حوزه کنترل ترافیک هوایی گفت: باتوجه به تخصصی بودن این حوزه و عدم وجود اتوماسیونهای روز دنیا نیاز به استفاده از نیروی انسانی متخصص بیشتری در اداره کل کنترل ترافیک هستیم لذا با توجه به بازنشستگی نیروهای متخصص در آینده نه چندان دور، باید تدبیر لازم برای خروج تجربه، دانش و مهارت اندیشید. مدیرکل کنترل ترافیک هوایی کمبود نیروی انسانی را یکی از چالشهای بزرگ اداره کل کنترل ترافیک هوایی خواند و از پیگیری برای احیای مجدد بورسیه در این حرفه خبر داد.
استفاده از شرکتهای دانشبنیان در صنعت هوانوردی
وی با اشاره به نقش مهم شرکتهای دانشبنیان افزود: در حوزه خدمات پشتیبانی در ارایه سرویس ترافیک هوایی سعی کردهایم از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان به نحو احسن استفاده کنیم. در شرایط تحریم با تکیه بر توانمندی شرکتهای دانشبنیان یک برج کنترل ترافیک هوایی سیار مطلوب و استاندارد به اداره کل کنترل ترافیک هوایی تحویل شده است و چهار برج کنترل دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.
صادقچه یادآور شد: امنیت با افزایش ترافیک هوایی در فضا رابطه مستقیم دارد لذا ترافیک هوایی بیشتر، امنیت بیشتری را به دنبال خواهد داشت. برای رسیدن به این هدف در سال جاری برای کشورهای همسایه مثل کویت و عراق مسیرهای جدیدی در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
مدیرکل کنترل ترافیک شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر اینکه تاکنون به بهانه تحریم از هیچ استانداردی تخطی نکرده، اضافه کرد: با حداقل امکانات سعی بر ایجاد حداکثر کیفیت داشتهایم و با بهرهگیری از نیروی انسانی متخصص و متعهد در این حوزه به نتایج مطلوبی دست یافتهایم اما نقش فناوریهای روز دنیا را در پیشرفت و توسعه کنترل ترافیک هوایی نمیتوان انکار کرد.