ایرانشهر
کاهش ۲۸،۸ درصدی بارشها در کشور
بررسی آمار بارشهای کشور از ابتدای سال آبی جاری در مقایسه با میانگین دوره بلندمدت نشان میدهد بارشها در کشور ۲۸.۸ درصد کاهش یافته است. همچنین بارش در استانهای ساحلی دریای خزر نیز ۱۱ درصد دچار افت شدهاند.به گزارش تسنیم، بر اساس جزییات جدول اطلاعات پهنهای بارشهای سازمان هواشناسی از ابتدای سال آبی جاری تا اول تیرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته بارشها در کشور 28.8 درصد کاهش یافته است.استان ایلام با رشد منفی 61.4 درصدی، بیشترین کاهش بارشها را در بازه زمانی اشاره شده داشته است.کاهش بارشها در استان سمنان 48.9 درصد، در کرمانشاه 48.6 درصد و در خوزستان 48.4 درصد بوده است. میزان کاهش بارش در استان سیستان و بلوچستان تا 19 خرداد امسال 44.9 درصد بوده که این رقم در اولین روز تیر به 45.1 درصد افزایش یافته است.در استانهای واقع در سواحل دریای خزر یعنی گیلان، مازندران و گلستان کاهش بارشها به ترتیب 7.2 درصد، 10.4 درصد و 15.9 درصد بوده است. از ابتدای سال جاری آبی تا 19 خرداد کاهش بارش در سه استان مذکور بهترتیب 5.5 درصد، 8.4 و 14.6 درصد بود. فقط در استان هرمزگان طی سال آبی جاری تا اول تیر 1401 میزان بارشها 21.3 درصد رشد را نشان میدهد.
تکمیل کریدور غربی ایران در گروی همکاری عراق
هرگونه اتصال تجاری بین ایران، عراق و سوریه به عنوان 3 کشور جبهه مقاومت، میتواند اوضاع اقتصادی را در این حوزه بهبود داده و پایانی بر توطئهآفرینی اقتصادی امریکا به عنوان یک عنصر نامطلوب در غرب آسیا باشد، اما عراق همچنان از ترانزیت محمولههای ایرانی از خاک خود جلوگیری میکند. به گزارش فارس، به زودی، الکاظمی، نخستوزیر عراق، در صدر هیاتی سیاسی وارد تهران خواهد شد، در دیدارهای مقامات کشورمان با مسوولان عراقی علیالخصوص الکاظمی، لازم است تا عمدهترین مطالبات چندین ساله بر زمین مانده جمهوری اسلامی از عراق در دستور کار قرار گیرد. از جمله مهمترین این مطالبات، به عقیده کارشناسان باز شدن مسیر ترانزیت عراق به روی محمولههای صادراتی ایران و همسایگان ایران به کشورهای دیگر است. اهمیت کریدور شرق- غرب که دو قطب مهم اقتصادی در جهان یعنی چین و اروپا را به یکدیگر متصل میکند روز به روز برجستهتر شده و کشورهای مختلف منطقه در تکاپو برای جذب این کریدور به خاک خود هستند، این رقابت از زمان شروع جنگ اوکراین اهمیت بیشتری نیز یافته و در ماههای اخیر رقبای ایران در این کریدور تلاش بسیاری جهت بازاریابی جهانی برای محورهای حمل و نقلی خود داشتهاند که برخی از آنها نیز موفق بوده است. با وجود برخی عقبماندگیها در این زمینه اما مسیر شرق به غرب ایران در هفته جاری با عبور قطار ترانزیتی قزاقستان به ترکیه از خاک کشورمان به نقطه امیدوارانهای بازگشت. با این وجود اما مسیرهای فعلی شرق-غرب گذرنده از ایران از لحاظ زیر ساختی و ژئوپلیتیکی قابلیت دستیابی به افقهای بلندمدت ترسیم شده را ندارد زیرا مسیر شرق به غربِ ایران محدود به ترکیه است و دریاچه وان در این کشور مسیر مذکور را قطع کرده و ظرفیت آن را بهشدت کاهش میدهد، همچنین ترکیه یکی از رقبای ترانزیتی ایران در منطقه محسوب شده و منافع دو کشور در برخی از راهبردهای ترانزیتی ناهمسو است، به همین جهت لازم است تا کریدور شرق-غرب ایران مسیر دوم خود را از عراق ادامه دهد. علاوه بر این در حال حاضر کشورهای منطقه خاورمیانه در شرایط خاص اقتصادی قرار دارند و فشارهای اقتصادی بر دولت و مردم این کشورها طی سالهای اخیر بیشتر شده است، . این فشارها را میتوان در کشورهای مختلف از جمله ایران، عراق و سوریه مشاهده کرد، بسیاری از این فشارها ماحصل توطئهچینیهای ایالات متحده در منطقه اعم از وابسته نگاهداشتن کشورها به اقتصاد تک محصولی نفتی یا وضع تحریمهای متعدد مانند تحریمهای ضد ایرانی یا تحریم سزار سوریه است. هرگونه اتصال تجاری بین کشورهای جبهه مقاومت، میتواند اوضاع اقتصادی را در این حوزه بهبود داده و پایانی بر توطئه آفرینیهای امریکا به عنوان یک عنصر نامطلوب در غرب آسیا باشد؛ به همین دلیل ایالات متحده عزم خود را جهت منقطع نگه داشتن اتصال تجاری و ترانزیتی میان ایران، عراق و سوریه جذب کرده و در این جهت از حضور مخرب خود در منطقه نهایت استفاده را میبرد. ایالات متحده همچنین با علم بر اینکه ترانزیت میتواند اقتصاد عراق را از انحصار نفتی خارج ساخته و این کشور را از زیر فشارهای امریکا رها سازد، سعی دارد در راه هرگونه اتصال ترانزیتی عراق به کشورهای حوزه مقاومت سنگاندازی کند.در این راستا لازم است تا کشورهای غرب آسیا از جمله ایران، عراق و سوریه که قرابت زیادی نیز در حوزههای مختلف با یکدیگر دارند همانند تجربه موفق در حوزه هم پیمانی برای مبارزه با تروریسم، در زمینه اتصال تجاری و ترانزیتی نیز همکاری کرده و مسیر شکوفایی اقتصادی خود را آغاز کنند.در این راستا لازم است تا مطالبه بر زمین مانده چندین ساله جمهوری اسلامی از عراق، مبنی بر باز شدن مسیر ترانزیت کالا از خاک این کشور محقق شده و محمولههای ایرانی یا کشورهای شرقی ایران که در کریدور شرق-غرب قرار میگیرند قابلیت ترانزیت از عراق و عبور به سمت سوریه یا دریای مدیترانه را داشته باشند.