اخبار

۱۴۰۱/۰۵/۰۶ - ۰۵:۵۸:۵۷
کد خبر: ۱۹۱۱۶۰

از عرضه اولیه دو شرکت تا تاسیس رصد‌خانه فناوری و شبکه نوآوری تیتانیوم

حجت‌الله انصاری، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه دماوند در نشست خبری با اهالی رسانه با اشاره به عملکرد این شرکت، اظهار کرد: این شرکت طبق برنامه‌ها و اهداف تعریف شده و بر اساس آنچه در مجامع شرکت مطرح و به سهامداران وعده داده شده بود، در سال ۱۴۰۰ اهداف و برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار داده بود. در حوزه مدیریت دارایی و در بخش‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی، تاسیس ۱۰صندوق سرمایه‌گذاری هدف‌گذاری شده بود که در سال جاری پیش بینی‌ ما فعال شدن ۹صندوق است. در حال حاضر ۴صندوق (صندوق قابل معامله درآمد ثابت سپید دماوند، صندوق سرمایه‌گذاری سهامی اوج دماوند، صندوق سرمایه‌گذاری مختلط گنبدمینای دماوند و صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی لاجورد دماوند) فعالیت دارند. وی تصریح کرد: مجموعه دارایی تحت مدیریت صندوق‌ها هم‌اکنون ۱۳۵ میلیارد ریال است و از شروع فعالیت (فروردین سال ۱۴۰۰) صندوق‌های تحت مدیریت این شرکت رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده‌اند. صندوق شاخصی و صندوق طلا نیز صندوق‌های نهم و دهم هستند که تا پایان سال راه‌اندازی خواهند شد. انصاری خاطرنشان کرد: حجم تامین مالی شرکتی انجام‌شده به صورت مستقیم ۵ هزار و ۷۰۰میلیارد تومان بوده و در سال ۱۴۰۰رتبه سوم تامین مالی شرکتی را در بین ۱۰ شرکت تامین سرمایه فعال در کشور کسب کردیم. همچنین ۲هزار میلیارد تومان تامین مالی در دست انتشار بوده و در مرحله اخذ مجوز هستیم که ظرف دو هفته آینده به مرحله انتشار خواهد رسید و ۸۰۰میلیارد تومان نیز موافقت اصولی دریافت کردیم و مجموع درخواست‌های تامین مالی نزدیک ۱۰ هزار میلیارد تومان است. وی افزود: در بحث اوراق دولتی نیز حدود ۴ هزار میلیارد تومان تا پایان سال ۱۴۰۰ تامین مالی انجام داده‌ایم و در سال جاری نیز با مذاکراتی که انجام شده، چند هزار میلیارد تومان تامین مالی در حوزه اوراق دولتی ورود خواهیم کرد. در مورد تامین مالی‌های انجام شده در تماوند نگاه‌مان به درون مجموعه نبوده بلکه بخشی از این تامین مالی نیز خارج از مجموعه بوده و در حال حاضر حدود ۳هزار میلیارد تومان در خواست از شرکت‌های خارج از مجموعه داریم. انصاری گفت: گروه مالی غدیر تحت عنوان شرکت گسترش صنعت نوین ایرانیان در سال ۱۳۹۲ تشکیل شد و از ابتدا قصد بر این بوده که به عنوان نهاد مالی پذیرفته شود.

پای خودرو به بورس می‌رسد؟

تجارت‌نیوز| عرضه خودرو در بورس کالا در تاریخ ١٨ خرداد با درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت تعلیق شده بود. در آن زمان مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران در نامه‌ای به شرکت‌های کارگزاری اعلام کرده بود که علیرغم آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای انجام معاملات خودرو در بورس کالا، با توجه به نامه معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت مبنی بر مصوبات شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، عرضه خودرو در بورس کالا تعلیق می‌شود. پس از آن در روز ۲۱ تیر محسن علیزاده، عضو ناظر در شورای عالی بورس در توئیتی نوشت: شورای عالی بورس و اوراق بهادار، امروز عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صمت مصوب کرد. در آن روز وزیر صمت با ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های ایران‌خودرو و ساپیا خبر داد و با عرضه برخی از خودروها در بورس کالای ایران موافقت کرد. پس از این موضوع امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت که عرضه تمامی خودروها با تایید وزارت صمت خواهد بود. این فرآیند برای خودروهایی که میزان عرضه آنها برابر یا بیش از تقاضا باشد، شکل می‌گیرد. برای برخی خودروها که تولید آنها بیش از تقاضا است، امکان خروج از فرآیند قرعه‌کشی وجود دارد و امکان عرضه آنها در بورس کالا نیز فراهم است. این مسوول در ادامه اظهار کرد که خودروهایی که تولید آنها برابر یا بیش از میزان تقاضا برای آنهاست، بالقوه می‌توانند در بورس هم عرضه شوند. اما این بالقوه بودن بدان معنا نیست که حتما وزارت صمت اجازه دهد؛ لذا نیاز به بررسی دارد. پس از اتمام این موضوع توسط وزارت صمت چند وقت پیش و در جریان مجامع عمومی سالانه شرکت‌های ایران خودرو و ساپیا، مدیران این دو شرکت از عرضه محصولات خود در بازار سرمایه خبر دادند. در وهله اول در مجمع عمومی سالانه سایپا اعلام شد که عرضه محصولات این شرکت در بورس کالا، با خودروی شاهین و چند محصول دیگر به زودی آغاز می‌شود. مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو نیز در مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت، از موافقت با عرضه محصولات ایران‌خودرو و ساپیا در بورس کالا خبر داد و گفت: این موضوع کمک شایانی به افزایش درآمدهای گروه صنعتی ایران خودرو می‌کند. در ابتدا باید بررسی کرد که کدام خودروها از قرعه‌کشی خارج شده‌‌اند. بر اساس اطلاعیه سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، تاکنون سایپا شاهین (همه شرایط فروش)، کوئیک R (پیش‌فروش، مشارکت در تولید)، کوئیک (پیش‌فروش، مشارکت در تولید)، کوئیک اتومات (پیش فروش)، کوئیک S (پیش‌فروش، مشارکت در تولید)، ساینا S (پیش‌فروش، مشارکت در تولید)، پراید ۱۵۱ (پیش‌فروش)، محصولات کرمان موتور شامل جک اس ۵ (پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده) و جک J۴ به همراه محصولات مدیران خودرو شامل ‌ام‌وی‌ام، چری و فونیکس از روند قرعه‌کشی خارج شده‌اند. همچنین طبق آخرین اخبار از هیات پذیرش بورس کالا تاکنون محصولاتی مانند شاهین گروه خودروسازی سایپا، کارا تک کابین و دو کابین، فیدلیتی و دیگنیتی تولید شرکت بهمن موتور پذیرش شده‌اند. خودرو سواری JAC-J۴، خودرو سواری JAC-S۵ و خودرو وانت KMC-T۸ تولید شرکت کرمان موتور نیز در بازار سرمایه همین وضعیت را دارند. البته سایر خودروسازان نیز تمایل خود به عرضه در بورس کالا را اعلام کرده‌اند. کارشناسان و فعالان بازار سرمایه عقیده دارند که عرضه خودرو در بازار سرمایه به نفع اقتصاد کشور است. چراکه در وهله اول نقدینگی وارد بورس می‌شود و در مرحله دوم رانت، فساد و قیمت‌گذاری کاهش پیدا می‌کند.