یک بام و دو هوای بازار سرمایه
علی فراقی| طبق گفته برخی کارشناسان یا فعالان این مورد صحیح است که در خیلی از کشورها عملاً عرضه خودرو بهترین حالت جهت عرضه نیست ولی برای شرایط فعلی کشور ما خصوصاً صنعت خودرو جزو بهترین راهکارها در جهت نفع تولیدکننده و مصرفکننده خواهد بود.
نکتهای هم که میتوان به آن اشاره داشت در خصوص اشاره برخی از افراد زمانی که صنعت بانک با چند روزی توجه و استقبال مواجه شد شروع به گفتن عقب ماندگی این صنعت داشتند که با رسیدن به ناحیههای خود عملا در مسیر نوسانات سینوسی قرار گرفتند و از توجه بازار خارج شدند ولی انتظاری که از این صنعت میرود حرکت در کنار صنعت خودرو است و احتمالا روند حرکتی این صنعت از لحاظ زمانی با هم متوازن باشند و روند معاملات آنها در روزهای صعودی بازار هم مانند هم باشد.
هر مورد تکمیلی هم جهت رفتار و نامهای که توسط شورای رقابت منتشر شد، بهترین رفتار حرفهای، عمل در خصوص حوزه اختیارات است و صرفاً زمانی هر سازمانی به دور از اختیارات خود عمل کند همیشه نتایج منفی به بار خواهد داشت، خصوصاً زمانی که این تصمیمها در ارتباط با بازارهای مالی باشد زیرا سرمایه و اموال افراد درگیر است و تأثیر خواهد پذیرفت، خصوصاً زمانی که بازار سرمایه در وهله زمانی قرار دارد که بسیار بیشتر از قبل نیازمند آرامش و ثبات در تصمیمگیری است تا بتواند به خوبی وظیفه جذب سرمایهای را که یکی از پایهایترین موارد شکلگیری آن است انجام دهد.
در بازار وضعیت خوبی شاهد نیستیم هرچند به میزان قابل توجهی مقدار ورود پول به صندوقهای درآمد ثابت را شاهد هستیم ولی با توجه به ورود کم رمق پول به بازار بالاخره تأثیر خود را بر بازار خواهد گذاشت. یکی از دلایلی که به خوبی میتواند تسهیلکننده این عدم جذابیت و کمتوانی بازار باشد سیاستهای جدید سیاستگذار درون بازار موازی مانند بازار ارز است که با افزایش میزان آن برای هر فرد از ۲۰۰۰ به ۵۰۰۰ با مقدار افزایش قابل توجه آن بیش از پیش این بازار را مورد توجه و جذاب کرده است و به راحتی میتوان از گپ یا فاصله قیمتی شکل گرفته با ارز تخصیص یافته و ارز بازار آزاد استفاده نمود و در مدت کوتاهی یک بازده مناسب کسب نمود ولی عملاً فعالیت در این بازار به غیر این بازده برای هیچ شخص حقیقی یا حقوقی دیگری نتیجه مثبتی نخواهد داشت و چه بسا بهتر است اینگونه تصمیمات در جهت بازارهای بهتری همچون بازار سرمایه اخذ شود زیرا صرفاً در یک بازده ساده خلاصه نمیشود و مکانیسمی که دارد در همه جهات مثبت واقع میشود یا حداقل از اکثر بازارها مناسبتر عمل مینماید.
بازار در کلیت همانند لیدر قدیمی خود هرچند علیرغم میل باطنی افراد فعال بازار همان صنعت خودرو خصوصاً ایران خودرو بوده که در صورت رهایی از این شرایط خود میتواند گام بعدی خود را شروع نماید و همانند گفتههای قبلی همانطور هم که از نمودارهای شرکتها و شاخصها قابل ملاحظه است کوچکترها خصوصاً در این زمان افت نقدینگی میتوانند مورد پسندتر برای بازار واقع گردند.