استراتژیهای جذب سرمایهگذار به بازار سرمایه
بازار|علی بهشتی روی مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین در خصوص راهکارهای جذب سرمایهگذار به بازار سرمایه، اظهار داشت: اولین بحث در رابطه با جذب سرمایهگذار موضوع اعتمادسازی میباشد، از نظر قوانین و مقررات و نیز از نظر تصمیمات کلان کشوری و حکومتی و همچنین سیاسی، بازار سرمایه جایی است که میتوان بر روی آن حساب کرد و این بازار برای دولتمردان و حکومتیها در واقع یکی از راههای سرمایهگذاری درست در نظر گرفته شده است.
این کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان اینکه کشورهای توسعهیافته که اقتصاد رو به رشد و شکوفایی دارند بازار سرمایه پویایی نیز دارند، تشریح کرد: در این کشورها مردم از طریق سرمایهگذاری در سهام شرکتها به نوعی به صورت غیرمستقیم به رشد و توسعه اقتصادی کمک میکنند که این اطمینان خاطر باید از جانب سرمایهگذار حاصل شود، بخشی از این اطمینان خاطر با ثبات رویهها، قانونها و پیش بینیپذیری اتفاقاتی که ممکن است در بحثهای کلان اقتصادی بیفتد شکل میگیرد، مثلاً هنگامی که بدانیم بودجهای که هر سال جهت تصویب به مجلس ارایه میشود، از اتفاقات عجیب و غریب و اعداد و ارقام زیادی برخوردار نیست و میتوان پیش بینی کرد که در امسال چه اتفاقی میافتد.
بهشتی روی در ادامه همچنین ابراز داشت: امیدوارم بحث تحریمها و تعامل با دنیای خارج در شرایطی قرار بگیرد که این بخش از اقتصاد بتواند پیش بینی پذیر باشد و کسری بودجهای نداشته باشیم چراکه هنگامی بحث فروش نفت و پول گرفتن به مشکل میخورد کسری بودجه پیدا میشود و در این صورت یکسری منابع درآمدی ایجاد خواهد شد که غالباً دست در جیب سهامدار کردن است که باعث از بین رفتن اعتماد و فراری دادن حتی سرمایهگذاران حرفهای از بازار میشود. میلاد زمانی مدیر شعب کارگزاری دنیای مبین، همچنین در این خصوص اظهار داشت: با چند روش که در دنیا نیز مرسوم میباشد امکان جذب نقدینگی به بازار سرمایه وجود دارد، اولین و مهمترین روش توسعه ابزارهای مالی به شکل صکوک و اوراق مختلف و ابزارهای تأمین مالی مختلف است که این ابزارها میتواند با طراحیهای مختلف و با پلهها و ریسکهای مختلف جذب سرمایه را از هر طیفی و با هر میزان ریسکپذیری داشته باشد.
این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه ابزارهای مالی از چند حیث تفاوتهایی میتوانند داشته باشند که برای انواع سرمایهها جذاب به حساب آیند، افزود: این ابزارها از نظر زمان نقدشوندگی، درجه نقدشوندگی، میزان بازدهی بدون ریسک، میزان ریسک، حداقل و حداکثر میزان سرمایهگذاری و همچنین از لحاظ جذب مخاطب میتواند متغیر باشد و به هر میزان که گوناگونی آن بیشتر باشد طیف بیشتری از سرمایهگذار به سمت جریان سرمایهگذاری و به سمت بازار هدایت میکند. زمانی در ادامه ابراز داشت: در دنیا نشان داده شده است بازارهایی که به کارایی کامل از حیث جذب سرمایه رسیدهاند، این مهم از طریق فرهنگسازی برایشان اتفاق افتاده است. وی میگوید: فرهنگسازی میتواند پتانسیل فعلی را بیشتر از ۷۰ درصد افزایش دهد حتی اگر توسعه ابزارهای مختلف را هم نداشته باشیم فرهنگسازی میتواند بسیار کمککننده باشد.
این مدرس بازارهای مالی با عنوان دیگر راهکارهای جذب سرمایه، تشریح کرد: بیشتر شدن خدمات حاشیهای بازار مانند مشاور سرمایهگذاری، سبدگردانها و نیز خدمات اینچنینی که کاری میکنند سرمایهگذار دچار تحمل ریسک نشود یکی دیگر از موارد جذب سرمایهگذار میباشد، همچنین باید بازار پویا و ابعاد آن گسترده شود به نحوی مارکت میکری در بازار اتفاق بیفتد در واقع کاری شبیه به دوطرفه شدن بازار که بخشی از آن در حال وقوع است که اگر به صورت مرتب و منظمتر و با هدفمندی بیشتر و عمق بالاتر در بازار اتفاق بیفتد و ایجاد شود بخشی از غشای پول خاکستری را میتوان در بازار داشته باشیم که این بخشی است که میتواند سرمایههای کوچک و متوسطی باشد که تبدیل به سرمایههای بزرگ شود که پتانسیل آن در کشور و در بازار ما کم نیست.
زمانی از دیگر مواردی که میتواند باعث جذب سرمایهگذار شود را بحث اعتماد مردم خواند و در نهایت خاطرنشان کرد: دخالتهای زیاد دولت و دستکاریهایی که دارد اتفاق میافتد در همه جای دنیا وجود دارد اما چون بازار ما عمق پایینی دارد این دستکاری و دخالت بیشتر خود را نشان میدهد و تأثیرگذار است و دولت به نفع خودش این دستکاری را انجام میدهد و بعد از اینکه به اهدافش میرسد قطعاً باعث بیاعتمادی در بازار میشود، چنانچه این دخالتها کمتر شود و اعتمادسازی مجدد نسبت به بازار صورت گیرد میتواند بازاری جذاب برای همان قشر خاکستری سرمایه باشد که بازار را جای بهتری برای سرمایهگذاری نسبت به بازارهای موازی ببینند.