عرضه اولیه با طعم نوسان

۱۴۰۲/۰۱/۱۷ - ۰۳:۰۴:۰۲
کد خبر: ۲۰۲۵۷۴

آخرین روز بازار سرمایه برخلاف روزهای اخیر نوسانی بود و در نهایت شاخص کل بورس توانست با بازدهی مثبت بسته شود. شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته با رشد 18 هزار و 359 هزارواحدی به محدوده دو میلیون و 137 هزار واحدی رسید و شاخص هم‌وزن نیز با رشد بیش از 13 هزار واحدی به محدوده 651 هزارواحدی رسید.

همچنین ارزش معاملات روز گذشته به 11، 134 میلیارد تومان رسید و شاهد حجم معاملات 21.28 میلیاردتومانی بودیم؛ خالص ورود پول جدید به بازار سهام نیز برابر 630 میلیادر تومان و ارزش دلاری در نهایت به عدد 274 میلیارد دلار رسید.

روز گذشته نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، هلدینگ معدنی خاورمیانه، پتروشیمی پارس، معدنی خاورمیانه، و همراه اول به ترتیب بیشترین اثر افزایشی و فولاد مبارکه و ملی مس بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته است. در فرابورس ایران هم چهارشنبه شاخص کل با 325 واحد افزایش به رقم 26 هزار و 190 واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون 438 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس 444 هزار میلیارد تومان شد.

معامله‌گران آخرین روز کاری هفته بیش از 11.2 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 535 هزار فقره معامله و به ارزش 215 هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند. با این حساب ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به حدود 227 هزار میلیارد تومان رسید.

روز اخیر نمادهای مالی سپهر صادرات، فولاد هرمزگان، جهان فولاد سیرجان، پتروشیمی تندگویان، فولادغدیر و پتروشیمی مارون به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشتند و نماد پلیمر آریا ساسول بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشته است. بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های وبصادر، فزر و همراه تعلق گرفت. همچنین سهم‌های کارا، وبصادر و اعتماد نیز در جریان معاملات آخرین روز کاری هفته ورود پول هوشمند داشتند.

در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند که نمادهای سپیدما، فارس و آکورد خروج پول هوشمند داشتند.بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های ولانا، قصهفا و خکاوه رقم خورد. همچنین وپاسار در جریان معاملات امروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد سهگمت بود.

البته بخشی از این ورود نقدینگی جدید مربوط به عرضه اولیه است و روز چهارشنبه شرکت بورس تهران شاهد عرضه اولیه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد بود و بر اساس اعلام محمود گودرزی، مدیرعامل شرکت بورس یک میلیون و 544 هزار نفر در نخستین عرضه اولیه امسال بورس شرکت کرده‌اند و در این عرضه اولیه به هر فرد 327 سهم رسید.

مدیر این عرضه کارگزاری بانک پاسارگاد، و متعهدین عرضه شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان، کاشفان نواندیش پارس و پیام‌آوران مدیریت ایرانیان، متعهد خرید شرکت تامین سرمایه امید با سقف تعهد خرید ۵۰ درصد از کل سهام قابل عرضه و بازارگردان نیز صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی اندیشه زرین پاسارگاد بود.

به گفته مدیرعامل بورس تهران سال گذشته با توجه به شرایط عرضه‌های کمتری داشتیم و عمده عرضه‌های امسال در حوزه‌های صنعتی و اقتصاد دیجیتال و غذایی به مرور اطلاع‌رسانی می‌شود. ۱۵ شرکت در بورس تهران در سال ۱۴۰۲‌پذیریش می‌شوند.

گودرزی همچنین گفت: 2 درخواست از سوی شرکتهای دانش بنیان برای پذیرش در بورس داشتیم که باید فرآیند پذیرش آنها طی شود.برنامه‌های بورس در سال جاری را پیگیری حاکمیت شرکتی در شرکتها است و در این زمینه همایشی در سال جاری برگزار خواهد شد. مسیح مشهدی تفرشی مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد نیز گفت: فعالیت این شرکت در زمینه پرداخت الکترونیک است که با مجوز بانک مرکزی فعالیت می‌کند.

وی در مورد اینکه چه مدت طول کشید تا این شرکت وارد بورس شود، ‌گفت: از دو سال قبل روند پذیرش آغاز شد البته در 1.5 سال اخیر به‌طور جدی دنبال ورود به بورس بودیم تا اینکه روز چهارشنبه برای نخستین‌بار سهام ما به عنوان 601 امین شرکت بورسی در بورس عرضه شد. فناپ سهامدار عمده ما است که خود آن نیز در زیر مجموعه بانک پاسارگاد قرار دارد.

   بازدهی قابل توجه بورس در سال جدید

مجید عبدالحمیدی، کارشناس و فعال بازار سرمایه به بازار در خصوص وضعیت این روزهای بازار بورس ابراز داشت: افزایش عرضه‌ها و فشار فروش بعد از شکست سقف تاریخی کاملاً طبیعی بوده و بازار آمادگی کامل برای روند صعودی را در آینده خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در جواب این سوال که این روند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، افزود: پس از هیجان اولیه بازار بعد از شکست سقف تاریخی، بازار سهام با افزایش فشار فروش و جریان شناسایی سود رو به رو گردید و همین امر موجب شد تا شاخص کل که حتی در آغاز بازار بیش از دو درصد رشد کرده بود بخشی از آن رشد را پس دهد و با رشد ۱.۴ درصدی به سطح دو میلیون و ۱۱۹ هزار واحدی برسد.

عبدالحمیدی در ادامه تأکید کرد: بسیاری از سهامداران در سود هستند و به همین خاطر فروش برای این افراد منطقی بوده اما باید بدانیم با تجربه سال ۹۹ بازار در بعضی از روزها حتی اجازه منفی شدن سهام را نیز نمی‌داد و افرادی با خیال راحت خریدهای خود را کامل کردند در عین اینکه طرح مولدسازی دولت و فروش دارایی و همچنین زمین، جهت اجرایی شدن نیاز به رونق بازار سرمایه دارد و این را نباید فراموش کنیم.

این مدرس بازار سرمایه با بیان بهترین استراتژی ممکن در این شرایط برای سهامداران، اظهار داشت: سهامداران نباید با دارایی‌های خود احساسی و هیجانی رفتار کنند، آن دسته از سهامدارانی که تمایل به ورود در بازار را دارند، باید همه جوانب را قبل از ورود بررسی و سپس در زمان و موقعیت مناسب وارد شوند و چنانچه دانش این کار را ندارند از افراد و شرکت‌های متخصص کمک بگیرند و خود به صورت مستقیم وارد بازار سرمایه نشوند که بهترین گزینه برای این افراد شرکت‌های سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌باشد، اما در مورد افرادی که در بازار هستند این موضوع به‌شدت بستگی دارد به اینکه آیا این سهامداران به منابع مالی خود در کوتاه‌مدت نیاز دارند یا خیر؟ در صورتی که دید کوتاه‌مدتی دارند، برای فروش نباید بسیار هیجانی رفتار کنند و در صورت داشتن دید بلندمدت، باید کمی صبر کنند تا روند بازار مشخص گردد.

عبدالحمیدی مهم‌ترین مشکل سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی را نبود دانش مدیریت سرمایه برای اکثر سهامداران دانست و در نهایت خاطرنشان کرد: اگر شما معامله‌گر مبتدی در بازار معاملات هستید باید حتماً با ریسک خیلی کم شروع به فعالیت کنید و از ۱۰ یا ۲۰ درصد کل سرمایه آزاد ‌خود استفاده نمایید، زمانی که تعداد معاملات موفق شما با نسبت ریسک به ریوارد (سود به زیان) منطقی بیشتر از تعداد معاملات ناموفق شد می‌توان به صورت پله‌ای میزان ورود نقدینگی خود را در بازار بیشتر کرد و سعی شود همیشه در جهت روند بازار حرکت کنید مگر اینکه به معاملات و ابزارهای مشتقه شناخت کافی داشته باشید.

 

ارسال نظر