بورس پناهگاهی برای در امان ماندن از تورم!

۱۴۰۲/۰۲/۰۵ - ۰۲:۵۰:۳۴
کد خبر: ۲۰۴۰۷۴
بورس پناهگاهی برای در امان ماندن از تورم!

پس از گذشت حدود ۳ سال از دوران طلایی بازار بورس، این بازار توانسته است مجددا توجه اقشار مختلف جامعه را به خود جذب کند.  همانطور که در اواخر سال ۱۴۰۱ قابل پیش‌بینی بود، بورس تهران در فروردین ۱۴۰۲ توانست رشد خوبی را تجربه کند و به لطف حجم نقدینگی خوبی که وارد این بازار شد بازدهی فراتر از انتظار برای سهامداران و فعالین بازار رقم بزند.

در شرایطی که سایر بازارهای موازی مانند طلا، دلار و مسکن در شرایط رکودی به سر می‌برند بورس روزهای خوب خود را تجربه می‌کند و بازدهی خوبی را تقدیم سهامدارانش می‌کند. اما تداوم این شرایط موضوعی است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

بازار بورس و سهامداری تحت شرایطی می‌تواند بازدهی بهتر از سایر بازارهای موازی داشته باشد. در سال جدید باید با شناسایی سهام مناسب و مستعد، انتخاب استراتژی مناسب و مشاوره با افراد متخصص در بازار فعالیت کرد تا بتوان بازدهی بهتری را نسبت به ارز و دیگر کلاس‌های دارایی، به دست آورد. در شرایطی که فعالین اقتصادی و بورسی کشور انتظار تورمی با نرخ بالاتر از ۴۰ درصد را دارند و از طرفی احتمال آنکه سود سپرده بانکی درصدهایی بیش از ۲۳ را تجربه کند بسیار بعید است، بورس می‌تواند مکانی برای در امان بودن از تورم باشد. البته مواردی هستند که بازار بورس را تهدید می‌کنند که مهم‌ترین آن دخالت‌های بی‌مورد دولت در اقتصاد و دستوری اداره کردن آن می‌باشد. متاسفانه دولت با اتخاذ سیاست‌های ناهماهنگ، آینده اقتصادی کشور را مبهم کرده و برنامه‌ریزی و هدف‌سازی را برای فعالین صنعتی کشور دشوار ساخته است. از طرفی دولت تحت عنوان مهار قیمت‌ها و کنترل تورم، سیاست سرکوب قیمت‌ها و کنترل دستوری آن را اتخاذ کرده است.

سیاستی نامناسب برای تولید‌کنندگان. اگر چه در ظاهر این سیاست به نفع مصرف‌کننده به‌نظر می‌رسد ولی در عمل باعث می‌شود دسترسی مصرف‌کننده به کالای نهایی دشوار‌تر از قبل شود. به عبارتی به علت تحت فشار بودن تولید‌کننده و کاهش سود تمام شده محصول نهایی، عرضه کاهش می‌یابد و در عمل بازار با مازاد تقاضا و کمبود عرضه به صورت همزمان روبرو شده و قیمت تعادلی در سطح قیمتی بالاتر و در حجم عرضه و تقاضای کمتر شکل می‌گیرد.

این شرایط باعث می‌شود واسطه‌گران و رانتجویان بیش از پیش فعال شوند و سودهای هنگفتی به دست آورند.  بنابراین قیمت‌گذاری دستوری باعث می‌شود تولید‌کننده و مصرف‌کننده هر دو زیان ببینند و تنها قشر دلال و رانتجو از این شرایط بهره‌مند شوند. بنابر توضیحات بیان شده و توجه به این نکته مهم که ارزش دلاری بازار در سطح بسیار پایین‌تری نسبت به سال۹۹ قرار دارد، می‌توان انتظار داشت ۱۴۰۲ سال خوبی برای سهامداران به خصوص فعالین حرفه‌ای بازار باشد. تا زمانی که ارزش معاملات خرد بیش از میانگین ماهانه خود و بالاتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان باشد می‌توان انتظار سودآوری بیشتری از این بازار نسبت به کلاس‌های دیگر سرمایه‌گذاری داشت.

 

ارسال نظر