شوک دولت به مشاوران املاک؟

۱۴۰۲/۰۳/۰۴ - ۰۴:۴۴:۲۰
کد خبر: ۲۰۶۶۸۶
شوک  دولت  به مشاوران املاک؟

گروه راه و شهرسازی|

20 میلیون نفر در قالب 6 میلیون خانوار، در کشور مستاجر هستند. خانوارهایی که هر سال یا هر چند سال یک بار، بالاجبار به هنگام عقد قرارداد اجاره، موظف به پرداخت حق کمیسیون بنگاه‌های املاک و 9 درصد مالیات ارزش افزوده هستند. این جمعیت از دیروز، با راه‌اندازی سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور، بدون مراجعه به بنگاه، تنها با درج اطلاعات خود و موجر در این سامانه می‌توانند نسبت به ثبت اجاره‌نامه‌های خود و دریافت کد رهگیری به صورت قانونی، رایگان و بدون پرداخت مالیات اقدام کنند. به این ترتیب، در صورتی که استفاده از این سامانه فراگیر شود، هم درآمد مشاوران املاک به‌شدت دچار افت خواهد شد و هم درآمدهای مالیاتی دولتی آسیب خواهد دید.

بی‌تردید، تعداد معاملات اجاره همواره از تعداد معاملات ملکی بیشتر است. به ویژه در دوران رکود معاملاتی، بخش قابل توجهی از درآمد بنگاه‌های ملکی از محل دریافت حق کمیسیون اجاره تامین می‌شود. از این رو، پیش‌بینی می‌شود که تعداد بنگاه‌های ملکی کشور که طی دو دهه اخیر به‌شدت افزایش یافته بود، طی سال‌های آتی، کمتر و کمتر شود و مشاوران کنونی مجبور به فعالیت در سایر مشاغل شوند. با این حال، مستاجران که با تنگنای مالی شدیدی روبه‌رو هستند، با راه‌اندازی این سامانه، هزینه‌های کمتری را خواهند پرداخت و در نتیجه ورود این متغیر جدید به بازار اجاره، برای آنها و حتی برای موجران نیز خوش یمن تلقی می‌شود.

به گزارش «تعادل»، در اولین مرحله شروع به‌کار سامانه معاملات املاک و اسکان کشور، امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت‌شده برای قرارداد اجاره‌ مسکن در حالت یک به یک (یک مالک شش دانگ به یک مستاجر)، به‌صورت برخط فراهم شده و هر دو می‌توانند قرارداد اجاره‌ واحد مسکونی مورد معامله خود را بدون نیاز مراجعه به بنگاه در این سامانه 

(https: //amlak.mrud.ir/) انجام داده و کد رهگیری و نسخه‌ الکترونیکی آن را رایگان دریافت کنند.

   ثبت قرارداد بدون پرداخت مالیات

هادی عباسی، معاون وزیر راه و شهرسازی دیروز در یک نشست خبری با رونمایی از سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور با بیان اینکه اصولاً در روابط اجتماعی و اقتصادی قرارداد نقش تعیین‌کننده دارد و مبتنی بر قرارداد وارد قرار و رابطه اجتماعی و اقتصادی می‌شوند، اظهار کرد: کشورهایی پیشرفته هستند که قرارداد پیشرفته داشته باشند.  وی افزود: در عصر حاضر وارد هوشمندی قرارداد شده‌ایم و در یک روند جهانی هستیم و در بحث نوع قراردادها، وارد قراردادهای مردمی (p&p) شده‌ایم و امروز سامانه معاملات املاک و مستغلات با این رویکرد و این قالب قرارداد رونمایی می‌شود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نحوه ثبت قرارداد اجاره در این سامانه به اینگونه است که افراد مبتنی بر درگاه دولت هوشمند وارد سامانه می‌شوند و ابتدا موجر قرارداد را ثبت و فرم را پر و پس از آن مستاجر به ثبت قرارداد در سامانه اقدام می‌کند. 

وی افزود: هر یک از دو طرف باید یک شاهد معرفی کنند و شماره موبایل ثبت و رمز یک‌بار مصرف برای شاهد ارسال و شماره ثبت می‌شود و کد رهگیری رسمی با بارکد صادر می‌شود و قابل استعلام‌گیری است. معاون امور مسکن و ساختمان گفت: راه‌اندازی آزمایشی این سامانه صورت گرفته و 1400 قرارداد اجاره ثبت شده و امروز به صورت رسمی رونمایی است و این سامانه در تمام ایام حتی تعطیل به صورت شبانه‌روزی فعال است. 

عباسی تاکید کرد: در کنار این سامانه، سامانه مشاوران املاک پابرجا است و افراد از هر دو طریق می‌تواند ورود کنند و کد رهگیری بگیرند. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با راه‌اندازی این سامانه مشاوران املاک جمع نخواهند شد، اظهار کرد: مشاوران املاک خدمات مختلفی ارایه می‌دهند و به‌هم رسانی و پیدا کردن دو طرف قرارداد از خدمات مشاوران املاک است و هیچ‌وقت مشاوران املاک جمع‌آوری نمی‌شوند. مشاوران املاک در دنیا از دعوای حقوقی دو طرف قرارداد جلوگیری می‌کند و ما هم در آینده مشاوران املاک حرفه‌ای خواهیم داشت و فضا رقابتی‌تر خواهد شد. عباسی در پاسخ به این سوال که اگر بین طرفین مشکلی ایجاد شود هر یک طرف برای رفع مشکل به کجا مراجعه خواهند کرد، گفت: همین الان هم اگر مشکلاتی پیش آید هم مشاوران املاک به آن ورود نمی‌کند و طرف قرارداد به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بندهای قرارداد در این سامانه ثابت است یا هر یک از طرف می‌تواند بند و موضوعی را به آن اضافه کنند، تاکید کرد: بندهای قرارداد سامانه ثابت است اما بندهای قابل ویرایش هم وجود دارد و دو طرف قرارداد می‌توانند بندهایی به قرارداد اضافه کنند.  عباسی در پاسخ به اینکه مشاوران املاک هم مدعی هستند صدور کد رهگیری رایگان بوده، گفت: اینگونه نیست و صدور کد رهگیری از سوی مشاوران املاک رایگان نبوده اما پس از راه‌اندازی این سامانه مشاوران املاک هم اخیرا کد رهگیری را به‌طور رایگان صادر می‌کنند.

  وی در پاسخ به اینکه معمولا در قراردادهای اجاره دو طرف از سوی مشاوران املاک به هم معرفی می‌شوند و شرط این هم‌رسانی عقد قرارداد در بنگاه است از این رو به نظر نمی‌رسد این سامانه برای قراردادهای جدید اجاره به کار بیاید و بیشتر متوجه موارد تمدید قرارداد می‌شود، گفت: این سامانه فرصت اقتصادی برای افراد ایجاد می‌کند و ممکن است که دو طرف قرارداد همکار و همسایه هم باشند و به توافق می‌رسند و بدون نیاز به مراجعه به بنگاه قرارداد منعقد می‌شود و این قرارداد رسمی است و کد رسمی صادر می‌شود.  معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: قراردادهای اجاره در این سامانه به هیچ‌وجه مشمول مالیات جدید نمی‌شوند و مردم نگران این موضوع نباشند.

وی درباره اینکه آمار جدید و به روز شده از تعداد مستأجران در کشور وجود دارد، گفت: برآورد این است که ۶ میلیون خانوار مستاجر هستند به عبارت دیگر ٢٠ میلیون نفر در کشور مستاجر هستند. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه طی ۱۰ روز اخیر حدود ۵۰ هزار نفر به سامانه مراجعه کرده‌اند که تا این لحظه حدود ۵۰۰۰ قرارداد ایجاد شده و برای ۱۳۶۶ قرارداد تا این لحظه کد رهگیری صادر شده است.

   مهم‌ترین هدف سامانه؟

عباسی در پاسخ به اینکه مهم‌ترین هدف وزارت راه برای راه‌اندازی سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره مسکن، گفت: کاهش هزینه مبادله در اقتصاد در فرآیند قراردادهای اجاره مسکن مهم‌ترین هدف از این اقدام بوده است. همچنین قراردادهای اجاره در این سامانه به هیچ‌وجه مشمول مالیات جدید نمی‌شوند و مردم نگران این موضوع نباشند.

   وام مضاعف برای متقاضیان مسکن دولتی  با 2 درصد سود

عباسی در جمع خبرنگاران نیز با بیان اینکه خبرهای خوبی برای متقاضیان نهضت ملی مسکن داریم، گفت: اولین خبر خوب است که سقف تسهیلات را به ۵۵٠ میلیون تومان افزایش داد و به بانک‌ها ابلاغ شده است. 

وی ادامه داد: دومین خبر خوب این است که به دهک‌های اول و دوم که برای پرداخت آورده اولیه مشکل داشتند وام ۴٠٠ میلیون تومان با نرخ ٢ درصد و در زمان پرداخت ١۵ ساله و برای دهک سوم و چهارم وام ٣٠٠ میلیون تومانی با نرخ دو درصد در مدت زمان ١۵ ساله از محل صندوق ملی مسکن ارایه می‌شود. همچنین مصوبه خوبی داریم که بافت فرسوده با زمین و وام ساخت تهاتر کنند که ارزش زمین بیشتر از آن وام خواهد بود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قرار بود درفاز اول نهضت ملی مسکن ٢ میلیون واحد به مردم تحویل شود و مردادماه زمان اجرای فاز اول تمام می‌شود، تا دو ماه دیگر چند واحد تحویل خواهد شد، اظهار داشت: در حال حاضر زمین ١۵٠ هزار واحد مسکونی برای دسته‌های گروهی و انفرادی، زمین ۵۵٠ هزار واحد گروه انبوه‌سازان، زمین ١١۵ هزار واحد نیروهای مسلح، زمین ١٠٠ هزار واحدشهری در بافت فرسوده، زمین ١٠٠ هزار واحد خود مالکی، زمین ٢٢٠ هزار واحد روستایی تامین و ساخت این واحدها آغاز شده است. عباسی گفت: در مجموع علمیات ساخت یک میلیون و ٢٣۵ هزار واحد شروع شده و سخت‌ترین مرحله ساخت تامین زمین بوده است.  وی تاکید کرد: نهضت ملی مسکن پروژه مردمی است و وزارت راه و شهرسازی بستر را فراهم می‌کند و موظف است امتیازات را ارایه و قرار نیست که صرفا مسکن بسازیم. 

   ساخت خوابگاه متاهلی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: وارد ساخت خوابگاه متاهلی هم شده‌ایم و با دو دانشگاه در این باره قرارداد منعقد کردیم. عباسی همچنین درباره قیمت نهایی نهضت ملی مسکن اظهار کرد: با توجه به عوامل متعدد تاثیرگذار در قیمت‌گذاری و شرایط ساخت هر واحد امکان اعلام قیمت مشخص و ثابت وجود ندارد.

وی درباره اجرای قانون جوانی جمعیت و تامین اراضی متقاضیان گفت: درباره اجرای قانون جوانی جمعیت تکالیفی را بر عهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته‌شد و در اسفند ماه سال گذشته دستورالعمل این قانون ابلاغ شد و کسانی که از ٢۴ آبان ماه سال ١۴٠٠ صاحب فرزند سوم و بیشتر شدند مشمول دریافت ٢٠٠ متر مربع زمین می‌شوند. ‌ وی ادامه داد: خانوار مشمول باید هزینه‌های آماده‌سازی زمین را در ۶ سال با دو سال تنفس به صورت اقساط بپردازند که هزینه‌ها بین ۵٠ تا ٢٠٠ میلیون تومان متفاوت است چراکه هزینه آماده‌سازی اراضی متفاوت از هم بوده و برخی از اراضی شامل هزینه‌های«کوه‌بُری»برای آماده‌سازی زمین می‌شوند.

عباسی ادامه داد: تاکنون ٨٠ هزار نفر برای دریافت این وام ثبت نام کردند و ٣ هزار قطعه زمین به واجدان شرایط تحویل شده است. وی افزود: باید توجه داشت که این اراضی در شهرهای کمتر از ۵٠٠ هزار جمعیت ارایه می‌شود برای مثال برای متقاضیان ساکن تهران اراضی در ایوانکی تحویل خواهد شد.

 

ارسال نظر