رونق دوباره بازار سرمایه

۱۴۰۲/۰۳/۰۶ - ۰۲:۴۵:۴۵
کد خبر: ۲۰۶۸۲۰

بازار سرمایه برخلاف هفته‌های گذشته در هفته‌ای که گذشت روند سختی را پشت سر نگذاشت و شاخص توانست بازدهی مثبت داشته باشد.

در هفته اخیر، شاخص کل بورس تهران در روز شنبه ریزش 23 هزار و 324 واحدی داشت. اما روز یکشنبه روز شروع روند صعودی بازار بود و 4 هزار و 784 واحد صعود کرد. در روز دوشنبه شاخص رشد 15 هزار و 802 واحدی داشت و روز سه‌شنبه 12 هزار و 292 رشد کرد. در آخرین روز معاملاتی هفته روند صعودی شاخص کل برای چهارمین روز تداوم داشت و 15 هزار و 164 واحد افزایش یافت. شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم 2 میلیون و 345 هزار و 964 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 24 هزار و 628 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس مثبت یک درصد شد. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 27 هزار و 818 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 3.6 درصدی را ثبت کرد.

در هفته مذکور میانگین ارزش معاملات بازار سهام 59 هزار و 443 میلیارد تومان بود که 5 درصد کمتر از هفته پیش بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز 12 هزار و 607 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 14 هزار و 364 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 12 درصدی داشته است. میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 221 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین هزار و 19 میلیارد تومان کمتر بود و افت 82 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 344 میلیارد تومان بود که در روز شنبه ثبت شد و کمترین رقم 117 میلیارد تومان بود که در روز دوشنبه ثبت شد.

میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر هزار و 148 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 149 میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 11 درصد کاهش یافته است. بالاترین رقم هفته هزار و 512 میلیارد تومان بود و در روز دوشنبه ثبت شد. پایین‌ترین رقم به روز شنبه برمی‌گردد که 580 میلیارد تومان بود. در مجموع هفته اخیر شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم. روز شنبه 732 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. روز یکشنبه نیز 5 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. در روز دوشنبه پول حقیقی وارد شد و ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار 984 میلیارد تومان بود. روز سه‌شنبه نیز 267 میلیارد تومان وارد شد.‌ام در روز چهارشنبه 119 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. در مجموع کل هفته 395 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد و میانگین روزانه ورود پول حقیقی 79 میلیارد تومان بود.

   برترین‌های بورس کالا در هفته اخیر

بورس کالای ایران برترین‌های بورس کالا در هفته نخست خرداد (منتهی به ۵ خرداد) را براساس ارزش فروش شرکت‌ها در بازار فیزیکی اعلام کرد.

جزییات رتبه‌بندی جایگاه شرکت‌ها از لحاظ فروش بدین شرح است: فولاد مبارکه اصفهان با ثبت معامله ۱۰۰ هزار و ۴۰ تن ورق سرد و گرم خودرو و ورق سرد لوازم خانگی به ارزش بیش از ۳ هزار و ۱۲۲ میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد. ملی صنایع مس ایران با فروش ۶ هزار تن مس کاتد، مس کم عیار، مس مفتول و سولفور مولیبدن به ارزش بیش از یک هزار و ۷۴۷ میلیارد تومان، دوم شد. معدنی و صنعتی چادرملو با فروش ۳۵۵ هزار تن کنسانتره و گندله سنگ آهن و شمش بلوم به ارزش نزدیک یک هزار و ۵۳۴ میلیارد تومان، سوم شد. فولاد خوزستان با ثبت معامله ۴۶ هزار و ۵۳۰ تن شمش بلوم، تختال، آهن اسفنجی و آرگون به ارزش نزدیک ۹۳۳ میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد. معدنی و صنعتی گل گهر با ثبت معامله ۱۵۰ هزار تن گندله و کنسانتره سنگ آهن به ارزش بیش از ۷۰۷ میلیارد تومان پنجم شد.

پالایش نفت اصفهان ۴۹ هزار تن وکیوم باتوم و لوب کات سبک را به ارزش بیش از ۶۴۳ میلیارد تومان فروخت و ششم شد. پتروشیمی تندگویان با فروش ۱۲ هزار و ۷۰۸ تن پلی اتیلن ترفتالات نساجی و بطری و نخ پلی استر در گریدهای مختلف به ارزش نزدیک ۶۱۳ میلیارد تومان هفتم شد. ذوب آهن اصفهان با ثبت معامله ۲۳ هزار و ۳۲۸ تن تیرآهن، میلگرد، شمش چدن و بنزن به ارزش بیش از ۵۹۲ میلیارد تومان، هشتم شد.

توسعه آهن و فولاد گل گهر با فروش ۴۵ هزار و ۶۰۰ تن آهن اسفنجی به ارزش بیش از ۵۸۰ میلیارد تومان در رتبه نهم ایستاد. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نیز با ثبت معامله ۴۰ هزار تن آهن اسفنجی و ثبت ارزش بیش از ۵۱۹ میلیارد تومان دهم شد.

   پیش بازار خرداد ماه

سید فرهنگ حسینی، کارشناس بازار سرمایه گفت: روند صعودی بازار سهام تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه پیدا کرد و ‌شاخص به محدوده ۲.۵ میلیون واحد رسید که این اتفاق به معنای رشد ۲ برابری شاخص بورس نسبت به کف آبان ۱۴۰۱ بود.

حسینی به جبران جاماندگی بازار سهام نسبت به دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: این موضوع سبب تشدید عرضه‌ها در بازار شد؛ در نتیجه در نیمه دوم اردیبهشت ماه شاهد وضعیت متفاوت در بازار و اصلاح شدید شاخص بورس بودیم که این امر منجر به کاهش شدید شاخص در بازار شد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه اظهار داشت: با این حال حجم معاملات همچنان معقول و در سطح مناسب قرار داد که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده به نظر می‌رسد روند اصلاحی بازار کوتاه‌مدت باشد.

وی با بیان اینکه برای مقایسه و ارزیابی سطح ارزانی یا گرانی بازار می‌توان از نسبت p/e استفاده کرد، افزود: در سال ۱۳۹۹ و در اوج صعود بازار نسبت p/e بازار به بیش از ۳۰ رسید، این عدد پنج برابر متوسط تاریخی و سه برابر سقف‌های قبلی بود که در نتیجه بازار وارد اصلاح شدید و فرسایشی شد. حسینی اظهار داشت: اکنون نسبت p/e‌ بازار به محدوده ۱۰ رسیده است، هر چند بازار ارزان نیست، اما دیگر وضعیت حباب گونه مشابه سال ۱۳۹۹ در بازار وجود ندارد و با لحاظ تقسیم سود مجامع و گزارش‌های سود ۱۴۰۱ شرکت‌ها، انتظار اصلاح p/e را داریم که با توجه به چنین مساله‌ای بازار اکنون اصلاً شبیه بازار ۱۳۹۹ نیست. این کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس در خرداد ماه را پیش‌بینی کرد و گفت: در بازار خرداد ماه شاهد انتشار گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌ها هستیم، همچنین در این برهه زمانی مجامع تعداد زیادی از شرکت‌ها برگزار خواهد شد که پس از ایجاد ثبات در روند معاملات بازار تا اواسط ماه شاهد بهبود بازار در نیمه دوم ماه خواهیم بود.

وی به ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس در خرداد ماه اشاره کرد و افزود: قیمت‌های جهانی یکی از ریسک‌های مهم بازار تلقی می‌شود که در این میان عدم کاهش قیمت‌های جهانی، شرط رونق بازار است. از سوی دیگر عملکرد برخی صنایع مانند صنایع غذایی به دلیل افزایش نرخ‌های ایجاد شده و گروه بانکی به دلیل بهبود تراز عملیاتی و کارمزدها بهبود یافته است‌.

این کارشناس بازار سرمایه به سهامداران توصیه کرد و گفت: مهم‌ترین توصیه به سهامداران خرد و تازه وارد، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری است تا از این طریق ضمن کاهش ریسک، نقدشوندگی پرتفوی سهامداران حفظ شود. اگر سهامداران به دنبال ورود مستقیم به بازار هستند بهتر است تا سهام از چند صنعت با نسبت p/e کمتر از متوسط بازار خریداری و بر اساس تحلیل خود اقدام به خرید و فروش در بازار کنند. همچنین سهامداران باید از استفاده از سیگنال‌های ارایه شده در شبکه‌های مجازی فاقد مجوز از سازمان بورس برای خرید و فروش خودداری کنند.

 

ارسال نظر