مداخله دستوری در بازار سرمایه

۱۴۰۲/۰۳/۲۰ - ۰۲:۴۱:۴۷
کد خبر: ۲۰۷۸۴۷
مداخله دستوری در بازار سرمایه

ریسک‌های سیستماتیک که مهم‌ترین متغیرهای خارج از بازار ما هستند به حداقل رسیده‌اند، چه در حوزه منطقه یعنی روابط ایران با کشورهای همسایه از جمله با کشور عراق و عربستان. کلیه ریسک‌های سیستماتیک بازار برطرف شده و مجددا زمزمه احیای برجام هم به گوش می‌رسد. اخباری که از مذاکرات مستقیم آقای ایروانی با آقای رابرت مالی می‌رسد نشان‌دهنده این است که برجام در حال احیاست.

مقدمات این موضوع نیز انجام شده و بخش عمده‌ای از پول‌های بلوکه شده ایران نیز آزاد شده که آثار این موضوع را در بازار ارز می‌بینیم که نرخ ارز به واسطه این منابع و چشم‌انداز اینکه منابع ارزی بیشتری به کشور برسد، باعث شده نرخ ارز کاهشی شود که مهم‌ترین متغیر تاثیرگذار در بازار ماست. نرخ ارز و پول مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار در بازار سرمایه است.

نرخ پول به ثبات رسیده و متعادل است و مثل سال گذشته رقابت نمی‌بینیم و نرخ ارز نیز کاهشی است. سال گذشته در بازار پول اوراق گام بالای ۳۰ درصد داشتیم یا رقابت بازار پول بین بانک‌ها داشتیم و شاهد بهره‌های ۳۰ درصد به بالا بودیم که با آمدن رییس بانک مرکزی جدید بازار پول نیز به ثبات رسیده است. برای نمونه در چهارشنبه‌ای که گذشت ۵۴ هزار میلیارد تومان عملیات رپو با نرخ ۲۳ درصد توسط بانک مرکزی انجام شد که ناترازی بانک‌ها را برطرف کند. این بدان معناست که مدیریت نرخ پول در دستور مستقیم بانک مرکزی است.  از سوی دیگر بازارهای موازی در رکود هستند و نرخ ارز کاهشی شده است که اثر خود را روی سایر بازارها می‌گذارد. اما نکته اینجاست که بازار سرمایه با دلار نیمایی فعالیت می‌کند و برخی از صنایع با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ فعالیت می‌کردند و بازار ما همچنان ارزنده است و به واسطه از بین رفتن ریسک‌های سیستماتیک می‌تواند پتانسیل رشد داشته باشد. اما نکته قابل توجه مداخله منفی متولی بازار در بازار سرمایه است. یعنی مداخله منفی که سازمان بورس تکذیب کرد بنده در ملاقات مستقیم با آقای توانگر نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی تایید کردند که مداخله صورت گرفته است‌.از هفته دوم اردیبهشت که ارزش معاملات بازار سقوط کرد نتیجه مداخله‌های منفی در بازار است.

علی‌رغم ارزندگی بورس و کاهش ریسک‌های سیستماتیک فعلا مداخله منفی مهم‌ترین سد رشد و صعود بازار است. اگر مداخله‌های منفی در بازار سرمایه نداشته باشیم و متولی بازار اجازه مکانیسم اقتصاد آزاد را در روند بازار بدهد (یعنی عرضه و تقاضای واقعی بدون مداخله دستوری) علی‌رغم همه ترس و پنیکی که بازار از کاهش نرخ ارز دارد، روند بازار همچنان می‌تواند صعودی باشد و روند صعودی که از دی ماه سال گذشته آغاز شده ادامه‌دار باشد و چه به لحاظ ارزش جایگزینی و چه به لحاظ نسبت‌های مالی و سودآوری شرکت‌ها بازار ارزنده است و می‌تواند رشد خوبی داشته باشد.

 

ارسال نظر