بهبود زیرساخت‌ها با تجربه سال 99

۱۴۰۲/۰۳/۲۰ - ۰۲:۵۲:۳۰
کد خبر: ۲۰۷۸۴۹
بهبود  زیرساخت‌ها با تجربه سال 99

نمایشگاه صنعت مالی با حضور ارکان بازار سرمایه امسال رونقی بیش از سال‌های گذشته شد و چندین رونمایی و گشایش در این بازار داشتیم. در سومین روز نمایشگاه صنعت مالی یا همان بورس، بانک و بیمه با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در غرفه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی (سمات) در پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) از گواهی تمکن مالی رونمایی شد.

امکان در راستای تسریع، تسهیل و بهبود شیوه خدمت‌رسانی به سهامداران بازار سرمایه انجام شده است. در این فرآیند، شخص با مراجعه به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه و میز خدمت الکترونیک می‌تواند درخواست خود را مبنی بر دریافت گزارش صورت وضعیت دارایی به زبان انگلیسی، ارایه و نسخه الکترونیکی گواهی خود را دریافت نماید.

با توجه به آنکه گواهی صادر شده فاقد مهر است، مرجع دریافت‌کننده گواهی می‌بایست به وب‌سایت انگلیسی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به آدرس مراجعه نموده و مراحل مربوطه را انجام دهند. مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این رونمایی گفت: روز گذشته حق تقدم الکترونیک رونمایی شد که منجر به کوتاه شدن پذیره‌نویسی اوراق می‌شود. امروز نیز با رونمایی از سامانه گواهی تمکن مالی گامی دیگر در جهت کوتاه شدن فرآیندهای خدمات‌دهنده به سهامداران، انجام خواهد شد.

عشقی بیان کرد: درگذشته دارایی‌های بازار سرمایه تنها با فروش و دریافت سود مورد استفاده بود و ابزار تمکن مالی نیز به صورت دستی مورد استفاده قرار می‌گرفت اما در حال حاضر با رونمایی از این سامانه سهامداران می‌توانند به راحتی از ابعاد کاربردی دیگر سهام، استفاده کنند. وی در ادامه افزود: سامانه گواهی تمکن مالی عمدتا مورد استفاده بانک‌ها، موسسات اعتباری، کارفرماها، نیازهای خارج از کشور و... است. رییس سازمان بورس در پایان خاطرنشان کرد: امید می‌رود مابقی خدمات سپرده‌گذاری نیز الکترونیکی شود و استراتژی ما بر این بوده که تمام خدمات از جمله دریافت سود، حق تقدم و مطالبات از شرکت‌ها و صورت وضعیت دارایی و گردش معاملات از بستر الکترونیکی انجام و نیاز به مراجعه نباشد.

همچنین امسال نیز از سامانه پس از معاملات به صورت هیبریدی بهره‌برداری خواهد شد تا شرکت سپرده‌گذاری بتواند خدمات بهتری را به ذی‌نفعان ارایه کنند. عشقی با بیان اینکه درگذشته سهامداران فرآیندهای طولانی را طی می‌کردند و زیرساخت‌ها توسعه چندانی نداشت؛ گفت: با تجربیات سال ۹۹ سعی در بهبود زیرساخت‌ها و سامانه‌های معاملات و پس از معاملات داشته باشیم. مراقبت از نحوه سرمایه‌گذاری و ابزارهای مختلف برای ثبات سرمایه یکی از اولویت‌های سازمان بورس است و استراتژی‌های فعلی به هیچ‌وجه قابل مقابسه با گذشنه نیست.

   بورس به حمایت نیاز ندارد

رییس سازمان بورس گفت: همه تلاش ما این است که بازار ثانویه نیز رونق خوبی داشته باشد. انحراف‌هایی در بحث بازارگردانی ایجاد شده بود که مورد انتظار نبود. صندوق‌ها و بازارگردان با توجه به دستورالعملی که دارند اجازه پنیک بازار را نخواهند داد. بازار به هیچ حمایتی نیاز ندارد. اگر دخالت بیجا در بازار اتفاق نیفتد، بازار مسیر خودش را طی خواهد کرد. به گفته این مسوول اگر یک‌سوم نقدینگی سال ۹۹ به سمت تولید هدایت می‌شد سودآوری شرکت‌ها رشد چشمگیری داشت.

مجید عشقی گفت: اتفاق‌های گذشته برای سیاستگذاران تجربه‌هایی را به همراه داشت و اکنون تصمیماتی که در خصوص صنایع مختلف وضع می‌شود با تامل بیشتری اخذ خواهد شد. خوشبختانه در مجلس شورای اسلامی با استفاده از نظرهای کارشناسی، تصمیمات مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی افزود: در سال جاری تمرکز بر هدایت به صحیح نقدینگی داریم. اگر در سال ۹۹ حتی یک سوم نقدینگی به درستی به تولید هدایت می‌شد، درآمد و سودآوری شرکت‌ها با افزایش چشمگیری رو به رو می‌شد اما متاسفانه هدایت به خوبی انجام نشد؛ از این رو از تجربیات گذشته در جهت هدایت منابع به طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها استفاده و توجه بر این اهم، استفاده خواهد شد.

   کاهش نرخ دلار روی فروش شرکت‌ها  اثری نخواهد داشت

عشقی گفت: بازار از منظر بنیادی هیچ مشکلی ندارد. بازار مسیر خود را طی خواهد کرد. این روزها آمار تولید و فروش یک ماهه و دو ماهه شرکت‌ها با عدد رقم‌های بورس کالا، مطلوب است. رییس سازمان بورس در جمع سهامداران ادامه داد: حتی اگر کاهش نرخ دلار را داشته باشیم، روی فروش شرکت‌ها اثر نخواهد داشت. امیدواریم سودآوری شرکت‌ها مناسب باشد. همه تلاش‌مان را برای تشکیل و افزایش سرمایه شرکت‌ها خواهیم کرد.

   هیچ مانعی برای عرضه خودرو  در بورس وجود ندارد

عشقی خاطرنشان کرد: عرضه خودرو در بورس کالا به شرکت‌ها بستگی دارد. هیچ مانعی برای عرضه شرکت‌ها وجود ندارد. متاسفانه میزان عرضه آنها تحت تاثیر تصمیمات سابق قرار گرفته است. دغدغه ما در حوزه خودرو ضرر نکردن تولیدکنندگان و رعایت صرفه و صلاح سهامداران بوده و هست.این صنایع نباید با تصمیمات غیرکارشناسی زمین بخورد. از هیات‌مدیره این شرکت‌ها و مراجع بالاتر می‌خواهیم که این صنایع را در طولانی مدت سرپا نگه‌ دارند.

    علی‌رغم عدم‌همکاری‌ها سعی در  حل چالش‌های نمادهای متوقف داریم

رییس سازمان بورس در جمع بازدیدکنندگان نمایشگاه صنعت مالی گفت: متاسفانه برخی از نمادها برای مدت طولانی بسته مانده‌اند و بستن نماد راه‌حل صحیحی نیست. علی‌رغم عدم‌همکاری‌ها سعی در حل چالش‌های آنها داریم چراکه سهامداران خرد نسبت به این موضوع دغدغه‌مند هستند. به گفته عشقی؛ از یک ماه گذشته بحث‌های جدی در هئیت مدیره در خصوص نماد معاملاتی بانک آینده داشته‌ایم. علت بسته بودن این نماد مواردی بوده که افشا شده است. سازمان بورس نسبت به بسته ماندن نمادها بی‌توجه نیست و حل معضلات شرکت‌ها و بازگشایی تمامی نمادهای بسته در دستور کار قرار دارد. با تمرکز بر حل چالش‌ شرکت‌ها امید می‌رود که دیگر هیچ نمادی به‌طور بلندمدت بسته نماند.

 

ارسال نظر