کاهش خرید خانوارها در بهار امسال

۱۴۰۲/۰۵/۱۴ - ۰۱:۲۰:۰۷
کد خبر: ۲۱۲۱۵۸

بررسی آمارهای یک شرکت استارتاپی از سبد‌ خرید‌ خانوار‌ ایران‌ نشان می‌دهد، مصرف بیشتر کالاهای اساسی در بهار ۱۴۰۲ نسبت به فصل مشابه سال گذشته کاهش داشته است. مدیر عامل یک شرکت استارتاپی به ارایه آماری از وضعیت سبد خانوار ایرانی در بهار ۱۴۰۲ پرداخت. ناصر پاشاپور اعلام کرد: بر اساس داده‌هایی که از ۲۲۰۰ خانوار در سطح استان تهران به عمل آمده است، مصرف برنج در بهار امسال رشد ۵ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته داشته است.

وی ادامه داد: این بررسی نشان می‌دهد که مصرف مرغ هم رشد داشته است و به نظر می‌رسد که جایگزین گوشت قرمز شده است. پاشاپور درباره نحوه جمع‌آوری این اطلاعات این‌طور گفت: این اطلاعات را توسط نرم‌افزار کابینت که در این باره طراحی کردیم به دست آوردیم، و از خانوارها خواستیم که همه اطلاعات خرید خود را در این سامانه ثبت کنند، این اطلاعات را در اختیار بنگاه‌های تولیدی و فروش قرار می‌دهیم تا آنها از آن استفاده کنند.

مدیرعامل این شرکت استارتاپی تصریح کرد که اطلاعات برگرفته از این ۲۲۰۰ خانوار سطح تهران نشان می‌دهد که مصرف چای ۱۶ درصد، روغن ۱۵ درصد و ماکارونی ۲۱ درصد نسبت به بهار سال گذشته کاهش داشته است. اما به گفته وی، این بررسی‌ها حاکی است که جابه‌جایی مصرف هم در این محصولات رخ داده است؛ یعنی مصرف برخی محصولات اگر کم شده مصرف محصول دیگر اضافه شده است. به عبارتی دیگر، مصرف‌کنندگان از یک حوزه به حوزه دیگری کوچ کرده‌اند. بنابر آمار اعلامی این کارشناس اقتصادی، به‌طور نمونه اگر مصرف عسل کاهش یافته است، گرایش به سمت مصرف کره بادام‌زمینی بیشتر شده، یا افزایش فروش ساندویچ‌های آماده جایگزین خرید سوسیس و کالباس شده است. از سویی اقبال به نوشیدنی‌های انرژی‌زا بیشتر شده و خرید دوغ کاهش یافته است.

همچنین در پی گرانی قیمت روغن به نظر می‌رسد تمایل مردم به خرید هواپز بیشتر شده است و خرید گوشت سفید جایگزین گوشت قرمز شده است. به گفته این مسوول متوسط قیمت سبد خانوار هم در خرداد ماه امسال نسبت به فروردین ماه افزایش یافته است یعنی مردم نسبت به فروردین قیمت کمتری پرداخت کرده‌اند. پاشاپور تاکید کرد: امروزه آمار از هر چیزی برای تولید کنندگان و فروشندگان مهم است و اگر آنها از وضعیت آینده مشتری‌های خود مطلع شوند با نگاه بهتری نسبت به آینده برنامه‌ریزی خواهند کرد. وی در پاسخ به سوال به اینکه مبنی بر اینکه چرا کالای اساسی مثل لبنیات در آمارها ذکر نشده، گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که مصرف لبنیات نسبت به بهار سال گذشته هیچ تفاوتی نداشته است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا به رغم افزایش قیمت لبنیات کاهش مصرف رخ نداده، گفت: برخی محصولات ضروری در سبد خانوار را خانواد‌ه‌ها تامین می‌کنند و از محصولات غیر ضرور کم می‌کنند. پاشاپور همچنین در پاسخ به اینکه چرا جامعه آماری مورد نظر محدود در نظر گرفته شده است، اینطور توضیخ داد: به‌طور حتم در گزارش‌های سال آینده و با بیشتر شدن تعداد کاربران دامنه فعالیت کابینت گزارش آنها وارد کلان شهرهای دیگر نیز خواهد شد و آنها تا کنون روی اکسپوز محصولی برای بررسی بازار، هبکس بررسی رفتار و عادات رسانه‌ای، اکستریم میزان دیدن برنامه‌ها و در حوزه مانیتورینگ روی ادکس سرمایه‌گذاری کرده‌اند و هدف آنها دادن داده‌های دقیق برای کمتر هدررفت سرمایه‌های شرکت‌هاست.

 

ارسال نظر