آخرین وضعیت تبادل زندانیان میان ایران و امریکا

۱۴۰۲/۰۵/۱۷ - ۰۳:۳۹:۳۴
کد خبر: ۲۱۲۴۴۴

کنعانی در مورد آخرین اخبار از تبادل زندانیان بین ایران و امریکا نیز گفت: همانطور که امروز وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی در ژاپن مطرح کردند بحث تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع انسانی مورد توجه ما قرار دارد. گفت‌وگوهایی با واسطه با طرف امریکایی برای ایجاد راه‌حل برای تحقق این موضوع داشته‌ایم.

پیگیری این موضوع، جزو موضوعات جاری است و با طرف‌های مختلف نقش‌آفرین در این ارتباط از جمله عمان رایزنی و گفت‌وگو داریم. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اظهارنظرهای مطرح شده در مورد احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در جنگ اوکراین گفت: من نمی‌توانم در مورد احتمالات صحبت کنم. آنچه که برای ایران مهم است این که موضوع بحران اوکراین نباید تبدیل به یک موضوع تهدیدکننده و چالش‌آفرین برای صلح و امنیت بین‌المللی شود. ما بر راهکار سیاسی به عنوان بهترین راهکار برای پایان بخشیدن به این بحران تاکید داریم. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در مورد زمان سفر رییس‌جمهور به پاکستان گفت: هنوز زمانی برای انجام این سفر مشخص نشده است. دعوت از رییس‌جمهور برای انجام این سفر وجود دارد و در چارچوب مناسبات خوب موجود بین دو کشور، امکان برنامه‌ریزی برای انجام این سفر در بهترین زمان ممکن وجود دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد آخرین وضعیت روابط ایران و عربستان گفت: تحولات در این زمینه رو به جلو است و ما در روند اجرای توافقات بین دو کشور پیش رفته‌ایم. در مورد زمان بازگشایی سفارت عربستان در تهران، اکنون تاریخ دقیقی نمی‌توانم بگویم و اقدامات عربستان در این زمینه جاری است.

از روند اجرای توافقات دو کشور برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور نگرانی خاصی نداریم و فعالیت‌ها در چارچوب دیپلماتیک بین دو کشور ادامه دارد. سخنگوی وزیر امور خارجه گفت: در ادامه هتک حرمت به قرآن کریم در دانمارک، امروز (دوشنبه) سفیر دانمارک در تهران توسط مدیرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه بار دیگر به وزارت امور خارجه احضار شد. در این احضار، سفیر دانمارک، توضیحاتی از اقدامات دولت این کشور برای ممانعت از تکرار این روند ارایه کرد. این تلاش‌ها مورد توجه ماست ولی برای ما عمل کشورها در جلوگیری از تکرار این روند مهم است .

کنعانی با اشاره به مسوولیت دولت‌های سوئد و دانمارک در جلوگیری از تکرار این اهانت‌ها گفت: اهانت به قرآن را یک پروژه سخیف صهیونیستی می‌دانیم. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد آخرین اقدامات در مورد روابط ایران و مصر گفت: جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با هیچ کدام از کشورهای همسایه و اسلامی محدودیتی قائل نیست و به هر اقدام همراه با حسن‌نیت برای توسعه روابط با تهران را با آغوش باز پاسخ می‌دهد. کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد پرداخت بخشی از مطالبات ایران توسط عراق و انتقال آن به یک کشور ثالث گفت: همانطور که نخست‌وزیر عراق اعلام کردند، بخشی از مطالبات ایران به دستور نخست‌وزیر این کشور تامین مالی شده و به کشور ثالثی منتقل شده است. برنامه انتقال بخشی دیگر از مطالبات ایران به کشور ثالث در برنامه اقدامات اجرایی دولت عراق قرار دارد و ما منتظر اقدام دولت عراق در این زمینه خواهیم بود. 

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در مورد نحوه دستیابی ایران به این مطالبات آزاد شده نیز گفت: این یک موضوع، فنی و تخصصی است و گفت‌وگو و رایزنی‌ها در این خصوص به صورت مستمر ادامه دارد. کنعانی تاکید کرد: ایران برای دستیابی به منابع مالی خود از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. مشورت‌های خوبی در این زمینه با دولت عراق در جریان است و مشکلاتی که در این خصوص وجود دارد ناشی از تحریم‌های ظالمانه امریکا است. دولت امریکا با تحریم‌هایی که اعمال کرده، می‌خواهد به منافع دو کشور ایران و عراق ضربه بزند از جمله اینکه در اوج گرمای تابستان مانع همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی شود.

 

ارسال نظر