آتش کوره شعله‌ورتر شد

۱۴۰۲/۰۵/۲۵ - ۰۲:۱۹:۳۰
کد خبر: ۲۱۳۰۷۰
آتش کوره شعله‌ورتر شد

سه سالی می‌شود که بورس تهران دیگر روز خوش ندارد و هر روز شاهد زیان سنگین‌تر در بازار هستیم و در برابر این ریزش‌ها هرمسوولی واکنش نشان می‌دهد و به واسطه فعالیت‌های سه سال اخیر، بورس را تبدیل به کوره پول‌سوزی کرده‌اند.

در گزارش‌های پیشین وضعیت بورس را در سه سال اخیر بررسی کردیم و دیدیم دولت‌ها در این مدت کاری برای بورس نکرده‌اند و حتی بورس را تبدیل به پله‌ای برای ترقی و سود بیشتر خود کرده‌اند.

بازار سرمایه همچنان از تاثیر اخبار منفی رنج می‌برد، تصمیم‌گیری‌هایی یک باره و تغییر مواضع نیز باعث شده بازار سرمایه تا حدود زیادی نسبت به دولت و بدنه اقتصادی کشور ناامید شود. از نیمه زمستان سال گذشته تا اردیبهشت ماه بازار حال و روز خوشی داشت اما یک‌باره همه‌چیز تغییر کرد و تصمیم‌گیری، دخالت و پنهانکاری دولت باعث شد که وضعیت بورس وخیم و در نهایت اعتماد و پول از بازار خارج شود. به‌طور کلی اگر سایه دولت از روی بورس برداشته شود شاهد روزهای بهتری در بازار خواهیم بود.

همچنان هجوم اخبار بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و همین موضوع باعث شد که بورس امروز با حال دگرگون ظاهر شود. ایرنا نوشت که شورای رقابت در جلسه‌ای که روز ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ برگزار شده، بازار تمامی خودروهای سواری شامل خودروهای تولیدی، مونتاژی و وارداتی انحصاری تشخص داده شده و مشمول قیمت‌گذاری براساس ضوابط مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها هستند که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود و توسط عرضه‌کننده خودرو نیز لازم‌الاجراست.

طبق بند ۱-۳ ماده ۳ دستورالعمل مذکور «مبنای تنظیم قیمت خودرو، براساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها است که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود و نتایج محاسبات در کارگروه خودرو ارایه و به تصویب شورای رقابت می‌رسد و توسط عرضه‌کننده خودرو لازم‌الاجراست.» و نیز به استناد مصوبه جلسه۵۵۷ مورخ ۱۴۰۲/۰۱/۱۵ در مورد قیمت خودروهای غیرمونتاژی و مصوبات جلسه ۵۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۶ و جلسه ۵۷۲ مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۰۶ و جلسه ۵۸۴ مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۱۷ که درباره قیمت خودروهای سواری مونتاژی به تصویب شورای رقابت رسیده است.

این در حالی است که روزهای گذشته خبرهای متفاوتی در بازار وجود داشت. روز شنبه وزارت صمت طی نامه‌ای به شرکت‌های خودروسازی اعم از انواع خودرو، موتورسیکلت، دوچرخه و اسکوتر برقی اعلام کرد که این شرکت‌ها بایستی ارز مورد نیاز خود برای واردات قطعات خود را صرفا از طریق ارز حاصل از صادرات خود یا دیگر صادرکنندگان تامین کنند.

این خبر فارغ از سیگنالی که از کمبود ارز بانک مرکزی به بازارها مخابره کرد، در بین برخی از فعالان اقتصادی این دیدگاه را ایجاد کرده که این اقدام می‌تواند اولین قدم برای آزادسازی قیمت خودرو باشد و به زودی شاهد رفع نرخ‌گذاری دستوری در این صنعت باشیم. از سمت دیگر تیموری، مدیرعامل سایپا نیز روز گذشته صحبت‌های زیادی در رابطه با این موضوع داشت و برای آزادسازی قیمت خودرو ابراز امیدواری کرد. تیموری در بخشی از سخنان خود نیز عنوان کرده بود که قرار است روز سه‌شنبه جلسه نهایی با شورای رقابت برای اعلام قیمت‌های جدید خودرو برگزار شود.

این خبر باعث شد که سهامداران گروه خودرویی واکنش نشان دهند و دنبال خروج از بازار باشند. گروه خودرو لیدر بازار است و هر نوع یا واکنشی در خصوص این گروه می‌تواند کلیت بازار سرمایه را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

   بازی دلار و بورس

روز پنجشنبه خبری منتشر شد که برای تمامی بازارها می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. خبرگزاری تسنیم خبر داد که فرآیند اجرای توافق ایران و امریکا برای تبادل زندانیان و همچنین آزادسازی تمام پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی آغاز شده است. بر اساس این گزارش، قرار است ابتدا پولهای ایران در کره از واحد وون (واحد پول کره جنوبی) به یورو تبدیل شود که این مهم انجام شده و در ادامه بناست به حسابی در قطر واریز شود تا در اختیار ایران قرار گیرد. بنا بر گزارش تسنیم، مبلغ پولهای ایران در کره جنوبی که بناست آزاد شود ۶ میلیارد دلار است. پس از واریز این پول به حسابی در قطر، تبادل زندانیان نیز به انجام می‌رسد. در این تبادل، چهار تبعه امریکایی (سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و یک زندانی دیگر) در قبال آزادسازی همان تعداد یا بیشتر از ایرانیان در بند امریکا آزاد می‌شوند.

بورسان نیز نوشت که بازار ارز در اولین واکنش خود به این موضوع با کاهش نزدیک به ۸۰۰ تومانی قیمت خود در بازار آزاد روبرو شد و در برهه‌ای به حوالی ۴۸۳۰۰ تومان نیز رسید. با این حال اما و اگرهای زیادی پیرامون این موضوع وجود داشت که در نهایت با اعلام ریاست بانک مرکزی از جزییات آن، شرایط مشخصی پیدا کرد. همانطور که قبل‌تر نیز گفته شده بود، این دارایی ۶ میلیارد دلاری قرار است که تنها برای واردات کالاهای غیرتحریمی و بشردوستانه همچون غذا، دارو و محصولات پزشکی استفاده شود و از طرفی نیز گفته شده که انتقال این مبلغ بین ۳۰ تا ۴۵ روز به طول خواهد انجامید. همین خبرها کافی بود تا دلار بازار آزاد بار دیگر روند صعودی به خود بگیرد به‌طوری که در زمان نگارش این گزارش نیز حوالی ۴۹۳۰۰ تومان معامله می‌شود. با این حال اما بورس تهران گویی توجه خاصی به این موضوع ندارد.

   بازار از دریچه معاملات

در معاملات چهارمین روز کاری هفته یعنی سه‌شنبه شاخص کل بورس تهران 18 هزار و 863 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح یک میلیون و 978 هزار و 167 واحد رسید. شاخص کل هم وزن بورس نیز با کاهش 9 هزار و 183 واحدی در رقم 687 هزار و 137 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس نیز با افت 348 واحدی به رقم 25 هزار و 514 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با ریزش 2 هزار و 813 واحد به سطح 123 هزار و 981 واحد رسید. 

روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد و 563 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. در این روز نماد فن افزار همانند روز گذشته بیشترین ورود را داشت که ارزش آن 22 میلیارد تومان بود. پس از فن افزار، نمادهای ودی، ورنا، قشهد و سصفها بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای وبملت، خودرو، دی، فملی و وگستر اختصاص داشت. اکوایران نوشت که طی سومین روز کاری فهته نمادهای فملی، فولاد و خودرو نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در مقابل ورنا، کاوه و وخاور از معدود نمادهای سبز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای وسپهر، بپاس و آریا بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای دماوند، صبا و انتخاب بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند.در بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد ثامان بیشترین تراکنش را داشت و شهر و خودرو در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز فن‌افزار، نیان و نیان بیشترین تراکنش را داشتند.

روز سه‌شنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به 9 هزار و 460 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 52 میلیارد تومان بود که 11 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 5 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 103 میلیارد تومان رسید.در معاملات این روز نماد فن افزار بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 152 میلیارد تومان بود.پس از فن افزار، سصفها بیشترین ارزش معاملات را داشت و ورنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خودرو و خگستر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در حجم معاملات نیز سهام دی با تعداد 637 میلیون و 977 هزار و 455 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد شستا و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات سه‌شنبه، 45 نماد صف خرید داشتند و 106 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 13 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 178 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 112 درصدی به 599 میلیارد تومان رسید.

 

ارسال نظر