بورس کالا ظرفیت پذیرش محصولات کشاورزی بیشتری دارد

۱۴۰۲/۰۵/۲۹ - ۰۳:۰۲:۵۶
کد خبر: ۲۱۳۳۷۹

مجید عشقی در نشستی با فعالان اقتصادی خراسان رضوی در محل این اتاق افزود: با این حال ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا باید متناسب با سیاست‌های دولت باشد.

وی اظهار کرد: به دلیل نحوه حمایت دولت از بخش کشاورزی، بسیاری از محصولات در بورس کالا وارد نشده‌اند. در کشورهای مختلف، متناسب با شرایط کشور کالاها معامله می‌شود؛ برای مثال در هند ادویه‌ها در بورس کالا معامله می‌شود.

وی افزود: در کشور ما نیز برای زعفران به عنوان ‌محصولی راهبردی کل زنجیره ابزارهای مالی تعریف شده است، اما اقدام در این حوزه باید متناسب با سیاست‌های دولت باشد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور با بیان اینکه در زمینه سکوهای تامین مالی در خراسان رضوی محدودیتی نمی‌بینیم، گفت: اگر شرکت‌های واجد شرایط از این استان درخواست تاسیس نهادهای مالی شامل مشاوره سرمایه‌گذاری، سبدگردانی و ... داشته باشند، در اولویت قرار می‌گیرند.

عشقی افزود: شرکتها باید حداقل‌های مورد نیاز برای ورود به این حوزه را داشته باشند زیرا در حوزه مجوزهای نهادهای مالی بسیار سختگیر هستیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به بورس انرژی و قابلیت‌های آن بیان کرد: تابلوی سبز در بورس انرژی به تامین برق پایدار صنایع کمک می‌کند. در این بازار، عرضه و تقاضای برق، قیمت را مشخص می‌کند و دولت دخالتی در این حوزه ندارد.

وی درباره پذیرش واحدها در بورس و فرابورس گفت: در بازار سرمایه تنها جنبه تامین مالی نباید مد نظر قرار گیرد؛ بلکه مردمی‌سازی اقتصادی و شریک شدن طیف گسترده‌ای از مردم در سهام شرکت‌ها، قابل اعتنا شدن برند شرکت‌ها، افزایش اعتبارسنجی برای شرکت‌ها و ماندگاری آنها در این میان موضوعیت اساسی دارد.

عشقی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دغدغه بسیاری از کسب‌وکارها و دولت از موقوفه بودن بسیاری از دارایی‌ها به خصوص در حوزه املاک و مستغلات، گفت: در تمام دستورالعمل‌ها در بازار سرمایه وقتی حرف از املاک و مستغلات به میان می‌آید، سند شش دانگ ملاک عمل است؛ زیرا قابلیت نقل‌وانتقال دارد. وی پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه مشهد دارای موقوفات زیادی است، اتاق بازرگانی پیش قدم شده و در قالب کمیسیون تامین مالی با همکاری مرکز پژوهش بورس، کمیته‌ای تخصصی با حضور صاحب نظران و کارشناسان برای بررسی همه‌جانبه این موضوع ایجاد گردد تا راهکاری اساسی اندیشیده شود تا بتوان از قابلیت صندوق املاک و مستغلات بورس استفاده نمود.

عشقی در خصوص ورود حوزه گردشگری و واحدهای اقامتی به بازار سرمایه گفت: آماده‌ایم که ابزارهای مالی مناسب با کمک فعالان این حوزه ایجاد کنیم. اگرچه صندوق املاک و مستغلات قابل استفاده برای حوزه گردشگری است؛ اما به نظر می‌رسد در پروژه‌های گردشگری باید ابزار جدیدی تعریف شود. وی ادامه داد: کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مشهد با همکاری مرکز پژوهش سازمان بورس می‌توانند در خصوص این ابزار بررسی‌های لازم را انجام دهند. در حال حاضر به جز صندوق املاک و مستغلات، ابزار دیگری در این حوزه وجود ندارد.

عشقی همچنین، با تاکید بر اینکه در حوزه صنایع دستی به دلیل پیچیدگی مسائل، ابزارسازی مالی مناسب انجام نشده است، گفت: در حوزه صنایع دستی ابزار مالی در بورس نداریم و شاید بشود از طریق صندوق‌های خصوصی این کار را انجام داد. همچنین در خصوص دهکده گردشگری نیز در قالب همین صندوق‌ها می‌توان اقدام کرد.

وی درباره پیشنهادات مطرح شده در این نشست بیان کرد: با تشکیل چهار کارگروه ویژه بین اتاق بازرگانی خراسان رضوی و سازمان بورس، کارشناسی‌های لازم برای ورود هر چه بیشتر بخش خصوصی این استان به بازار سرمایه صورت خواهد گرفت.

رییس سازمان بورس از اتاق بازرگانی مشهد خواست در برگزاری جلسات آموزشی پیش‌قدم شود تا در ۶ ماه آینده جلسات آموزشی مفصلی برای واحدهای اقتصادی در زمینه مفاهیم بازار سرمایه از جمله تامین مالی، بورس کالا و ...برگزار شود.

   افزایش تمایل حضور شرکت‌های خراسان رضوی در بازار سرمایه

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه براساس آمار طی یک‌سال گذشته شاهد تمایل شرکت‌های استان برای عرضه سهام‌شان در بورس هستیم، گفت: لیست ۱۰۰ شرکتی که از نظر ما آمادگی‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه دارند را آماده و معرفی کردیم. رضا خواجه نایینی در همایش سرمایه‌گذاری و تامین‌مالی از بازار سرمایه که با حضور استاندار خراسان رضوی، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی، نمایندگان مجلس، مدیران ارکان بازار سرمایه و فعالان اقتصادی استان در اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ایده این همایش در ابتدای سال با بحث سه طرح تحول آفرین که استاندار تاکید کردند که در حوزه تامین مالی داشته باشیم، آغاز شد.

مدیرکل امور قتصادی و دارایی استان خراسان رضوی افزود: نخستین تامین مالی را از طریق املاک‌ مازاد دولتی برای تامین پروژه‌های زمین مانده استان آغاز کردیم که تقریبا نهایی شد و خبر آن را هفته گذشته اعلام کردیم.

او تاکید کرد: حدود ۴ تا ۵ سال است که از سمت ادارات دولتی به شرکت‌ها در خواست داشتیم که املاک‌ مازادشان را به منظور تامین مالی پروژه‌هایشان تحویل دهند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خراسان رضوی تصریح کرد: با مصوبه سران قوا و پیگیری استاندار ۲۰ همت ملک مازاد برای تامین مالی پروژه در استان شناسایی کردیم که از میزان ۱۰ همت در کمیته مورد تایید قرار گرفته است، اقدامات لازم در استان خراسان رضوی صورت گرفته اکنون منتظر مجوز هیات مولد‌سازی هستیم .

خواجه نایینی در خصوص طرح دوم تحول آفرین، گفت: طرح دوم بر استفاده حداکثری از ظرفیت بازار سرمایه تاکید دارد، زیرا ارزش این بازار از ۵۰۰ همت سال ۹۷ به ۹۰۰۰ همت در سال ۱۴۰۱ رسیده که در این بین سهم خراسان رضوی با ۴۰ شرکت ۸۰ همت برآورد شده است.

او افزود: شرکت‌های خراسان به دلایل مختلف در سال‌های اخیر رغبت‌شان به سبب دلایل همچون شفاف‌سازی به منظور حضور در بازار سهام زیاد نبوده، اما در حال حاضر براساس آمار طی یک‌سال گذشته شاهد تمایل شرکت‌ها برای عرضه سهام‌شان در بورس هستیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خراسان رضوی تصریح کرد: ۵.۵ درصد تولید کشور مربوط به استان خراسان رضوی است، بنابراین سهم شرکت‌های استان ما در بازار سرمایه نیز باید بین ۵.۵ تا ۶ درصد باشد در حالی که اکنون مطابق آمار ۱.۶ درصد است. خواجه نایینی بیان کرد: اکنون با همکاری مدیرعامل بورس تهران لیست ۱۰۰ شرکتی که از نظر ما آمادگی‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه دارند را معرفی کردیم. او افزود: مدیرعامل فرابورس طی جلسه‌ای که با استاندار برگزار شد، اعلام کردند که از ابتدای سال ۳ شرکت (عالیس، خمیر مایه رضوی و نیان) بالغ بر هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه تامین مالی کردند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خراسان رضوی گفت: امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی، استانداری و سایر مسوولان مربوط در این حوزه آمادگی داریم تا پیگیری‌های لازم را به منطور افزایش سهم شرکت‌های خراسان در بورس انجام دهیم.

خواجه نایینی بیان کرد: اکنون ۲۰۰ کارگزار در استان داریم، باید اقداماتی صورت گیرد تا ارتباط بیشتری بین ارکان های مختلف با بازار سرمایه ایجاد شود.

او افزود: خراسان رضوی به عنوان استانی است که بخش خصوصی در آن نقش حداکثری را ایفا می‌کند، شرکت‌های کوچک و متوسط با سوددهی‌های قابل توجه داریم که تنها نیازمند افزایش شفافیت مالی و تامین استانداردهای نهادهای مالی در آنها هستیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خراسان رضوی بیان کرد: امیدواریم که بتوانیم ماهی یک شرکت در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران پذیرش بگیریم.

   حضور جدی‌تر در بازار سرمایه

 محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازار سرمایه آنطور که باید سهم مناسبی در تامین مالی در کشور بر عهده ندارد، گفت: بر اساس برآوردهای وزارت امور اقتصادی و دارایی، برای تحقق رشد ٨ درصدی اقتصاد کشور چهار هزار و ۷۰۰ همت سرمایه‌گذاری ثابت نیاز است.

وی در ادامه افزود: در این راستا سهم تسهیلات بانکی برای تحقق رقم سرمایه‌گذاری ثابت مزبور هزار و ۷۴۰ همت، اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای ۲۷۰ همت، شرکتهای دولتی ۴۲۰ همت، صندوق توسعه ملی ۲۷۰ همت و سرمایه‌گذاری خارجی یک میلیارد دلار معادل ۵۰ همت است.

این نماینده مجلس بیان کرد: در سال نخست برنامه هفتم توسعه برآورد شده است که سهم بازار سرمایه ۷۸۰ همت است که شامل ۲۲ درصد از سرمایه ثابت مزبور برای تحقق رشد اقتصادی می‌شود.

وی پیش‌بینی پذیر بودن بازار سرمایه را یک اصل دانست و گفت: مهم‌ترین ضعف در اقتصاد کشور پیش بینی‌پذیر نبودن آن است. لذا بازار سرمایه پررونق نخواهد شد، مورد دوم دخالت‌هایی است که با بازار سرمایه متفاوت است، در این راستا مهم‌ترین ویژگی بورس این است که مکانیزم‌های اقتصاد در آن بازیگر باشند و قوانینی که در بازار سرمایه داریم برای دخالت مستقیم نیست بلکه برای تنظیم‌گری این ابزارهای بازار سرمایه است.

زنگنه با اشاره به دو ایراد وارده به بازار سرمایه کشور خاطرنشان کرد: قوانین بازار سرمایه در کشور ایراد دارد و نمی‌گذارد که این بازار پیش‌بینی پذیر باشد، لذا انتظار می‌رود اصلاحاتی روی این بخش انجام شود، با اینکه در مجلس تصویب شد که یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت انتقال یابد، اما من مخالف این موضوع هستم؛ زیرا صندوق تثبیت شفاف نیست و براساس مکانیزم طبیعی بازار فعالیت ندارد، این همان جایی است که ایراد را وارد می‌سازد.

وی دخالت‌ها در فضای قیمتی در بازار سرمایه را عامل پیش‌بینی ناپذیر بودن آن دانست و گفت: نمونه آن همین پیمان سپاری ارزی است که مورد عجیبی در کشور ما است، یکی از عوامل انسداد در صادرات کالا، شیوه پیمان سپاری ارزی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تسلط نگاه بانک سالارانه بر بازار سرمایه را مشکل دیگر این بخش برشمرد و تصریح کرد: به‌طور معمول بازار سرمایه ما در صندوق‌های سرمایه‌گذاری دست بانک‌ها است، بانک‌ها هیچ زمانی نمی‌گذارند که منافع بازار سرمایه منافع آنها را تحت تاثیر قرار دهد، زیرا گردانندگان بازار سرمایه افراد ذینفع در بانک‌ها بودند.

این نماینده مجلس سهم شرکت‌های بخش خصوصی خراسان رضوی از بازار سرمایه کشور را ناچیز عنوان کرد و گفت: این سهم در برابر ظرفیت‌هایی که این استان دارد بسیار کم است، از سوی دیگر ورود به بازار سرمایه بسیار دشوار شده و باید این مهم آسان شود، باید از ابزارهای بازار سرمایه برای ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه استفاده کرد، در حالی که قوانین این موضوع را با مشکل مواجه کرده است.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی از مسوولان خواست سهمی به حوزه زعفران استان خراسان رضوی به عنوان محصول اختصاصی این منطقه در بورس کالا بدهند تا شرکت‌های بخش خصوصی این استان سهم خود را از بازار سرمایه افزایش دهند.

 

ارسال نظر