بورس تهران تحلیل‌پذیر است؟

۱۴۰۲/۰۵/۳۰ - ۰۲:۰۴:۳۸
کد خبر: ۲۱۳۴۷۹

بورسان| رسول جاویدی، کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: در بازار سرمایه یک ورقه‌ای مورد معامله قرار می‌گیرد که متضمن ورود جریانات نقدی برای آینده است.

سیاست‌گذار مدام با تغییر قوانین یا قیمت‌گذاری دستوری در زمینه اقتصاد همراه است، احتمالا با توجه به موضوع کسری بودجه و نیاز دولت به نقدینگی به‌طور مجدد می‌تواند سیاست‌های مذکور را اعمال کند. وی ادامه داد: چنین وضعیتی باعث شد تا سرمایه‌گذاران نتوانند یک برنامه‌ریزی مشخص برای آینده داشته باشند.

در چنین حالتی طبعا ارزش‌گذاری و پیش‌بینی روند با مشکل مواجه می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه گفت: در سایر بازارهای مالی به‌طور معمول وضعیت نقدشوندگی نسبت به بازار سهام بسیار پایین‌تر است. فروش خودرو چند روز و واحد مسکونی به چند هفته زمان نیاز دارد. در حالی که سهام روی تابلوی بازار سهام در کسری از ثانیه به فروش می‌رسد. وی افزود: برخی از سهامداران از اعتبار استفاده کرده بودند. زمانی که سرمایه‌گذاران مارجین می‌شوند طبعا با فشار از سوی کارگزاری مواجه می‌شوند. این رویداد می‌تواند زمینه‌ساز افزایش فروش سهام در بازار شود. به گفته مدیر تحلیل و ارزش‌گذاری سبدگردان داریوش، صندوق‌های بازنشستگی که نیاز به نقدینگی دارند عمدتا بهترین جایی که می‌توانند دارایی‌های خود را به فروش برسانند، بازار سهام است. جاویدی در واکنش به اینکه آیا بازار سهام طبق تحلیل پیش می‌رود یا خیر، بیان کرد: به عنوان تجربه شخصی، بیشترین سود از تحلیل کسب شده است اما نه در این سال‌ها. با توجه به اتفاقاتی که در سال ۱۳۹۹روی داد واقعیت اینجاست که تحلیل، خصوصا بنیادی تا حدودی به حاشیه رانده شد.

بعضا با تحلیل تکنیکال نیز خرید صورت می‌پذیرد. بحث روانشناسی بازار سرمایه و معاملات یکی دیگر از فاکتورهای خرید محسوب می‌شود. این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: برخی از اتفاقات بازار سرمایه نانوشته هستند.برای مثال، کدام سرمایه‌گذار از چرایی عرضه‌های سنگین ۱۷ اردیبهشت اطلاع داشت، در حالی که یک ماه بعد دلیل مشخص شد.بنابراین یکسری اطلاعات هستند که علنا روی کاغذ وجود ندارند، اتفاقا چنین مواردی هستند که به بازار سمت و سو می‌دهند.

 

ارسال نظر