امریکا عقب کشید، پول‌های بلوکه ایران آزاد شد

۱۴۰۲/۰۶/۰۴ - ۰۳:۲۶:۳۹
کد خبر: ۲۱۳۸۷۷

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه امریکایی‌ها از خواسته‌های خود عقب‌نشینی کرده و خارج از چارچوب توافق پول‌های ایران را آزاد کردند، گفت: در سه هفته گذشته نزدیک هفت برابر کل پولی که در سال گذشته توانستیم از منابعمان در عراق استفاده کنیم، آزاد کردیم و توانستیم آن را وارد عرصه تبادلات تجاری کنیم.

  تحولات اخیر بین ایران و امریکا بعد از ماه‌ها رایزنی‌های آشکار و پنهان در خصوص تبادل زندانیان و آزادسازی شش میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی از نگاه اغلب کارشناسان اولین گام عملیاتی توافق محدودسازی تنش بین تهران و واشنگتن است.

در این راستا به تازگی علی باقری درباره روند آزادی زندانیان ایرانی و آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی هم اظهار داشت: طرف امریکایی می‌گفت من پول‌ها را به شما نخواهم داد تا زمانی که زندانی‌های مدنظرم در ایران آزاد شوند. امریکایی‌ها پول‌های ما را گروگان خواسته‌ای دیگر کرده بودند. ما به امریکایی‌ها گفتیم زندانی را در مقابل پول مبادله نمی‌کنیم، ما زندانی را در مقابل زندانی مبادله می‌کنیم. وی توضیح داد: تعدادی از هموطنان ما به دلیل انجام فعالیت‌های اقتصادی به ناحق در امریکا دستگیر شدند و امریکایی‌ها آنها را متهم به دور زدن تحریم‌ها کردند که از نظر همه کشورهای مستقل دنیا حتی اروپایی‌ها، تحریم‌های امریکا غیرقانونی است، ولی امریکایی‌ها زور می‌گویند.

تعدادی از هموطنان ما گروگان امریکایی‌ها بودند و ما گفتیم اگر زندانی در ایران دارید که می‌خواهید آزاد شود، باید آنها را آزاد کنید. در همین چارچوب توافقی شکل گرفت. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در جای دیگری پول بلوکه شده داریم؟ گفت: دیگر پول بلوکه‌شده نداریم. بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ما در کره جنوبی بود. البته پول‌هایی در جاهای دیگر دنیا داریم به جهت مبادلاتی که با آنها کشورها از قبل داشته و الان هم داریم. آنها توسط خودمان بوده به جهات مختلف، یا اینکه از سودش استفاده می‌کنیم یا می‌خواهیم در خریدهایمان از آن کشورها از آن پول‌ها استفاده کنیم یا اینکه آنها را برای خریدهایمان به جاهای دیگر منتقل کنیم.

باقری ادامه داد: غیر از کره جنوبی، بخشی از پول‌هایمان در عراق است که دچار مشکل است و در تفاهمی که با طرف امریکایی برای آزادسازی پول‌های ایران در کره شد، پول‌های ایران در عراق هم مطرح شد که روند آزادسازی آن نیز آغاز شده است. این دیپلمات ارشد ایرانی یادآور شد: در سه هفته گذشته نزدیک هفت برابر کل پولی که در سال گذشته توانستیم از منابعمان در عراق استفاده کنیم، آزاد کردیم و توانستیم آن را وارد عرصه تبادلات تجاری کنیم. مسیر همواری است گرچه انتطار داریم روند آزادسازی سرعت بیشتری یابد، ولی تلاش می‌کنیم موانع بوروکراتیک و موانع دیگر رفع و روند تسریع شود که پول‌هایمان در عراق هر چه زودتر در اختیارمان قرار بگیرد. 

 

ارسال نظر