مدير عامل شركت ملي نفت مطرح كرد

جهش توليد از ۱۵۰ ميدان نفتي در بازه ۸ ساله

۱۴۰۲/۰۹/۲۹ - ۰۰:۳۵:۱۴
کد خبر: ۳۰۳۰۳۰
جهش توليد از ۱۵۰ ميدان نفتي در بازه ۸ ساله

مدير عامل شركت ملي نفت گفت: برنامه ما جهش توليد از ۱۵۰ ميدان نفتي در بازه ۸ ساله است و براي تحقق اين امر بايد از امروز شروع كنيم. محسن خجسته مهر در دومين كنفرانس مديريت فناوري و افزايش توليد دانش بنيان در زنجيره ارزش صنعت نفت با اشاره به برنامه‌هاي جهش توليد و الزامات آن اظهار داشت: براي اين هدف ما نياز به ۲۵۰ دكل خشكي و دريا، حفر ۲۴۰۰ حلقه چاه جديد، تعمير ۲۴۰۰ حلقه چاه، ۱۷۰۰ پمپ درون چاهي، يك ميليون بشكه ظرفيت تاسيسات نمك زدايي داريم تا جهش توليد محقق شود.

مدير عامل شركت ملي نفت گفت: برنامه ما جهش توليد از ۱۵۰ ميدان نفتي در بازه ۸ ساله است و براي تحقق اين امر بايد از امروز شروع كنيم.
محسن خجسته مهر در دومين كنفرانس مديريت فناوري و افزايش توليد دانش بنيان در زنجيره ارزش صنعت نفت با اشاره به برنامه‌هاي جهش توليد و الزامات آن اظهار داشت: براي اين هدف ما نياز به ۲۵۰ دكل خشكي و دريا، حفر ۲۴۰۰ حلقه چاه جديد، تعمير ۲۴۰۰ حلقه چاه، ۱۷۰۰ پمپ درون چاهي، يك ميليون بشكه ظرفيت تاسيسات نمك زدايي داريم تا جهش توليد محقق شود.
وي با بيان اينكه با بهره‌گيري از دانش بنيان‌ها در توليد نفت و گاز بايد تا پايان برنامه هفتم به رشد ۸ درصدي در اقتصاد برسيم، گفت: برنامه ما جهش توليد از ۱۵۰ ميدان نفتي در بازه ۸ ساله است و براي تحقق اين امر بايد از امروز شروع كنيم.
مدير عامل شركت ملي نفت بيان داشت: طرح‌هاي نفت به زمان حساس است زماني كه بهره وري پايين است به اين دليل است كه قوانين با زمان سنخيت ندارد.
وي تاكيد كرد: صنعت نفت تنها نياز به منابع مالي ندارد بايد اختيارات ويژه متناسب به جهش توليد داشته باشيم كه به اهداف توليد برسيم دليل ندارد كه روي دانش بنيان‌ها كار كنيم اما فرايند طولاني ما را از هدف بازدارد.
خجسته مهر در ادامه با اشاره به امضاي توافق‌نامه با معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري براي استقرار مركز راهبردي مخازن ديجيتال نفتي و گازي تصريح كرد: ۱۵ ميدان نفتي و گازي كشور با هوش مصنوعي اداره مي‌شود كه در اين زمينه نخستين ميدان كه تفاهم‌نامه آن با دانشگاه صنعتي شريف امضا شده، ميدان گازي پارس جنوبي است و مي‌خواهيم قطب گازي ايران را در قالب هوش مصنوعي مديريت كنيم.
وي با تأكيد بر اينكه بايد ميان شركت‌هاي توليدي و شركت‌هاي دانش‌بنيان ارتباط وجود داشته باشد، افزود: در رويدادهاي علمي بايد مباحث فناورانه جديد مطرح شود.
معاون وزير نفت تصريح كرد: بر اساس آمار بانك مركزي، نفت و گاز در رشد اقتصادي كشور بيشترين سهم را دارد، همچنين در دو سال اخير رشد ۶۰ درصدي در توليد نفت كشور رخ داده كه اين دستاورد حاصل برنامه‌ريزي در دولت سيزدهم در بخش نفت بوده است.
وي استفاده از هوش مصنوعي و فناوري‌هاي ديجيتال در صنعت نفت را يكي از حوزه‌هاي مهم فناورانه در اين صنعت دانست و گفت: ما به‌دنبال افزايش توليد نفت از مخازن خود با هوش مصنوعي هستيم. امروز اين علم در صنعت نفت كشور جزو علوم ناشناخته است و از اين رو بايد روي آن كار بيشتري كنيم.
خجسته مهر با اشاره به امضاي توافق‌نامه با معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري براي استقرار مركز راهبردي مخازن ديجيتال نفتي و گازي تصريح كرد: قصد داريم ۱۵ ميدان نفتي و گازي كشور را با هوش مصنوعي اداره كنيم. نخستين ميدان در اين زمينه كه تفاهم‌نامه آن با دانشگاه صنعتي شريف امضا شده، ميدان گازي پارس جنوبي است و مي‌خواهيم قطب گازي ايران را در قالب هوش مصنوعي مديريت كنيم.
وي گفت: براي نخستين بار در كشور بحث بورسيه پژوهشي شهيد تندگويان در هماهنگي كامل با وزارت علوم راه‌اندازي شده است در قالب اين بورسيه‌ها قراردادي ۳۶ ماهه با دانشجويان مقطع دكترا منعقد خواهد شد و بزودي بورسيه دانشجويان مقطع دكترا شروع مي‌شود
وي يادآور شد: صنعت نفت چالش‌هاي فناورانه خود را از طريق سامانه‌اي كه در سايت وزارت علوم مشخص شده، در اختيار داشجويان كل كشور قرار مي‌دهد. براي شروع كار با ۱۵ دانشجوي دكترا قرارداد منعقد و هر ماه به آنها ماهانه ۱۵ ميليون تومان حقوق پرداخت مي‌شود.
خجسته مهر تصريح كرد: در دو سال اخير ۵۴ قرارداد به ارزش ۸۰ ميليون دلار در صنعت نفت امضا شده است، سهم شركت ملي نفت ايران با ۲۹ قرارداد ۲۹ ميليون دلار است كه تا پايان سال ۴۰ ميليون دلار ديگر فقط به سهم اين شركت اضافه خواهد شد.
به گزارش ايلنا، تفاهمنامه اجرايي گشايش اعتبار اسنادي ريالي داخلي در صنعت نفت امروز در حاشيه نخستين روز دومين كنفرانس و نمايشگاه مديريت فناوري و افزايش توليد دانش‌بنيان در زنجيره ارزش صنعت نفت بين محمد روستا، مدير مالي شركت ملي نفت ايران و حميد حيدري، مديرعامل صندوق پژوهش و فناوري صنعت نفت كشور امضا شد.

ارسال نظر