يك توليدكننده آفريقايي از اوپك خارج مي‌شود

۱۴۰۲/۱۰/۰۱ - ۲۳:۰۷:۲۷
کد خبر: ۳۰۳۱۵۷

آنگولا در تصميمي كه ضربه‌اي به تلاش‌هاي اخير توليدكنندگان بزرگ افزايش حمايت از كاهش بيشتر توليد به منظور حمايت از قيمت‌هاي نفت است، اعلام كرد اوپك را ترك خواهد كرد.

آنگولا در تصميمي كه ضربه‌اي به تلاش‌هاي اخير توليدكنندگان بزرگ افزايش حمايت از كاهش بيشتر توليد به منظور حمايت از قيمت‌هاي نفت است، اعلام كرد اوپك را ترك خواهد كرد.
به گزارش ايسنا، ديامانتينو آزودو - وزير نفت آنگولا - اعلام كرد سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) ديگر در جهت منافع اين كشور عمل نمي‌كند. اين كشور به ديگر توليدكنندگان متوسط ديگر شامل اكوادور و قطر مي‌پيوندد كه در يك دهه گذشته، اوپك را ترك كرده‌اند.  آزودو در بيانيه رياست‌جمهوري آنگولا اظهار كرد: احساس مي‌كنيم كه آنگولا در حال حاضر با ماندن در اوپك، چيزي به دست نمي‌آورد و براي دفاع از منافع خود، تصميم به ترك آن گرفته است.
قيمت‌ نفت در پي انتشار اين خبر كاهش يافت زيرا به گفته تحليلگران، خروج آنگولا از عضويت اوپك، سوالاتي را در خصوص اتحاد اوپك و اوپك پلاس ايجاد كرد. اوپك پلاس از ژانويه سال ۲۰۲۴، دور جديدي از كاهش توليد نفت را اجرا مي‌كند تا بازار را تقويت كند.
جيوواني استانوو، تحليلگرموسسه مالي UBS در اين باره گفت: قيمت‌ها به دليل نگراني نسبت به اتحاد اوپك پلاس به عنوان يك گروه، نزول كردند اما هيچ نشانه‌اي وجود ندارد كه اعضاي بزرگ‌تر اين گروه قصد دارند مسير آنگولا را دنبال كنند.
تصميم آنگولا براي خروج از اوپك، به دنبال اعتراض اين كشور به تصميم اوپك پلاس براي كاهش سهميه توليدش در سال ۲۰۲۴ صورت گرفت. اين اختلاف به تاخير در نشست سياستي وزيران اوپك پلاس در نوامبر و توافق اين گروه در خصوص محدوديتهاي جديد توليد، منجر شده بود.
علي الريامي - مدير كل سابق بازاريابي وزارت انرژي عمان - گفت: اين تصميم، نشان مي‌دهد كه در خود اوپك، اتفاق نظر وجود ندارد و اين مساله مدتي است كه وجود دارد. بدون ترديد، اين حركت عواقبي خواهد داشت، اما تصور نمي‌كنم كه كشورهاي ديگر آن را دنبال كنند.
نيجريه يكي ديگر از اعضاي آفريقايي اوپك است كه در تلاش براي افزايش توليد بوده و قادر نيست به اندازه سهميه تعيين شده، نفت توليد كند. اين كشور در نشست نوامبر، سهميه توليدي بالاتري از سوي اوپك پلاس براي سال ۲۰۲۴ را دريافت كرد اما اين سهميه كمتر از ميزان مورد نظر نيجريه بود و اگر اين كشور قادر به افزايش توليد باشد، سهميه مذكور باعث محدود شدن توانايي‌اش براي افزايش توليد مي‌شود.
سه نماينده اوپك كه مايل نبودند نامشان فاش شود، گفتند كه تصميم آنگولا براي جدايي، غافلگيركننده بود، زيرا انتظار داشتند اختلاف بر سر سهميه آنگولا به پايان رسيده باشد.
آنگولا كه در سال ۲۰۰۷ به اوپك پيوست، حدود ۱.۱ ميليون بشكه در روز نفت توليد مي‌كند، در حالي كه مجموع توليد اين گروه، ۲۸ ميليون بشكه در روز است.
خروج آنگولا باعث مي‌شود تعداد اعضاي اوپك به ۱۲ كشور كاهش پيدا كند و توليد نفت اين گروه، حدود ۲۷ ميليون بشكه در روز معادل حدود ۲۷ درصد از ۱۰۲ ميليون بشكه در روز توليد جهاني نفت شود و سهم اوپك از بازار جهاني را كه در سال ۲۰۲۰، حدود ۳۴ درصد بود، به ميزان بيشتري كاهش مي‌دهد. آنگولا در سال‌هاي اخير به دليل كاهش سرمايه‌گذاري و فقدان اكتشافات بزرگ نفتي، قادر به توليد كافي نفت براي رسيدن به سهميه اوپك پلاس نبوده است.
يك مقام ارشد دولتي در اكتبر گفته بود كه اين كشور از سال ۲۰۰۸ كه توليدش به دو ميليون بشكه در روز اوج گرفت، براي معكوس كردن كاهش توليد تلاش كرده است و انتظار دارد سطح توليد فعلي را تا سال ۲۰۲۴ حفظ كند.
نفت و گاز حدود ۹۰ درصد از كل صادرات آنگولا را تشكيل مي‌دهد و پس از پاندمي كوويد و سقوط قيمت جهاني سوخت كه به اقتصاد اين كشور ضربه زد، دولت آنگولا در تلاش براي كاهش اين اتكاي بيش از حد بوده است.
بر اساس گزارش رويترز، قرار است برزيل از ژانويه به اوپك پلاس بپيوندد اما در محدوديت عرضه داوطلبانه اين گروه شركت نخواهد كرد.

ارسال نظر