در سال جاري؛ لزوم اقدامات فوري در زمينه كنترل واردات ۱۵ ميليون ليتري بنزين

۱۴۰۲/۱۰/۰۱ - ۲۳:۰۷:۴۵
کد خبر: ۳۰۳۱۵۸

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي به بيان توضيحاتي درباره ناترازي كشور در حوزه بنزين پرداخت و گفت: اين ناترازي منجر به واردات بنزين شده است.

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي به بيان توضيحاتي درباره ناترازي كشور در حوزه بنزين پرداخت و گفت: اين ناترازي منجر به واردات بنزين شده است.
مصطفي طاهري عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با مهر، درباره معضل ناترازي بنزين در كشور و راهكار حل آن گفت: چند پارامتر در به وجود آمدن نا ترازي بنزين تأثيرگذار است. ابتدا اينكه مصرف بنزين كشور به دليل قيمت كم بنزين به صورت غير استاندارد بالا رفته است.
طاهري در ادامه بيان كرد: مساله بعدي اينكه ميانگين خودروهاي موجود در سطح كشور به نسبت جمعيت كشور ميانگين جهاني تفاوت فاحشي دارد و اين افزايش خودروها بيشتر به دليل قيمت پايين بنزين است. وي خاطرنشان كرد: امروز يك آب معدني يك ليتري قيمتش چند برابر يك ليتر بنزين است. مساله بعدي ميزان مصرف سوخت خودروها در كشور است. ۲۸ ميليون خودرو در كشور وجود دارد با ميزان مصرفي كه داريم تقريباً مصرف بنزين ما يك و نيم برابر كشورهاي و متوسط كشورهاي متوسط از نظر رشد اقتصادي است. اين نماينده مجلس يازدهم ادامه داد: در حال حاضر عرضه و تقاضاي خودرو با يكديگر هم خواني ندارد و مردم هم بابت سوخت هزينه زيادي نمي‌دهند. عملاً خودروسازان در مسير توليد خودروهاي بهينه كار نكرده‌اند و مردم هم انگيزه‌اي پيدا نكرده‌اند كه به سمت استفاده از خودروهاي كم‌مصرف روي بياورند. 
به گفته اين مقام مسوول؛ به همين دليل است كه مصرف خودروهاي با كيفيت و پربازده در كشور ناقص باقي مانده است در حالي كه با توليدات با كيفيت مي‌توان حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مصرف را با توليد خودروهاي با كيفيت كاهش داد. عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس افزود: مساله دوم كه منجر به بروز ناترازي بنزين شده است، معضل قاچاق سوخت است. در تمام كشورهاي همسايه ما قيمت بنزين نسبت به آنچه كه در كشور ما وجود دارد نزديك به ۲۰ برابر بيشتر است به همين دليل قاچاق سوخت در كشور ما سود بالايي دارد. طاهري گفت: به دليل اين سود بالا دليلي ندارد كه افرادي كه مي‌توانند قاچاق كنند از اين تجارت صرف نظر كنند. با توجه به اينكه در حكمراني سوخت ضعف داريم موضوعات بيش از پيش تشديد شده و بر ناترازي بنزين افزوده است.
اين نماينده مجلس يازدهم ادامه داد: جميع اين مشكلات باعث شده كه حكمراني ما را در بنزين دچار ناترازي كرده است به نحوي كه حدود ۱۰۵ تا ۱۰۶ ميليون ليتر بنزين در روز توليد مي‌شود ولي مصرف به بالاي روزانه ۱۲۰ ميليون ليتر در روز برسد و روزانه ۱۰ تا ۱۵ ميليون ليتر در روز كسري داشته باشيم.
طاهري گفت: اين ميزان كسري روزانه در بنزين را اگر در ۳۶۵ روز سال ضرب كنيم تقريباً بايد سالانه ۲.۶ دهم ميليارد دلار صرف واردات بنزين كنيم، يعني همان ميزاني كه هر سال صرف صادرات بنزين مي‌كرديم.
طاهري ادامه داد: ما در سال‌هاي گذشته صادرات بنزين را به كشورهاي همسايه انجام مي‌داديم ولي هم اكنون خودمان بايد اقدام به واردات بنزين كنيم.
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس ادامه داد: ما براي حل اين مشكل در ابتدا بايد توليد را بالا ببريم و ظرفيت پالايشگاه‌ها را توسعه دهيم. البته بالا بردن توليد اقدام مناسبي نيست زيرا هر چه قدر توليد را بالا ببريم امكان اصلاح معايب ما در حكمراني سوخت وجود ندارد. اين نماينده مجلس يازدهم بيان كرد: مهم‌تر از توليد بحث امروز ما بهينه شدن تقاضاي خودرو، بهينه شدن خودروها، اسقاط خودروهاي فرسوده است كه همه اينا به منابع نياز دارد. راه‌حل برطرف كردن ناترازي بنزين مشخص است و فقط بايد يك اقدام ضربتي و انقلابي داشته باشيم.
طاهري افزود: شعار و تعارف‌ها را بايد كنار بگذاريم و براي ۱۴۰۳ حداقل بايد ۱۰۰ هزار خودروي برقي را به كشور وارد كنيم و همچنين اقدام به متنوع كردن سبد سوختي كشور مثل استفاده از خودروهاي دو گانه سوز و سوخت‌هاي CNG و LPG پيش برويم.

ارسال نظر