به دليل كمبود گاز ۱۰ درصد بنزين را از دست مي‌دهيم

۱۴۰۲/۱۰/۰۲ - ۲۳:۲۷:۴۰
کد خبر: ۳۰۳۱۹۶

يك استاد دانشگاه گفت: به دليل كمبود گاز در خوشبينانه‌ترين حالت تا پايان سال كاملا محتمل است كه ۱۰ درصد بنزين را از دست مي‌دهيم. هاشم اورعي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره افت توليد گاز و در پي آن كاهش توليد ميعانات و تاثير آن بر كاهش توليد بنزين اظهار داشت: اين مسائل مستقل هم نيستند و همه زنجيروار به هم متصل هستند، زنجير آخر كاهش توليد گاز كم شدن توليد بنزين است كه خدمات شهري و حمل و نقل آسيب مي‌بيند و در نهايت نيز روي جي‌دي‌پي تاثير منفي دارد به عبارت ديگر انرژي يك ابزار لازم براي توسعه اقتصادي كشور است و واقعيت اين است كه ما به دليل اينكه به اندازه كافي سرمايه‌گذاري نكرديم و نتوانستيم به فناوري روز دسترسي داشته باشيم، به چالش امروز برخورده‌ايم.

يك استاد دانشگاه گفت: به دليل كمبود گاز در خوشبينانه‌ترين حالت تا پايان سال كاملا محتمل است كه ۱۰ درصد بنزين را از دست مي‌دهيم. هاشم اورعي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره افت توليد گاز و در پي آن كاهش توليد ميعانات و تاثير آن بر كاهش توليد بنزين اظهار داشت: اين مسائل مستقل هم نيستند و همه زنجيروار به هم متصل هستند، زنجير آخر كاهش توليد گاز كم شدن توليد بنزين است كه خدمات شهري و حمل و نقل آسيب مي‌بيند و در نهايت نيز روي جي‌دي‌پي تاثير منفي دارد به عبارت ديگر انرژي يك ابزار لازم براي توسعه اقتصادي كشور است و واقعيت اين است كه ما به دليل اينكه به اندازه كافي سرمايه‌گذاري نكرديم و نتوانستيم به فناوري روز دسترسي داشته باشيم، به چالش امروز برخورده‌ايم. وي افزود: مساله ما در حوزه انرژي فقط پول نيست، بلكه به دليل شرايط صحنه بين‌الملل كسي حاضر نيست فناوري روز را در اختيار ما قرار دهد. در نتيجه ما نتوانستيم و نمي‌توانيم توليد را در بخش گاز در حد ثابت نگه داريم؛ يعني شيب منفي است و در بخش تقاضا در بخش خانگي ۱۰ تا ۱۵ رشد داشتيم بنابراين آنچه مسلم است رشد تقاضا شيب مثبت و رشد توليد شيب منفي داشته است. اين بدان معناست كه ناترازي داريم و دير يا زود وارد دوران ناترازي فزاينده در بخش گاز مي‌شويم. استاد دانشگاه صنعتي‌شريف گفت: علاوه بر عدم توان در پاسخگويي به نياز داخل به لحاظ صادرات هم به مشكل برمي‌خوريم، سهم صادرات‌مان از كل توليد گاز كم و حدود كمتر از ۵ درصد است و وقتي در فصل سرما براي نياز داخل گاز كم داريم، امكان صادرات نيز نداريم نتيجه اينكه كشورهاي كه با ما قرارداد گاز داشتند وقتي مي‌بينند ما تامين‌كننده قابل اتكا و اطمينان نيستيم قراردادها را تمديد نمي‌كنند. ما اكنون با پاكستان، تركيه و عراق اين مشكلات را داريم بنابراين دير يا زود بازار صادرات گاز را به دليل ناترازي در تامين دايمي گاز با طرف خارجي از دست خواهيم داد كه اين رويه بلافاصله در درآمد ارزي كشور نقش داشته و سيكل منفي خواهيم داشت.
وي بيان داشت: همچنين وقتي در زمستان به كمبود گاز مي‌خوريم گاز بخش صنايع و نيروگاه را قطع مي‌كنيم تا نياز تقاضاي بخش خانگي را كه كمترين تاثير را در اقتصاد ملي و البته بيشترين تاثير سياسي را دارد، پاسخ دهيم، بنابراين دولت براي تامين نياز اين بخش به هر نحو ممكن يك تصميم سياسي مي‌گيرد. اورعي خاطرنشان كرد: اكنون وقتي توليد گاز كم مي‌شود درواقع توليد ميعانات نيز كم مي‌شود و نمي‌توانند نياز و خوراك پالايشگاه‌ها را تامين كنند وقتي به اين مرحله رسيديم پالايشگاه نيز نمي‌تواند صادرات محصولات خود را انجام دهد و باز هم درآمد ارزي كشور كاهش مي‌يابد، همچنين گازي نداريم كه در اختيار نيروگاه‌ها قرار دهيم و توليد برق به مخاطره مي‌افتد بنابراين نياز برق كارخانجات نيز تامين نمي‌شود، به‌عبارت ديگر غير ازبخش خانگي همه بخش‌هاي ديگر به يك اثر ثابت منجر مي‌شود آنهم كاهش درآمد ارزي است و اين ما را به كاهش سرمايه‌گذاري مي‌رساند، چون درآمد دولت كم شده و فقط كفاف حقوق كارمندان دولت و بازنشستگان و يارانه نقدي را مي‌دهد و پولي براي سرمايه‌گذاري در صنعت نفت و گاز باقي نمي‌ماند اكنون ما در اين چرخه معيوب قرار داريم و واقعيت اينكه هر روز عمق اين چاه بيشتر مي‌رود و تصميم شجاعانه نياز دارد.
وي تصريح كرد: متاسفانه تابه‌حال آمادگي اتخاذ تصميمات سخت و پردرد را نداشته‌ايم مسوولان بايد با صداقت و صراحت واقعيات را به مردم بگويند و واقعيت نيز اين است كه قطار پيشرفتي در صحنه انرژي در كار نيست.
اين كارشناس حوزه انرژي گفت: بايد تغيير اساسي در اولويت‌بخشي كشور داشته باشيم به اين سوال پاسخ دهيم كه آيا كماكان با دنيا سر دعوا داريم؟ اكنون ۹۰ درصد نفت كشور را چين مي‌خرد، بدانيم كه به آساني امريكا مي‌تواند كاري كند كه اين كشور نفت كمتري را از ايران خريداري كند و اين در صحنه بين‌الملل تاثيري نخواهد داشت، عدد مربوط به فروش نفت در بودجه ۱۴۰۳ همين را نشان مي‌دهد يعني بنا نداريم با جهان آشتي كنيم، بنابراين هزينه آن را بدهيم، با تصميمات اينگونه نمي‌شود اعدادي كه بايد در نفت و گاز سرمايه‌گذاري كنيم تا توليد را ثابت يا ميزان كمي افزايش دهيم، به دست آوريم اين نياز به سرمايه سرسام‌آور است و واقعيت اينكه در اين شرايط ما نمي‌توانيم سرمايه‌گذاري كنيم. وي افزود: غير از سرمايه‌گذاري براي توليد راه ديگر اينكه تقاضا را كنترل و راندمان را بالا ببريم، اكنون گاز را درواقع به رايگان در بخش خانگي كه ۷۰ درصد را مصرف مي‌كند، قرار مي‌دهيم و وقتي يك كالا مجاني است انتظار بهينه‌سازي نداشته باشيم، حال در برنامه هفتم هم همچنان شاهديم ما آمادگي تصميمات سخت نداريم و فقط پكيج را عوض مي‌كنيم و وارد محتوا نمي‌شويم.
اورعي اظهار داشت: اكنون ظرفيت توليد ۱۱۰ميليون ليتر و رقم مصرف ۱۱۵ ميليون ليتر در روز است، در ۶ ماهه اول سال جاري متوسط مصرف ۱۱۶ ميليون ليتر در روز بوده است، بنابراين پيش‌بيني مي‌شود ۳ ميليارد دلار بايد پول براي واردات بنزين داشته باشيم، زيرا باتوجه به كمبود گاز و همچنين رشد مصرف كيفيت بنزين كاهش يافته تا توليد بالا برود. بنابراين باتوجه به كمبود گاز و ميعانات توليد بنزين كاهش مي‌يابد و كافي است ۱۰ درصد ظرفيت از دست برود ۱۱ ميليون ليتر در روز از دست مي‌رود و در خوشبينانه‌ترين حالت تا پايان سال كاملا محتمل است كه ۱۰ درصد بنزين را از دست مي‌دهيم و بايد واردات داشته باشيم. وي يادآور شد: سال‌هاست گفته مي‌شود مصرف خودروها بالا است ولي هيچ كاري نشده و همچنان سالي يك تا ۱.۵ ميليون خودرو جديد هم وارد بازار مي‌كنيم يعني مصرف را بالا مي‌بريم به‌طوري كه در ۶ ماهه اول سال نسبت به پارسال ۱۳.۵ درصد تقاضاي بنزين افزايش يافت و اكنون صحبت از روزي ۱۰ تا ۲۰ ميليون ليتر قاچاق هم است، نتيجه اينكه تشكيل صف براي بنزين بعيد نيست، كمااينكه در مناطق مرزي اين اتفاق افتاده است.

ارسال نظر