واكنش توليدكنندگان نفت به خروج آنگولا : به اوپك پايبنديم

۱۴۰۲/۱۰/۰۴ - ۰۰:۲۹:۵۵
کد خبر: ۳۰۳۲۶۲
واكنش توليدكنندگان نفت به خروج آنگولا : به اوپك پايبنديم

كشورهاي عراق، نيجريه و جمهوري كنگو در پي تصميم آنگولا براي خروج از عضويت اوپك، بر پايبندي و تعهد خود به اين گروه، تاكيد كردند. به گزارش ايسنا، برونو ژان ريچارد ايتوآ، وزير هيدروكربن كنگو در بيانيه‌اي اعلام كرد: ما حمايت قاطع خود را از وحدت و انسجام در قلب اوپك و اوپك پلاس تكرار مي‌كنيم. هر كدام از اعضاي اين گروه خواه آفريقايي باشد يا غيرآفريقايي، نقش ضروري در دستيابي به اهداف مشترك ما و حفظ تعادل بازار جهاني نفت ايفا مي‌كند.

كشورهاي عراق، نيجريه و جمهوري كنگو در پي تصميم آنگولا براي خروج از عضويت اوپك، بر پايبندي و تعهد خود به اين گروه، تاكيد كردند.
به گزارش ايسنا، برونو ژان ريچارد ايتوآ، وزير هيدروكربن كنگو در بيانيه‌اي اعلام كرد: ما حمايت قاطع خود را از وحدت و انسجام در قلب اوپك و اوپك پلاس تكرار مي‌كنيم. هر كدام از اعضاي اين گروه خواه آفريقايي باشد يا غيرآفريقايي، نقش ضروري در دستيابي به اهداف مشترك ما و حفظ تعادل بازار جهاني نفت ايفا مي‌كند.
آنگولا در پي اختلاف بر سر سهميه توليد خود، پنجشنبه گذشته اعلام كرد از اوپك خارج مي‌شود و تعداد كشورهاي عضو اين گروه، به ۱۲ كشور كاهش يافت و ترديدهايي را نسبت به انسجام اوپك برانگيخت. اوپك و متحدانش در پي كاهش حدود ۲۰ درصدي قيمت نفت در مدت سه ماه گذشته، قصد دارند كاهش توليد جديدي را در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ اجرا كنند. ساير كشورهاي عضو اوپك براي جلوگيري از هرگونه گمانه زني، در آخر هفته گذشته بيانيه‌هاي عمومي منتشر كردند. هاينكن لوكپوبيري، وزير نفت نيجريه، در بيانيه‌اي در شبكه اجتماعي ايكس گفت: ما در تعهد خود به اهداف اوپك، مصمم هستيم و در عين حال فعالانه با اين سازمان، براي پرداختن به نگراني‌هايي كه نه تنها در داخل محدوده كشورمان بلكه در سراسر قاره منعكس مي‌شود، تعامل داريم.
نيجريه هم مانند آنگولا، با رهبران اوپك بر سر سهميه توليد خود در سال ۲۰۲۴ اختلاف نظر داشت، اما به نظر رسيد كه اين مشكل در نشست ۳۰ نوامبر اين گروه حل شد.
عراق كه براي پايبندي به سهميه جديد خود، بايد يكي از بزرگ‌ترين كاهش توليدهاي اين گروه را در ماه آينده انجام دهد، بر حمايت مداوم خود تاكيد كرد. عاصم جهاد، سخنگوي وزارت نفت عراق به خبرگزاري اين كشور گفت: اوپك در تلاش براي دستيابي به بالاترين نرخ تعادل بين عرضه و تقاضا به منظور دستيابي به ثبات در بازار جهاني نفت است و اين تلاش به سطح درآمد خوبي براي خزانه داري فدرال عراق منتهي مي‌شود.
بر اساس گزارش بلومبرگ، آنگولا پس از ۱۶ سال عضويت، از اوپك جدا شد زيرا هدف توليد پايين‌تري را كه توسط رهبران اين گروه تعيين شده بود تا منعكس‌كننده ظرفيت پايين توليد اين كشور باشد را نپذيرفت. بسياري از اعضاي ديگر اوپك نتوانسته‌اند به محدوديت‌هاي عرضه بپيوندند زيرا در حال حاضر توليد زيادي را به دليل سرمايه‌گذاري اندك، بي‌ثباتي سياسي و خرابكاري از دست داده‌اند.

ارسال نظر