افزايش قيمت برق در اتحاديه اروپا تا ۴۷،۵ يورو براي هر ۱۰۰ كيلووات

۱۴۰۲/۱۰/۰۴ - ۰۰:۳۴:۱۵
کد خبر: ۳۰۳۲۶۶

با آغاز فصل سرد در قاره اروپا و افزايش قابل توجه تعرفه گاز و برق در اكثر كشورهاي اين قاره‌، دولت‌ها با حذف بسته‌هاي حمايتي از مصرف‌كنندگان در پي ترغيب شهروندان به كاهش مصرف انرژي هستند.

با آغاز فصل سرد در قاره اروپا و افزايش قابل توجه تعرفه گاز و برق در اكثر كشورهاي اين قاره‌، دولت‌ها با حذف بسته‌هاي حمايتي از مصرف‌كنندگان در پي ترغيب شهروندان به كاهش مصرف انرژي هستند.
به گزارش مهر به نقل از وزارت نيرو، بر اساس گزارشي كه به‌تازگي «يورونيوز» منتشر كرده است در نيمه نخست سال ۲۰۲۳ قيمت نهايي انرژي براي مصرف‌كنندگان در قاره اروپا به اوج خود رسيده است.
برخي كشورها با متوقف كردن بسته‌هاي حمايتي، قيمت‌هاي بالاتري را براي مصرف‌كنندگان اعمال كرده‌اند تا با آمادگي و ضريب اطمينان بيشتر نسبت به تأمين انرژي كافي به استقبال فصل سرد سال جديد بروند.
البته همه كشورهاي اروپايي در اين زمينه سياست واحدي اتخاذ نكرده و باتوجه به ميزان منابع انرژي موجود و وضعيت مالي در اين رابطه متفاوت عمل كرده‌اند.
بر اين اساس، در نيمه نخست سال ۲۰۲۳ متوسط قيمت برق خانگي در اتحاديه اروپا از ۲۵.۳ يورو به‌ازاي هر ۱۰۰ كيلووات‌ساعت به ۲۸.۹ يورو در هر ۱۰۰ كيلووات‌ساعت در مقايسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزايش‌يافته است.
نگاهي به ميزان تغييرات سال‌به‌سال قيمت برق در اتحاديه اروپا بيانگر اين است كه قيمت برق در نيمه اول سال ۲۰۲۳ تا ۱۴.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل و قيمت گاز نيز ۳۷.۹ درصد افزايش‌يافته است كه البته نسبت به ميزان افزايش قيمت انرژي در نيمه دوم سال ۲۰۲۲ كمتر است.
«يوراستات» (مركز ارايه اطلاعات آماري به نهادهاي اتحاديه اروپا) در اين زمينه با بيان اينكه قيمت انرژي در اروپا پس از افزايش قابل‌توجه به سمت تثبيت حركت مي‌كند، اعلام كرده است: اگرچه قيمت‌هاي مصرف‌كننده نسبت به سال ۲۰۲۲ كمي بالاتر است و كشورها اقدام‌هاي حمايتي را از قيمت انرژي متوقف كرده‌اند، اما قيمت برق و گاز در اروپا هم‌اكنون در حال تثبيت است.
جزييات بيشتر اين گزارش نشان مي‌دهد در نيمه ابتدايي سال ۲۰۲۳ در منطقه اقتصادي اروپا قيمت برق از ۱۱.۴ يورو به‌ازاي هر ۱۰۰ كيلووات‌ساعت در بلغارستان، تا ۴۷.۵ يورو در هر ۱۰۰ كيلووات‌ساعت در هلند متغير است.
پس از هلند كه بالاترين قيمت برق را براي مصرف‌كنندگان اعمال كرده است، كشور بلژيك با ۴۳.۵ يورو در هر ۱۰۰ كيلووات‌ساعت، روماني با ۴۲ يورو و آلمان با ۴۱.۳ يورو قرار دارند.
همچنين در فرانسه نيز به دليل اينكه بالاترين سهم انرژي هسته‌اي در توليد برق را دارد، (حدود ۶۹ درصد بر اساس آمار سال ۲۰۲۱) قيمت برق نسبت به بسياري از كشورهاي اتحاديه پايين‌تر است و هر ۱۰۰ كيلووات‌ساعت برق با مبلغ ۲۳.۲ يورو در اختيار مصرف‌كنندگان قرار مي‌گيرد.
قيمت برق در كشور تركيه نيز كه نامزد عضويت در اتحاديه اروپا است در ازاي هر ۱۰۰ كيلووات‌ساعت ۸.۴ يورو است. اين گزارش نشان مي‌دهد در نيمه نخست سال ۲۰۲۳، هلند بيشترين قيمت برق و گاز را در اتحاديه اروپا داشته است و دست‌كم قيمت برق در اين كشور نسبت به دوران پيش از جنگ روسيه و اوكراين تا ۱۰ برابر افزايش داشته است.
همچنين بر اساس گزارش يورو استات، قيمت برق خانگي در ۲۲ كشور عضو اتحاديه اروپا در نيمه ابتدايي سال ۲۰۲۳ در مقايسه با نيمه نخست سال ۲۰۲۲ افزايشي بوده كه اين وضعيت شرايط سختي را براي مصرف‌كنندگان ايجاد كرده است و لازم است دولت‌ها با تعيين سقف قيمتي نه‌تنها از افزايش بيش از حد قيمت‌ها جلوگيري كنند، بلكه نسبت به كاهش قيمت‌ها به نفع مصرف‌كنندگان اقدام كنند

ارسال نظر