ظرفيت برق تجديدپذير از ۱۱۰۰ به ۵۱۰۰ مگاوات مي‌رسد

تجديدپذيري در اوج!

۱۴۰۲/۱۰/۰۵ - ۰۱:۲۱:۴۲
کد خبر: ۳۰۳۳۳۰
تجديدپذيري در اوج!

اجراي طرح احداث ۴۰۰۰ مگاوات نيروگاه انرژي تجديدپذير به عنوان بزرگ‌ترين قرارداد يكجاي ساخت نيروگاه تجديدپذير بادي و خورشيدي در غرب آسيا، ديروز در حضور رييس‌جمهور آغاز شد و قرار است تا پيش از آغاز دوره پيك مصرف سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداري برسد.

اجراي طرح احداث ۴۰۰۰ مگاوات نيروگاه انرژي تجديدپذير به عنوان بزرگ‌ترين قرارداد يكجاي ساخت نيروگاه تجديدپذير بادي و خورشيدي در غرب آسيا، ديروز در حضور رييس‌جمهور آغاز شد و قرار است تا پيش از آغاز دوره پيك مصرف سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداري برسد.
به گزارش «تعادل»، امروزه با كاهش مصرف سوخت‌هاي فسيلي در جهان، استفاده از انرژي‌ها نو نقش مهمي در سبد انرژي جهان، به دست آورده است. استفاده از انرژي‌هاي نو و روش‌هاي سازگار با محيط زيست براي توليد برق يكي از اولويت‌هاي امروز كشورهاي توسعه‌يافته است؛ ايران به دليل شرايط خاص جغرافيايي خاص، ظرفيت‌هاي زيادي براي استفاده از انرژي‌هاي نو دارد و در صورت سرمايه‌گذاري‌هاي تازه مي‌توان از اين نعمت خدادادي بهره‌مند شد.
با بهره‌برداري از اين پروژه ظرفيت توليد برق از منابع تجديدپذير كه در آغاز به كار دولت مردمي حدود ۸۷۰ مگاوات بود و در حال حاضر حدود ۱۱۱۹ مگاوات است به بيش از ۵۱۱۹ مگاوات افزايش خواهد يافت.
وزارت نيرو در دولت مردمي برنامه افزايش ۱۰ هزار و ۹۰۰ مگاوات ظرفيت توليد انرژي از منابع تجديدپذير را دارد. به موجب طرحي كه قرارداد اجراي آن به عنوان بزرگ‌ترين قرارداد يكجاي ساخت نيروگاه تجديدپذير در غرب آسيا در حضور رييس‌جمهور امضا شد، سرمايه‌گذاران ۴ شركت در قالب چهار سبد شامل ۲ سبد ۱۵۰۰ مگاواتي و ۲ سبد ۵۰۰ مگاواتي براي احداث ۹۵ نيروگاه خورشيدي و بادي اقدام و در مجموع ظرفيتي بالغ بر ۴ هزار مگاوات برق تجديدپذير را حداكثر تا زمان پيك برق سال ۱۴۰۳ به شبكه سراسري متصل خواهند كرد. با توجه به اهتمام دولت و شخص رييس‌جمهور نسبت به رفع ناترازي‌هاي موجود در كشور به ويژه در بخش انرژي، موانع و مشكلات پيش‌روي شركت‌هاي حاضر در اين طرح از جمله تملك زمين‌ها، نحوه اتصال به شبكه و مشكلات زيست‌محيطي به صورت ويژه بررسي و مرتفع شده است.
در حال حاضر ۳۸۱ محل براي ساخت نيروگاه‌هاي تجديدپذير با ظرفيت حدود ۱۱ هزار مگاوات با محوريت ۱۶ شركت برق منطقه‌اي در سراسر كشور وجود دارد. شركت‌هاي برق منطقه‌اي استان‌هاي تهران با ۳۲ درصد، فارس با ۱۰ درصد و سيستان و بلوچستان با ۹ درصد از استان‌هايي هستند كه بيشترين سهم را در احداث ۴ هزار مگاوات نيروگاه خورشيدي در كشور دارند.
بر اساس گزارش ارايه شده در دوره پيك مصرف سال ۱۴۰۲ با اجراي برنامه‌هاي رفع ناترازي، براي اولين بار در تاريخ توليد برق كشور، ميزان تامين انرژي صنعت از بخش خانگي پيشي گرفت و ۸۵ درصد انرژي اضافه توليد شده نسبت به ۱۴۰۰، به بخش توليد اختصاص يافت. از ابتداي دولت مردمي تا كنون ۸ هزار و ۸۰۰ مگاوات ظرفيت وارد مدار شده است كه نسبت به زمان طي شده از شهريور ۱۴۰۰ يك ركورد محسوب مي‌شود.
همچنين بر اساس برنامه تامين آب شرب براي ۱۰ هزار روستا، تا اين لحظه عمليات عمراني آبرساني به ۳ هزار و ۶۴۰ روستا به اتمام رسيده كه دسترسي ۸۶ درصد روستاهاي كشور به آب شرب پايدار را تضمين كرده است.
طبق توضيحات ارايه شده، مديريت هوشمند آب زيرزميني به عنوان يكي از مهم‌ترين شاخص‌هاي پايداري منابع آب، با اتكا به ابزارهاي گوناگون نظير تامين انرژي در دستور كار قرار گرفته و اجازه برداشت غيرمجاز و از بين رفتن عدالت در زمينه استفاده از منابع آب زيرزميني به هيچ مشتركي داده نمي‌شود.
در اين راستا، وزير نيرو، در جريان بازديد سيدابراهيم رييسي از حوزه ستادي وزارت نيرو گفت: عددي كه در طول فعاليت دولت سيزدهم در آب، برق و فاضلاب سرمايه‌گذاري خواهد شد بالغ بر ۱۲۰۰ همت (هزار ميليارد تومان) خواهد بود كه تا امروز معادل ۴۰۰ همت به بهره‌برداري رسيده و تا پايان دولت سيزدهم بيش از ۸۰۰ همت ديگر از طرح‌ها به بهره‌برداري مي‌رسد.
علي‌اكبر محرابيان اظهار كرد: براي دومين مرتبه است كه وزارت نيرو ميزبان رييس‌جمهور دولت سيزدهم است و امروز تلاش شده گزارش اقدامات و عملكردهاي وزارت نيرو ارايه شود.
وزير نيرو در ادامه سخنان خود به رشد توليد در بخش صنعت كشور اشاره كرد و افزود: بر اساس آمار وزارت صمت و انجمن كارفرمايي صنعت سيمان، ميزان توليد سيمان در ۶ ماهه سال ۱۴۰۱ برابر با ۳۲ ميليون تن بوده و اين آمار در ۶ ماهه نخست امسال به ۳۵.۶ ميليون تن رسيده است، به عبارت ديگر شاهد رشد ۱۱ درصدي در توليد سيمان كشور شديم.
وي يادآور شد: اين در حالي است كه موجودي انبار در پايان شهريور به عدد تاريخي ۱۵ ميليون تن رسيده است؛ اين ميزان كلينكر حداقل ۱۱۰ روز يك كارخانه را مي‌تواند تامين كند؛ ضمن اينكه مصرف انرژي در صنعت سيمان در توليد كلينكر رخ مي‌دهد.
وي يادآور شد: موجودي انبارهاي توليدكننده صنعت فولاد در پايان شهريور ۱۴۰۱ برابر با ۸.۳ ميليون تن بوده در حالي كه در شهريور سال ۱۴۰۲ اين عدد به ۱۶.۱ ميليون تن رسيده است؛ به عبارت ديگر حدود ۱۰ ميليارد دلار فقط در انبارهاي توليدكنندگان انباشت موجودي داريم كه اين عدد نيز يك ركورد تاريخي محسوب مي‌شود.
اين عضو كابينه دولت سيزدهم تاكيد كرد: در بخش سيمان و فولاد كه بالاترين ضريب مصرف برق را دارند اين دستاوردها حاصل شده است.
محرابيان در ادامه به سرمايه‌گذاري وزارت نيرو در دولت سيزدهم در حوزه‌هاي آب، برق و آب و فاضلاب اشاره كرد و افزود: عددي كه در طول فعاليت دولت سيزدهم در آب، برق و فاضلاب سرمايه‌گذاري خواهد شد (طرح‌هايي كه به ‌بهره‌برداري مي‌رسد) بالغ بر ۱۲۰۰ همت خواهد بود كه تا امروز معادل ۴۰۰ همت به بهره‌برداري رسيده است و تا پايان دولت سيزدهم بيش از ۸۰۰ همت طرح‌هاي ديگر به بهره‌برداري مي‌رسد. وي ادامه داد: شاخص SPI دوره ۳۶ ماهه شرايط خشكسالي و ترسالي رانشان مي‌دهد، در پايان سال ۱۳۹۹ نيمه شمالي كشور تقريبا در شرايط ترسالي به سر مي‌برد و نيمه جنوبي در حالت نرمال است. اما چنانچه SPI منتهي به شهريور ۱۴۰۲ را مشاهده كنيم نيمه شمالي تقريبا به خشكسالي بسيار شديدي رسيده و دو سوم كشور نيز در شرايط خشكسالي معمولي به سر مي‌برد. اين امر به اين معناست كه وضعيت كشور در بارش‌ها در ۳۶ ماه اخير بسيار فقير بوده است. وزير نيرو به نتايج مثبت سنجش افكار عمومي پيرو پيشبرد طرح‌ها و پروژه‌هاي صنعت آب و برق اشاره و تصريح كرد: حدود ۵۳ درصد اخبار منفي در تابستان سال ۱۴۰۰ در برخي استان‌هاي كشور در خصوص موضوع آب و برق بوده و ساير مسائل در حوزه‌هاي اقتصادي و اجتماعي كمتر از ۵۰ درصد سهم داشته است؛ اما كل اخبار منفي حوزه آب و برق در شهريور سال ۱۴۰۲ در بيشتر استان‌ها كمتر از ۱.۵ درصد بوده است و بر اساس سنجش دقيقي كه انجام شده، طي اين دوره ۹۸ درصد كاهش توليد محتواي منفي داشتيم.
معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزارت نيرو هم با ارايه گزارشي، با اشاره به اينكه در سال ۱۴۰۲ ركورد تاريخي احداث نيروگاه شكسته مي‌شود، گفت: برنامه‌هاي گسترده‌اي با هدف توسعه ظرفيت توليد برق از طريق افزايش راندمان و بهره وري انرژي در دستور كار قرار دارد.
طبق اعلام وزارت نيرو، يزدان رضايي گفت: وضعيت صنعت برق كشور ناشي از عدم سرمايه‌گذاري كافي و عدم اصلاح الگوي مصرف در دهه گذشته در سه حوزه توليد، انتقال و توزيع و مصرف با چالش‌هاي جدي رو به رو شده بود كه مهم‌ترين آن ناترازي شديد ميان ميزان توليد و مصرف برق بود.
معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزارت نيرو ادامه داد: در ابتداي دولت سيزدهم و با هدف جبران كاستي‌هاي گذشته برنامه مدون ۲۰ ساله و ميان مدت ۴ ساله با برش‌هاي زماني كوتاه‌مدت يك ساله تدوين شد كه دو سال از اين برنامه‌ها تا كنون اجرايي شده است.
وي در ادامه افزود: در همين راستا و در بخش توليد، برنامه‌ريزي براي توليد ۳۰ هزار مگاوات انرژي برق جديد انجام شد كه ۱۰ هزار مگاوات آن از طريق نيروگاه‌هاي حرارتي و با مديريت وزارت نيرو در حال اجراست و اين بخش تاكنون بيش از ۸۰ درصد عملكرد دارد.
رضايي در همين رابطه تصريح كرد: ۱۰ هزار مگاوات از اين برنامه نيز بر عهده صنايع است كه در اين بخش نيز ۶۴۰۰ مگاوات احداث نيروگاه در حال اجرا است و ۱۰ هزار مگاوات ديگر نيز در حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير در دستور كار است.
وي با بيان اينكه در سال ۱۴۰۲ ركورد تاريخي احداث نيروگاه در كشور شكسته خواهد شد، ادامه داد: همزمان با برنامه‌هايي كه در حوزه احداث نيروگاه و افزايش ظرفيت توليد برق اجرايي شده است، همچنين برنامه‌هاي گسترده‌اي با هدف توسعه ظرفيت توليد برق از طريق افزايش راندمان و بهره‌وري انرژي در دستور كار قرار دارد.

ارسال نظر