سودجويي والدين از فرزندان و پديده‌اي به نام «كودك بلاگر»

۱۴۰۲/۱۰/۰۶ - ۰۰:۱۰:۴۱
کد خبر: ۳۰۳۴۲۴
سودجويي والدين از فرزندان و پديده‌اي به نام «كودك بلاگر»

بهره‌كشي از كودكان در عصر حاضر ديگر از «كودكان كار» گذشته و با ظهور فضاي مجازي شاهد «كودك بلاگر»هايي هستيم كه والدين با اهداف بهره‌برداري اقتصادي از نمايش فرزندان خود آنها را وادار به حضور در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌كنند؛ اقدامي كه جز بيماري‌ها و اختلالات رواني حاصلي براي آينده آنان نخواهد داشت.

بهره‌كشي از كودكان در عصر حاضر ديگر از «كودكان كار» گذشته و با ظهور فضاي مجازي شاهد «كودك بلاگر»هايي هستيم كه والدين با اهداف بهره‌برداري اقتصادي از نمايش فرزندان خود آنها را وادار به حضور در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌كنند؛ اقدامي كه جز بيماري‌ها و اختلالات رواني حاصلي براي آينده آنان نخواهد داشت.
«كودك بلاگرها» از تبعات سوءاستفاده مديريت نشده از فضاي مجازي به شمار مي‌روند كه والدين بدون آگاهي از لطماتي كه از اين طريق به روح و جسم فرزند خود وارد مي‌كنند، در ازاي دريافت درآمد، آنان را بي‌محابا در معرض ديد هزاران كاربر شبكه‌هاي اجتماعي قرار مي‌دهند غافل از آنكه آنچنان صدماتي به رشد كودكانشان وارد مي‌كنند كه با هيچ هزينه‌اي قابل جبران نيست. به عقيده كارشناسان حوزه كودك، انتشار و اشتراك عكس‌ها و ويدئوهاي كودكان در فضاي مجازي نه تنها مانع از شكل‌گيري هويت كودكان مي‌شود، آنان را از نظر شخصيتي و عزت نفس دچار مشكل كرده و حريم خصوصي آنان را نيز در معرض تهديد قرار مي‌دهد ضمن آنكه نبايد اين نكته را دور از ذهن داشت كه با چنين اقداماتي كودك در معرض سوءاستفاده بيماران پدوفيل‌ و تكنولوژي روز از جمله هوش مصنوعي قرار مي‌دهد و ممكن است ده‌ها آسيب ديگر را متوجه روح و جسم كودك كند.

ماندگاري هميشگي تبعات رواني بلاگري كودكان 
يك روانشناس تخصصي كودك و نوجوان با انتقاد از سودجويي و بهره‌كشي برخي والدين از كودكان در فضاي مجازي، هشدار داد: تبعات رواني كه متوجه اين كودكان است تا هميشه همراه آنها خواهد بود.
دكتر پريسا ياسمي نژاد با بيان اينكه واژه كودك كار براي كودكاني استفاده مي‌شود كه به قصد كسب درآمد از سوي خانواده مجبور به كار پايين‌تر از سن قانوني هستند، اظهار كرد: انجام اين فعاليت به عنوان منبع درآمدي كه عموما هم بهره آن نصيب خانواده يا والدين مي‌شود، مصداق بارز كودك آزاري است. به گزارش دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، اين كارشناس تخصصي روانشناسي كودك و نوجوان با انتقاد از سودجويي برخي والدين از كودكان كه در فضاي مجازي باب شده هشدار داد: تبعات رواني كه متوجه اين كودكان است تا هميشه همراه آنها خواهد بود. او با تاكيد بر اينكه هيچ تفاوتي به لحاظ مفهوم بين كودكي كه در فضاي مجازي با ظاهري شيك فعاليت مي‌كند با كودكي كه اصطلاحا سرچهار راه با ظاهري نامناسب كسب درآمد مي‌كند، وجود ندارد خاطرنشان كرد: براي هر دو دسته اين كودكان واژه كودك كار اطلاق مي‌شود. ياسمي نژاد با اشاره به اينكه فعاليت كودكان در فضاي مجازي با هدف كسب درآمد قطعا آسيب‌هاي رواني براي آنان در پي خواهد داشت، عنوان كرد: علاوه بر ضربه‌هاي رواني كه سلامت اين كودكان را در آينده نشانه گرفته، فعاليت‌هايي كه در فضاي مجازي انجام مي‌شود نيز به هيچ عنوان سنخيتي با سن و سال كودك ندارد.
او با اشاره به اين نكته كودك كار مجازي، نوع جديدي از بهره كشي و سوءاستفاده از كودك است، تاكيد كرد: كودك آزاري به اين معني است كه والدين رفتاري با كودك داشته باشند كه باعث شود كودك از نظر جسمي و رواني دچار آسيب شود.

دليل اصلي فعاليت كودكان در فضاهاي مجازي درآمدزايي است
روانشناس تخصصي كودك و نوجوان با بيان اينكه ريشه اصلي فعاليت كودكان در فضاهاي مجازي درآمد زايي است، ادامه داد: متاسفانه اين كودكان ابزاري براي خانواده و منبعي براي درآمد هستند.
او با اشاره به اينكه برخي خانواده‌ها علاوه بر بحث درآمد، از كودكان براي شهرت و ديده شدن خود استفاه مي‌كنند، افزود: براي مثال كودكي كه چهره زيبايي دارد يا به اصطلاح خوش سر و زبان است، ابزاري در دست والديني است كه از بيماري‌هاي روان رنج مي‌برند و تمايل دارند به هر قيمتي ديده شوند.
ياسمي نژاد در ادامه با بيان اينكه آسيب‌هاي رواني كه به كودكان كار وارد مي‌شود، موضوعي نيست كه به راحتي درمان شود، ادامه داد: سال‌ها وقت و انرژي لازم است تا يك روانشناس بتواند آسيب‌هاي وارد شده به روان كودكان كار را كاهش دهد، اين معضل با چند جلسه مشاوره برطرف نمي‌شود.

 ناآگاهي والدين بلاي جان كودكان
اطلاع‌رساني و آموزش صحيح به خانواده‌ها با هدف پيشگيري از آسيب‌هاي فعاليت در فضاي مجازي از ديگر مواردي بود كه دكتر ياسمي نژاد به آن پرداخت و افزود: بسياري از خانواده‌ها از ناآگاهي رنج مي‌‌برند، آنها حتي متوجه اين موضوع نيستند كه با روان كودك خود چه مي‌كنند.
اودومين راهبرد پيشگيرانه براي كمك به متوقف كردن خسارت‌هاي رواني فعاليت در فضاي مجازي براي كودكان كار را، نظارت دقيق‌تر دستگاه‌هاي قانوني و نهادهاي قانون‌گذار عنوان كرد. 
ياسمي نژاد افزود: دولت‌ها براي كاهش فعاليت كودكان در فضاي مجازي، قوانين مدني همراه با ضمانت‌هاي اجرايي وضع كنند. روانشناس تخصصي كودك و نوجوان خطاب به افرادي كه به عنوان دنبال‌كننده صفحات كودكان را در فضاي مجازي دنبال مي‌كنند، اظهار داشت: زماني كه تعداد زيادي از افراد جامعه صفحات اين كودكان را دنبال مي‌كنند، درواقع به نوعي والدين و خانواده‌هاي ناآگاه را تشويق به سوءاستفاده از كودك مي‌كنند. او به مردم توصيه كرد اين صفحات را دنبال نكنند تا بيش از اين كودكان قرباني منفعت‌طلبي نشوند.

ارسال نظر