گاز در اروپا گران شد

۱۴۰۲/۱۰/۰۷ - ۰۰:۲۸:۵۲
کد خبر: ۳۰۳۴۵۷

بهاي معاملات گاز طبيعي اروپا در بحبوحه تشديد جنگ در غزه كه ريسك گسترش درگيري را بالا برده است، جهش پيدا كرد. به گزارش ايسنا، بهاي معاملات گاز در هلند كه قيمت پايه بازار اروپاست، روز چهارشنبه پس از حملات امريكا به اهدافي در عراق و حملات جديد به كشتي‌ها در درياي سرخ كه نگراني‌ها نسبت به ثبات كمتر خاورميانه را برانگيخت، حداكثر شش درصد افزايش يافت.

بهاي معاملات گاز طبيعي اروپا در بحبوحه تشديد جنگ در غزه كه ريسك گسترش درگيري را بالا برده است، جهش پيدا كرد. به گزارش ايسنا، بهاي معاملات گاز در هلند كه قيمت پايه بازار اروپاست، روز چهارشنبه پس از حملات امريكا به اهدافي در عراق و حملات جديد به كشتي‌ها در درياي سرخ كه نگراني‌ها نسبت به ثبات كمتر خاورميانه را برانگيخت، حداكثر شش درصد افزايش يافت. هر چند تغيير مسير كشتي‌ها، تاكنون تاثير بزرگي روي عرضه نداشته است اما بازار با توجه به تهديدهاي احتمالي براي مسيرهاي ترانزيت بزرگ براي صادرات انرژي، در وضعيت هشدار مانده است. بعضي از محموله‌هاي گاز طبيعي مايع (ال ان جي) براي اجتناب از درياي سرخ، مسيرهاي طولاني‌تري را انتخاب كرده‌اند كه سفر آنها بيش از يك ماه طول مي‌كشد. با اين حال، قيمت گاز در اروپا در روزهاي اخير، در بازه نسبتا محدودي معامله شده و بيش از ۵۰ درصد كاهش را در سال ۲۰۲۳ نشان مي‌دهد. ذخاير بالاي گاز و تقاضاي نسبتا پايين، اين اطمينان را به وجود آورده است كه اروپا فصل گرمايش جاري را بدون مشكلي سپري خواهد كرد.
پيش‌بيني مي‌شود دماي هوا در اكثر نقاط اروپا، در اوايل ژانويه ملايم باشد كه به معناي تقاضاي پايين‌تر براي گاز براي گرمايش است. بعضي از كشورها از اين وضعيت براي پر كردن مجدد ذخاير گاز در زمان كريسمس استفاده كرده‌اند و طبق اعلام زيرساخت گاز اروپا، آلمان، اتريش، بلژيك و دانمارك، در ميان كشورهايي هستند كه شاهد رشد خالص ذخاير خود در روز دوشنبه بودند. بر اساس گزارش بلومبرگ، بهاي معاملات گاز هلند براي تحويل در ماه آتي، روز چهارشنبه در آمستردام، با ۵.۶ درصد افزايش، به ۳۶.۰۸ يورو به ازاي هر مگاوات ساعت رسيد. قرارداد مشابه در انگليس، ۵.۷ درصد افزايش يافت.

ارسال نظر