پروژه‌هاي صادرات گاز روسيه حريف تحريم‌ها مي‌شوند؟

۱۴۰۲/۱۰/۱۰ - ۲۳:۲۵:۰۳
کد خبر: ۳۰۳۷۰۳
پروژه‌هاي صادرات گاز روسيه حريف تحريم‌ها مي‌شوند؟

روسيه در بحبوحه چالش‌هاي رو به رشد، ممكن است مجبور شود برنامه‌هاي خود براي افزايش قابل توجه صادرات گاز از مسير خط لوله به سمت شرق و صادرات ال‌ان‌جي به بازارهاي جهاني را متوقف كند.

روسيه در بحبوحه چالش‌هاي رو به رشد، ممكن است مجبور شود برنامه‌هاي خود براي افزايش قابل توجه صادرات گاز از مسير خط لوله به سمت شرق و صادرات ال‌ان‌جي به بازارهاي جهاني را متوقف كند.
روسيه از زمان حمله نظامي به اوكراين و كاهش حجم صادرات گاز به اروپا، براي صادرات بيشتر گاز از طريق خط لوله، به بازار چين متكي بوده است اما به نظر مي‌رسد كه مذاكرات در خصوص خط لوله دوم به چين متوقف شده است و همزمان، تحريم‌هاي غرب عليه مسكو تشديد شده و پروژه جديد صادرات ال‌ان‌جي در قطب شمال كه قرار بود امسال راه‌اندازي شود، گسترش پيدا كرده است.
شركت گازپروم در حال حاضر، گاز طبيعي به چين را از طريق خط لوله قدرت سيبري تامين مي‌كند. ارسال گاز از اين مسير در سال ۲۰۲۲، به ۱۵ ميليارد متر مكعب رسيد، در حالي كه انتظار مي‌رود كل گاز ارسال شده در سال ۲۰۲۳، به ۲۲ ميليارد متر مكعب افزايش پيدا كند.  الكسي ميلر، مديرعامل شركت گازپروم، هفته گذشته به پوتين گفت: عرضه به چين در سال ۲۰۲۳، به ۲۳.۲ ميليارد متر مكعب خواهد رسيد كه بيشتر از برنامه‌هاي قبلي است.
ميلر در جلسه روز پنجشنبه به رييس‌جمهور روسيه گفت: پيش بيني مي‌شود تحويل در سال ۲۰۲۵، به حدود ۳۸ ميليارد متر مكعب افزايش يابد. با وجود افزايش صادرات گاز به چين، صادرات روسيه از زمان آغاز جنگ در اوكراين، كاهش يافته است و سال‌ها طول خواهد كشيد تا روسيه حجم صادرات از دست رفته به اروپا را با عرضه بيشتر به بازارهاي ديگر، جبران كند. خط لوله قدرت سيبري، يكي از بزرگ‌ترين پروژه‌هايي بود كه اخيرا توسط گازپروم تكميل شد و اولين مسير صادرات گاز روسيه به چين بود. اكنون صحبت‌هايي درباره خط لوله قدرت سيبري ۲ وجود دارد، اما مذاكرات بين روسيه و چين پيشرفت چنداني نداشته است. به دليل برخي مسائل از جمله قيمت عرضه گاز از سوي گازپروم، هنوز توافقي درباره خط لوله قدرت سيبري ۲ حاصل نشده است
خط لوله قدرت سيبري ۲، براي انتقال گاز از منطقه آلتاي سيبري غربي روسيه به شمال شرق چين از طريق مغولستان طراحي شده است. قبل از جنگ در اوكراين، روسيه حدود يك سوم كل گاز مورد نياز اروپا را تامين مي‌كرد.
چين پس از فروپاشي روابط روسيه با اروپا، به مقصد اول مهم شركت گازپروم روسيه تبديل شده است. مديرعامل گازپروم اوايل سال ميلادي جاري، اعلام كرد روسيه مي‌تواند به زودي حجم گازي را براي چين تامين كند كه قابل قياس با صادرات گاز به اروپاي قبل از جنگ در اوكراين باشد. اما تحليلگران ترديد دارند كه روسيه حداقل تا هفت سال ديگر بتواند حجم صادرات به چين را به سطح مذكور برساند. با عدم وجود خطوط لوله جديد به سمت شرق، روسيه روي افزايش فروش ال‌ان‌جي حساب باز كرده كه اروپا آن را به مقدار زياد وارد مي‌كند.
طبق داده‌هاي مركز تحقيقات انرژي و هواي پاك (CREA)، از زمان اعمال تحريم‌هاي غرب عليه نفت روسيه در اواخر سال ۲۰۲۲، اتحاديه اروپا بزرگ‌ترين خريدار ال‌ان‌جي روسيه بوده است. واردات گاز از روسيه، برخلاف نفت و فرآورده‌هاي نفتي، در اتحاديه اروپا تاكنون ممنوع نبوده است. با اين حال، اتحاديه اروپا حذف گاز روسيه تا سال ۲۰۲۷ را هدف گرفته است. اما جديدترين تحريم‌هاي امريكا عليه پروژه آركتيك ال‌ان‌جي۲، استراتژي روسيه براي تبديل شدن به يك بازيگر بزرگ در بازار جهاني ال‌ان‌جي را به خطر مي‌اندازد. لغو قراردادهاي احتمالي براي ساخت كشتي‌هاي حمل ال‌ان‌جي از نوع يخ شكن و تحريم‌هاي امريكا عليه جديدترين پروژه صادرات ال‌ان‌جي روسيه، مي‌تواند برنامه‌هاي روسيه براي افزايش فروش ال‌ان‌جي را در حال حاضر كه مسير خط لوله آن به اروپا تا حد زيادي قطع شده است، مختل كند.
سرگئي كاپيتونوف، يك تحليلگر روسي گفت: تحريم‌هاي امريكا عليه پروژه آركتيك ال‌ان‌جي۲، به يك كابوس براي كل راهبرد ال‌ان‌جي روسيه تبديل شده است. به گفته الكسي بلوگوريف، مدير تحقيق و توسعه موسسه انرژي و فايننانس در مسكو، تحريم‌هاي امريكا عليه پروژه آركتيك ال‌ان‌جي۲، ابهامات زيادي را در آينده ايجاد كرده است
 نواتك كه شركت صادركننده ال‌ان‌جي روسي سازنده اين پروژه است، مجبور خواهد شد به استفاده از كشتي‌هاي روسيه و نفتكش‌هاي مرتبط با اين كشور روي بياورد. بر اساس گزارش اويل پرايس، مشكل تامين ناوگان در حال حاضر يك مشكل كليدي است. اين مشكل به ويژه در صورت تحريم ال‌ان‌جي روسيه در اروپا بدتر خواهد شد و اين پس از سال ۲۰۲۶ كاملا محتمل است.

ارسال نظر