بحران درياي سرخ و تحولات بازار نفت

۱۴۰۲/۱۰/۱۰ - ۲۳:۲۸:۲۱
کد خبر: ۳۰۳۷۰۷
بحران درياي سرخ و تحولات بازار نفت

شرايط سياسي و راهبردي در منطقه هر روز ابعاد پيچيده‌تري پيدا مي‌كند. بروز برخي چالش‌ها ميان گروه انصارالله و نيروهاي اسراييلي كه در ماجراي نفتكش‌ها بروز كرده برخي نگراني‌ها را در خصوص احتمال شعله كشيدن زبانه بحران به ساير كشورها و نوسان در بازارهاي انرژي و... شكل داده است.

حسن هاني‌زاده

شرايط سياسي و راهبردي در منطقه هر روز ابعاد پيچيده‌تري پيدا مي‌كند. بروز برخي چالش‌ها ميان گروه انصارالله و نيروهاي اسراييلي كه در ماجراي نفتكش‌ها بروز كرده برخي نگراني‌ها را در خصوص احتمال شعله كشيدن زبانه بحران به ساير كشورها و نوسان در بازارهاي انرژي و... شكل داده است. بسياري از تحليلگران تلاش مي‌كنند پاسخي براي اين ابهام بيابند كه آيا تحولات اخير در باب‌المندب اثرات اقتصادي و راهبردي بر تحولات كلان منطقه خواهد داشت يا اينكه اين چالش در لايه‌هاي سطحي و ابتدايي باقي مي‌ماند؟ با توجه به ورود مستقيم ارتش يمن و نيروهاي انصارالله به عرصه‌هاي درگيري غزه، شرايط در منطقه بسيار پيچيده‌تر شده است. اين پيچيدگي‌ها ناشي از آن است كه تنگه باب‌المندب بخشي از قلمروي حاكميت يمن است و انصار‌الله و ارتش يمن هم بخشي از حاكميت يمن تلقي مي‌شوند. به همين دليل ورود انصار‌الله به عرصه‌هاي درگيري و منع حمل و نقل كشتي‌هاي حامل سلاح و تجهيزات از غرب به سمت اسراييل در چارچوب مسووليت اخلاقي، اسلامي و انساني انصار‌الله نسبت به مردم بي‌دفاع غزه قابل تحليل و تفسير است. در واقع انصار‌الله از يك طرف تلاش مي‌كند روند ورود سلاح و تجهيزات كشتار جمعي به فلسطين اشغالي را مسدود سازد و از سوي ديگر، فشار قابل توجهي بر اقتصاد اسراييل وارد کند. با عنايت به اينكه انصار‌الله اساسا كشتي‌هاي حامل سلاح‌هاي كشتار جمعي به مقصد اسراييل را توقيف مي‌كند، اين حق طبيعي و مشروع مردم يمن است كه به ياري مردم مظلوم غزه بشتابند. همچنين پرتاب موشك‌هاي بالستيكي از سوي نيروهاي انصارالله و ارتش يمن به بندر ايلات و تخريب بخشي از اين بندر باعث شده، رژيم صهيونيستي با بحران اقتصادي مواجه شود. البته يمني‌ها اعلام كرده‌اند، محدوديت‌ها و ممنوعيت‌ها تنها شامل كشتي‌هاي اسراييلي است اما اسراييل و امريكا با تبليغات دامنه‌دار تلاش مي‌كنند، موضوع را بدل به يك بحران فراگير بين‌المللي سازند. به همين دليل امريكايي‌ها در گام نخست تلاش كردند با تشكيل يك ائتلاف بين‌المللي و منطقه‌اي، مانع حضور انصار‌الله و ارتش يمن در تنگه باب‌المندب شوند و عبور و مرور كشتي‌ها را در اين تنگه كنترل كنند. اما براي تحقق اين هدف با شكست روبه‌رو شدند، چرا كه هم مصر، هم عربستان و هم امارات و ساير كشورهاي هم‌پيمان، تمايلي براي حضور و مشاركت در اين ائتلاف از خود نشان ندادند. در شرايط فعلي امريكايي‌ها تلاش بسياري دارند تا از طريق يارگيري از كشورهاي اروپايي به نوعي كنترل باب‌المندب را به دست بگيرند. 

 اين اقدام باعث خواهد شد بحران مناطق اشغالي از قلمروي محدود فعلي عبور كرده به كليت منطقه تسري يابد و همه كشورها را درگير كند. نبايد فراموش كرد كه انصار‌الله نيروي غيرمتمركز است و امكان رويارويي مستقيم ميان ائتلاف غرب به رهبري امريكا و انصار‌الله وجود ندارد. منطقه در اثر دخالت امريكا و غرب با آشوب مواجه مي‌شود. اين روند بدون شك بر اقتصاد منطقه اثرگذار خواهد بود. به‌خصوص، شكل‌گيري اين چالش‌ها در بحث حركت كشتي‌هاي نفتكش باعث مي‌شود بازار نفت جهاني تحت تاثير قرار بگيرند. افزايش قيمت نفت اولين احتمالي است كه اين چالش‌ها ايجاد مي‌كنند. در شرايطي كه اقتصاد بسياري از كشورهاي منطقه به حوزه نفت و انرژي مربوط است هر نوساني در نرخ نفت و روند كلي نقل و انتقال انرژي، اقتصاد منطقه را با نوسان روبه رو مي‌كند. اما نوسانات احتمالي فقط مختص كشورهاي منطقه نيست و در ادامه اقتصاد جهاني را هم تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. اقتصاد امريكا در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور به دليل نوسان در قيمت نفت مي‌تواند با تكانه روبه‌رو شود. ضمن اينكه كشورهاي اروپايي هم پس از بحران انرژي ناشي از جنگ روسيه و اوكراين، بايد منتظر بحران تازه‌اي باشد. بنابراين پيش‌بيني‌ها حاكي است كه در آينده نزديك تبعات عمليات توفان الاقصي از فلسطين اشغالي عبور كرده و كل منطقه را دربر بگيرد. نتيجه اين تحولات باعث خواهد شد هم در حوزه سياسي و امنيتي و هم در بخش اقتصادي و راهبردي تحولات تازه‌اي شكل بگيرد.

ارسال نظر