پرونده صادرات گاز ايران به اروپا بسته خواهد ماند؟

۱۴۰۲/۱۰/۱۳ - ۰۱:۱۶:۵۸
کد خبر: ۳۰۳۸۷۲

يك كارشناس حوزه انرژي گفت: تركيه از وضعيت كنوني و تحريم ايران و همچنين خلأ جايگزين‌هاي ديگر استفاده مي‌كند تا بتواند گاز بيشتري را با قيمت ارزان‌تر دريافت كرده و با قيمت مورد نظر خود صادر كند.

يك كارشناس حوزه انرژي گفت: تركيه از وضعيت كنوني و تحريم ايران و همچنين خلأ جايگزين‌هاي ديگر استفاده مي‌كند تا بتواند گاز بيشتري را با قيمت ارزان‌تر دريافت كرده و با قيمت مورد نظر خود صادر كند.
ميرقاسم مومني در گفت‌وگو با ايلنا، در ارزيابي صادرات گاز ايران به اروپا از مسير تركيه يا فروش گاز به تركيه به عنوان مقصد نهايي ايران اظهار داشت: بعد از حمله روسيه به اوكراين موضوع ترانزيت و طرح مسائل مربوط به انرژي شدت يافت و نياز اروپايي‌ها به جايگزيني منابع توليد و صادرات گاز روسيه افزايش يافت و اكنون شاهديم كه تركيه به‌رغم داشتن منابع بسيار محدود گاز، خود را به عنوان يك مركز صادرت گاز يا هاب گازي منطقه آماده مي‌كند و طرح‌هاي بلندمدتي هم براي اين هدف تدوين كرده كه يكي از نتايج آن همين سياست‌هاي جنگ قره‌باغ پيروزي آذربايجان بود. يعني بنا بر اين بود كه با آزادسازي قره‌باغ بتوانند از طريق منطقه زنگزور خط لوله انرژي حوزه درياي خزر را از مسير نخجوان به تركيه انتقال دهند و درواقع اين مي‌تواند مسيري باشد كه ترك‌ها گاز تركمنستان و آذربايجان را از مسير زنگزور انتقال دهند.
وي با بيان اينكه پروژه انتقال انرژي از كريدور زنگزور به زودي اجرايي خواهد شد، افزود: تركيه و ديگر كشورهاي حاضر در اين پروژه امتيازات منطقه‌اي و جذابيت‌هايي براي دولت ارمنستان در نظر گرفته‌اند بنابراين مشكلات آن حل خواهد شد. در واقع، خط زنگزور در سال ۲۰۲۴ افتتاح مي‌شود و اين يك الزام بين‌المللي خواهد بود يعني ترك‌ها مساله زنگزور را يك مساله بين‌المللي اعلام كرده‌اند و فشار زيادي به ارمنستان وارد كردند كه اين كشور را با خود همراه كنند. در مورد جزييات امنيتي و اقتصادي آن نيز مذاكراتي انجام شده است. در هر حال اصل ماجرا اين است كه اين خط اجرايي خواهد شد.
اين كارشناس حوزه انرژي تصريح كرد: تركيه در حال حاضر گاز روسيه، ايران، قزاقستان و آذربايجان را وارد خاك خود كرده و از كشور خود صادر مي‌كند و در واقع مديريت بازار ديگر نقاط و از جمله اروپا را در دست گرفته است. اين كشور اكنون از ايران واردات گاز دارد و بخش زيادي از شمال غرب تركيه گاز ايران را دريافت و تغذيه مي‌شود و مساله اينكه تركيه از وضعيت كنوني و تحريم ايران و همچنين خلأ جايگزين‌هاي ديگر استفاده مي‌كند تا از اين طريق بتواند گاز بيشتري را با قيمت ارزان‌تر دريافت كرده و با قيمت مورد نظر خود صادر كند. بنابراين اينكه ايران بتواند از اين كشور خط لوله مستقلي براي صادرات مستقيم به اروپا داشته باشد، ميسر نيست، ايران بايد گاز را سوآپ كرده يا اينكه به تركيه بفروشد و اين كشور خود به عنوان صادركننده به اروپا مطرح باشد.
وي درباره امكان حضور ايران در پروژه زنگزور بيان داشت: تحريم‌ها اين اجازه را به ما نمي‌دهد كه در پروژه زنگزور حضور داشته باشيم ضمن اينكه سياست اجراي زنگزور دست اسراييل و در آن حضور دارد و قرار است بخشي از انرژي به بندر ايلات اسراييل برود، علاوه بر آن ۶۰ درصد انرژي مورد نياز رژيم صهيونيستي از سوي آذربايجان تامين مي‌شود، در نتيجه ما از نظر سياست خارجي نمي‌توانيم با اين رژيم همكاري داشته باشيم.
مومني درباره اينكه آيا ايران در شرايط كنوني مي‌تواند از ارسال گاز به تركيه و صادرات به اروپا توسط ترك‌ها منتفع شود، تصريح كرد: ما مزيتي در اين حوزه نداريم، مجبوريم گاز را با قيمت پايين در اختيار تركيه قرار دهيم و سياست‌گذاري هم در دست ترك‌ها خواهد بود، مشتري نهايي را نيز تركيه تعيين مي‌كند و ما نمي‌توانيم حقي در اين رابطه داشته باشيم. درواقع اجراي آن مي‌تواند ما را در محدوده تحريمي جديد قرار دهد و حتي اختيارات را نيز از ما مي‌گيرد، اما در عين حال اگر هم بخواهيم اين پروژه را اجرا كنيم موضوع اين است كه ما هنوز نتوانسته‌ايم از ذخاير گازي كشور خودمان به‌درستي استخراج كنيم و گازي براي صادرات نداريم. اكنون براي مصرف داخل مشكل داريم و از تركمنستان سواپ مي‌كنيم چه برسد به اينكه بخواهيم مقصد جديد براي مصرف تعريف كنيم.

ارسال نظر