چين بزرگ‌ترين خريدار ال‌ان‌جي جهان شد

۱۴۰۲/۱۰/۱۶ - ۰۰:۴۶:۲۳
کد خبر: ۳۰۳۹۹۴
چين بزرگ‌ترين خريدار ال‌ان‌جي جهان شد

چين با افزايش خريد در سال ۲۰۲۳، دوباره در جايگاه بزرگ‌ترين خريدار گاز طبيعي مايع (ال‌ان‌جي) در جهان ايستاد. بر اساس داده‌هاي رديابي كشتي كه توسط بلومبرگ گردآوري شده است، ارسال محموله‌هاي ال‌ان‌جي به چين، در سال ميلادي گذشته، ۱۲ درصد افزايش يافت و به حدود ۷۱ ميليون تن رسيد.

چين با افزايش خريد در سال ۲۰۲۳، دوباره در جايگاه بزرگ‌ترين خريدار گاز طبيعي مايع (ال‌ان‌جي) در جهان ايستاد. بر اساس داده‌هاي رديابي كشتي كه توسط بلومبرگ گردآوري شده است، ارسال محموله‌هاي ال‌ان‌جي به چين، در سال ميلادي گذشته، ۱۲ درصد افزايش يافت و به حدود ۷۱ ميليون تن رسيد. قيمت‌هاي بالا و محدوديت‌هاي كرونايي در سال ۲۰۲۲، تقاضاي اين كشور براي خريد ال‌ان‌جي را به ميزان قابل توجهي كاهش داده و به آزاد شدن محموله‌هاي ال‌ان‌جي براي كشورهاي متقاضي گاز در مناطق ديگر، كمك كرده بود. هر چند ميزان تحويل ال‌ان‌جي به چين به دليل وجود جايگزين‌هاي ارزان‌تر، زير سطح سال ۲۰۲۱ باقي مي‌ماند اما انتظار مي‌رود اين كشور محرك رشد تقاضاي جهاني در يك دهه آينده باشد. طبق گزارش شركت مشاوره «ريستاد انرژي»، واردات چين تا سال ۲۰۲۵، حدود ۲۰ درصد افزايش يافته و به ۸۴ ميليون تن مي‌رسد و تا سال ۲۰۳۰، به ۱۳۶ ميليون تن افزايش خواهد يافت. افزايش ارسال محموله‌ها به چين قبل از اضافه شدن عرضه جديد در اواخر دهه جاري، ممكن است توازن ظريف بازار گاز را برهم بزند. اروپا پس از از دست دادن واردات گاز روسيه از طريق خط لوله، وابستگي بسيار بيشتري به ال‌ان‌جي پيدا كرده است و افزايش خريد ال‌ان‌جي توسط چين به خصوص در سال جاري يا سال آينده، ممكن است جنگ قيمت ميان مناطق را به راه بيندازد. طبق داده‌هاي موسسه انرژي، گاز تنها ۸.۵ درصد از كل سبر انرژي چين را تشكيل مي‌دهد و با حذف جايگزين‌هاي كثيف‌تر مانند زغال‌سنگ، فضاي زيادي براي رشد مصرف آن باقي مي‌ماند. در مقابل، گاز
 يك پنجم سبد انرژي ژاپن، به حساب مي‌آيد، در حالي كه در امريكا، سهم يك سومي دارد. بر اساس گزارش بلومبرگ، طبق داده‌هاي رديابي كشتي، چين ۱۷ درصد از كل محموله‌هاي ال‌ان‌جي را در سال گذشته وارد كرد، در حالي كه سهم اروپاي غربي، ۲۶ درصد بوده است.

ارسال نظر