با آغاز موج سرما

قيمت گاز و برق در اروپا افزايش يافت

۱۴۰۲/۱۰/۱۷ - ۰۱:۰۶:۳۸
کد خبر: ۳۰۴۰۷۵
قيمت گاز و برق در اروپا افزايش يافت

با آغاز موج سرماي شديد در بخش‌هاي شمالي اروپا كه تقاضا براي گرمايش را افزايش مي‌دهد، قيمت گاز و برق در اين منطقه افزايش يافت. قيمت برق در فنلاند با آغاز موج سرماي شديد در مناطق قطبي كشورهاي شمال اروپا كه در روزهاي آينده، بخش‌هاي جنوب و شمال غربي اروپا را فرامي‌گيرد و تقاضاي بيشتر براي انرژي ايجاد مي‌كند، به ركورد بالايي جهش يافت.

با آغاز موج سرماي شديد در بخش‌هاي شمالي اروپا كه تقاضا براي گرمايش را افزايش مي‌دهد، قيمت گاز و برق در اين منطقه افزايش يافت.
قيمت برق در فنلاند با آغاز موج سرماي شديد در مناطق قطبي كشورهاي شمال اروپا كه در روزهاي آينده، بخش‌هاي جنوب و شمال غربي اروپا را فرامي‌گيرد و تقاضاي بيشتر براي انرژي ايجاد مي‌كند، به ركورد بالايي جهش يافت.
در فنلاند و سوئد، برف سنگين و سرماي منجمدكننده، باعث لغو بعضي از خدمات قطار در روز جمعه و آخر هفته شده است. قيمت برق روز پيش رو در فنلاند، به ركورد بالايي صعود كرد و اپراتور شبكه (فينگريد) اين كشور، روز جمعه هشدار داد كه دوره طولاني مدت يخبندان بسيار شديد در سراسر فنلاند، توليد كافي برق را به چالش مي‌كشد. اين اپراتور از مصرف‌كنندگان خواست تا با برنامه‌ريزي استفاده از برق در ساعات اوج مصرف صبح و عصر، در مصرف آن صرفه‌جويي كنند.
گازگريد فنلاند كه اپراتور سيستم انتقال گاز اين كشور است، اعلام كرد كه از حق خود براي سفارش واردات بيشتر گاز طبيعي مايع (ال‌ان‌جي) براي اطمينان از سيستم مبتني بر بازار و مقرون به صرفه متوازن و خنثي‌سازي ريسك ناكافي بودن گاز در دوره سرماي شديد، استفاده كرده است.
تقاضاي گاز در فنلاند، پنجشنبه گذشته، به ۱۳۰ گيگاوات ساعت در روز رسيد كه بالاترين مصرف روزانه از دسامبر ۲۰۲۱ بود. گازگريد فنلاند اعلام كرد كه به دليل سرماي هواي و قيمت بسيار بالاي برق، پيش‌بيني مي‌شود كه تقاضاي گاز حداقل براي آن روز در همان حد باشد.
سرماي هوا، سرعت باد را كاهش مي‌دهد و در نتيجه، توليد نيروي بادي در سراسر شمال غربي اروپا محدود مي‌شود. اوله هانسن، رييس استراتژي كالا در ساكسو بانك، اظهار كرد: قيمت برق در سراسر اروپاي شمالي به دليل عواملي شامل كاهش دما و هواي آرام كه توليد انرژي‌هاي تجديدپذير را كاهش مي‌دهد، افزايش يافت و در نتيجه، تقاضا براي گاز طبيعي و زغال‌سنگ گران‌تر را افزايش داد.  پس از يك پاييز گرم و آغاز ملايم‌تر زمستان، سرماي طولاني ‌مدت پيش بيني شده، اكثر بخش‌هاي شمال غربي اروپا را فرا خواهد گرفت و در طول ژانويه ادامه پيدا مي‌كند و زيرساخت‌هاي تامين گاز طبيعي و انرژي اروپا را به بوته آزمون مي‌گذارد.
بر اساس گزارش اويل پرايس، بهاي معاملات گاز طبيعي تي تي اف هلند كه قيمت پايه معاملات گاز بازار اروپاست، روز جمعه ۳.۶ درصد افزايش يافت و به ۳۷ دلار و ۸۰ دلار (۳۴ يورو و ۶۲ سنت) به ازاي هر مگاوات ساعت رسيد كه سومين افزايش روزانه متوالي بود.

ارسال نظر