مناقشه غزه، قيمت نفت و تحولات بعدي

۱۴۰۲/۱۰/۱۹ - ۰۰:۳۷:۴۵
کد خبر: ۳۰۴۲۳۰
مناقشه غزه، قيمت نفت و تحولات بعدي

تاثير رخدادهاي منطقه‌اي در اقتصاد و نظم و نظامات بازارها چگونه خواهد بود؟ اين موضوع يكي از پرسش‌هايي است كه همزمان با آغاز مناقشه اسراييل و غزه به دفعات مطرح شده است؟ واقع آن است كه با گذشت 100روز از عمليات توفان‌الاقصي هنوز اسراييل نتوانسته دستاورد نظامي، اقتصادي، سياسي و... قابل توجهي از اين مناقشه كسب كرده و معادلات ميداني را در منطقه و داخل اسراييل به نفع خود تغيير دهد.

حسن هاني‌زاده

تاثير رخدادهاي منطقه‌اي در اقتصاد و نظم و نظامات بازارها چگونه خواهد بود؟ اين موضوع يكي از پرسش‌هايي است كه همزمان با آغاز مناقشه اسراييل و غزه به دفعات مطرح شده است؟ واقع آن است كه با گذشت 100روز از عمليات توفان‌الاقصي هنوز اسراييل نتوانسته دستاورد نظامي، اقتصادي، سياسي و... قابل توجهي از اين مناقشه كسب كرده و معادلات ميداني را در منطقه و داخل اسراييل به نفع خود تغيير دهد. از سوي ديگر آغاز ترور‌هاي هدفمند اسراييل در لبنان و همچنين امريكا در عراق و عمليات كور اخيري كه در كرمان توسط گروهك تروريستي داعش خراسان انجام شد، نشان مي‌دهد، شرايط منطقه‌اي و مناقشه غزه به سمت گسترش و همچنين وسيع‌تر شدن بحران حركت مي‌كند. همين امروز (دوشنبه) يكي از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان به نام « وسام حسن طويل» توسط پهپادهاي اسراييلي به شهادت رسيد. در كنار اين موضوعات ورود انصارالهز به تنگه باب‌المندب و توقيف كشتي‌هايي كه به نوعي حامل سلاح براي اسراييل هستند، شرايط متفاوتي را در منطقه شكل داده است. طي هفته‌هاي اخير حداقل 6كشتي اسراييلي حامل تسليحات كه از امريكا به سمت اراضي اشغالي در حال حركت بودند در تنگه باب‌المندب توقيف شدند.
شب گذشته (يكشنبه شب) نيروهاي مقاومت اسلامي نجباي عراق هم چند موشك به سمت حيفا كه يك منطقه حساس در اسراييل است، پرتاب كردند. شرايطي كه باعث شده برخي تحليلگران نسبت به تداوم بحران و تسري آن به ساير كشورها هشدار دهند. در واقع ممكن است بحران به سمت تمام منطقه سرايت كرده و مقاومت را درگير كند. برخي از تحليلگران معتقدند با توجه به اينكه نتانياهو مي‌داند كه به زودي از عرصه سياسي اسراييل حذف شده و حتي احتمال دادگاهي شدن او نيز وجود دارد، ممكن است دست به اقداماتي بزند كه منطقه را وارد چالش‌هاي ناخواسته‌اي كند. شهادت مقامات ارشد حزب‌الله و محور مقاومت در اين راستا قابل ارزيابي است كه نتانياهو به دنبال آن است كه دامنه‌هاي بحران را وسيع‌تر كند تا بتواند براي مدت بيشتري در قدرت بماند. در يك چنين شرايطي، بسياري از كارشناسان به دنبال يافتن پاسخي براي اين پرسش هستند كه تاثير اين تحولات سياسي در حوزه اقتصادي چه خواهد بود؟ آيا بازار نفت بين‌المللي متاثر از اين تحولات در دالان صعودي قرار مي‌گيرد؟ آيا ممكن است ايجاد مشكل در نقل و انتقال كشتي‌ها در باب‌المندب باعث گران‌تر شدن اقلام مصرفي و مواد غذايي شود؟ تنگه باب‌المندب يكي از 3 تنگه مهم بين‌المللي است كه بسيار حياتي و مهم است. بخش مهمي از انرژي كشورهاي غربي از طريق اين تنگه عبور مي‌كند، بنابراين هرگونه تغيير و تحول در نقل و انتقالات مرتبط با آن مي‌تواند بازارهاي بين‌المللي را تحت‌الشعاع قرار دهد. در اين راستا حضور نيروهاي انصاراله‌ براي كنترل كشتي‌ها و نفتكش‌ها، ممكن است تاثير مستقيمي در فراز و فرود بازارهاي جهاني داشته و قيمت نفت را در بازارهاي جهاني بالا ببرد.
اين روند نوعي عدم تراز در بازارهاي جهاني ايجاد مي‌كند و اثرات آن در ساير بخش‌هاي اقتصادي هم نمايان مي‌شود.مثلا نوسان در قيمت حامل‌هاي انرژي باعث گران شدن بنزين در امريكا و كشورهاي غربي مي‌شود. مشخص است هرگونه نوسان و تغييري در اقتصاد امريكا، اقتصاد جهاني را تحت‌الشعاع قرار داده و نوساني مي‌كند. مبتني بر اين دامنه اثرگذاري است كه افكار عمومي جهاني با نگراني تحولات باب‌المندب را تعقيب مي‌كنند. در اين ميان به نظر مي‌رسد تلاش امريكا براي ايجاد يك ائتلاف منطقه‌اي هم با شكست مواجه شده باشد.
گزاره‌اي كه باعث مي‌شود، انصارالله حضور جدي‌تري در تنگه باب‌المندب و درياي سرخ داشته باشد. طبيعتا همه رخدادهاي منطقه، تحت تاثير رخدادهاي مرتبط با مناقشه غزه است. حتي ممكن است قيمت كالاهاي صادراتي و وارداتي چه از مبدا كشورهاي غربي به منطقه و چه از مبدا كشورهاي منطقه به مقصد كشورهاي غربي، اروپايي و آفريقايي را بالا ببرد. بنابراين در نخستين گام بايد تلاش شود، رفتارهاي خصمانه و كشت و كشتار اسراييل در منطقه مهار شود و پس از آن زمينه عادي شدن رخدادها در باب‌المندب و ساير گلوگاه‌هاي مهم منطقه‌اي فراهم شود.

ارسال نظر