شتاب‌بخشي به روند افزايش توليد نفت خام

۱۴۰۲/۱۰/۲۰ - ۰۱:۱۷:۳۲
کد خبر: ۳۰۴۳۱۹
شتاب‌بخشي به روند افزايش توليد نفت خام

مدير نظارت بر توليد نفت و گاز شركت ملي نفت ايران از برنامه افزايش توليد حداكثري نفت خام اين شركت خبر داد و آن را اولويتي راهبردي و خدشه‌ناپذير خواند. به گزارش شركت ملي نفت ايران، هرمز قلاوند گفت: برنامه افزايش توليد نفت خام با دستور وزير نفت، همچنين مديرعامل شركت ملي نفت ايران از ابتداي تابستان ۱۴۰۲ با عنوان افزايش ضربتي توليد نفت خام در برنامه كاري مديريت نظارت بر توليد نفت و گاز و شركت‌هاي تابع شركت ملي نفت ايران قرار گرفت.

مدير نظارت بر توليد نفت و گاز شركت ملي نفت ايران از برنامه افزايش توليد حداكثري نفت خام اين شركت خبر داد و آن را اولويتي راهبردي و خدشه‌ناپذير خواند.
به گزارش شركت ملي نفت ايران، هرمز قلاوند گفت: برنامه افزايش توليد نفت خام با دستور وزير نفت، همچنين مديرعامل شركت ملي نفت ايران از ابتداي تابستان ۱۴۰۲ با عنوان افزايش ضربتي توليد نفت خام در برنامه كاري مديريت نظارت بر توليد نفت و گاز و شركت‌هاي تابع شركت ملي نفت ايران قرار گرفت.
وي افزود: به‌منظور تحقق اين مهم، بازديدهاي ميداني و نشست‌هاي فني و كارشناسي هر هفته با حضور مديران مياني و كارشناسان مديريت نظارت بر توليد ‌و شركت‌هاي تابع نفت در مناطق مختلف عملياتي در حوزه خشكي و دريا به‌صورت حضوري و ويديوكنفرانسي برگزار مي‌شود.
مدير نظارت بر توليد نفت و گاز شركت ملي نفت ايران ادامه داد: به اين منظور چالش‌هاي موجود موشكافانه مورد بحث ‌و بررسي قرار گرفته و سرانجام مشكلات و موانع موجود در فرآيند افزايش توليد نفت خام، پس از جمع‌بندي و اولويت‌بندي، در نشست‌هاي مديريتي در حضور مديرعامل شركت ملي نفت ايران ارايه شده و دستورهاي لازم براي رفع چالش‌ها از سوي مديرعامل به شركت‌ها و مديريت‌هاي ستادي ابلاغ مي‌شود.
قلاوند گفت: خوشبختانه در مدت زمان مورد اشاره، با انجام فعاليت‌هاي جهادي، بسيج همه عوامل صف و ستاد، همچنين استفاده از ظرفيت‌هاي موجود، مجموعه اقدام‌هاي بسيار متنوعي براي افزايش توليد نفت خام صورت گرفته كه اين موضوع باعث جهش قابل‌توجه توليد نفت خام و افزايش قابل ملاحظه صادرات نفت خام شده است. وي تصريح كرد: آماده‌سازي و بازگشايي چاه‌هاي بسته‌شده به دليل كاهش تكليفي در گذشته، تعمير و ترميم چاه‌هاي داراي اشكال و بازگشت به توليد آنها، انجام تعميرات اساسي تجهيزات و ‌تأسيسات روسطحي همانند كارخانه‌هاي بهره‌برداري، نمك‌زدايي، تقويت فشار، كارخانه‌هاي گاز و گاز مايع و تعمير و ترميم برخي خطوط لوله خارج از سرويس به‌دليل وجود تحريم‌هاي ظالمانه، تعمير و تعويض برخي نقاط كريدور صادراتي، همچنين تعمير و آماده‌سازي تلمبه‌خانه‌هاي انتقال نفت خام برخي از اقدام‌هاي انجام‌شده در مسير افزايش توليد است. عضو هيات‌مديره شركت ملي نفت ايران افزود: تعمير برخي تجهيزات دوار همچون توربوكمپرسورهاي ايستگاه‌هاي تقويت فشار جهت جلوگيري از گازسوزي، تعمير كارخانه‌هاي نمك‌زدايي به‌ويژه مبدل‌هاي حرارتي صفحه‌اي به‌منظور ارتقا و كنترل كيفيت نفت خام توليدي و آماده‌سازي تجهيزات و تأسيسات خارج از سرويس و راه‌اندازي آنها از ديگر اقدام‌هاي انجام شده است.
قلاوند تصريح كرد: با توجه به برنامه‌ريزي كلان درباره رشد اقتصادي كشور در محدوده ۸ درصد به‌صورت سالانه، مهم‌ترين مولفه نائل‌ شدن به اين مهم، تحقق افزايش توليد نفت خام به ميزان قبل از تحريم‌هاي ظالمانه بين‌المللي است كه با فعاليت جهادي و مجدانه همه كاركنان شركت ملي نفت از ابتداي دولت سيزدهم تاكنون، توليد نفت خام حدود ۶۰ درصد افزايش يافته كه در نوع خود ركوردي مثال‌زدني به شمار مي‌آيد و مهم‌تر اينكه اين روند تا پايان امسال و به‌ويژه سال آينده نيز ادامه خواهد يافت.
وي اظهار كرد: متأسفانه در دولت گذشته به‌دليل حركت در سايه كاهش تكليفي و تحريم‌ها، كمتر به توسعه توجه شده است و به‌تبع آن اقدام‌هاي موثري در توسعه و توليد محقق نشده است.

ارسال نظر