جبران عقب‌ماندگي‌هاي اجراي طرح تحويل حجمي آب در بخش كشاورزي

۱۴۰۲/۱۰/۲۵ - ۰۱:۲۳:۴۸
کد خبر: ۳۰۴۶۵۱
جبران عقب‌ماندگي‌هاي اجراي طرح تحويل حجمي آب در بخش كشاورزي

معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا بر تكليف شركت‌هاي آب منطقه‌اي در ابلاغ به صنايع پرآب‌بر مبني بر استفاده از آب جايگزين و پساب تأكيد كرد.

معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا بر تكليف شركت‌هاي آب منطقه‌اي در ابلاغ به صنايع پرآب‌بر مبني بر استفاده از آب جايگزين و پساب تأكيد كرد.
به گزارش ايسنا، محمد جوان‌بخت در شصت و دومين نشست مديران ارشد بخش آب كشور اظهار كرد: مديريت توأمان آب و برق يكي از تكاليف قانوني وزارت نيرو و بسيار مورد تأكيد شخص وزير نيرو است و هيچ روزي نيست كه روند اجراي اين طرح از سوي ايشان مورد پيگيري قرار نگيرد. بنابراين همه مديران استاني بايد بر اجراي اين طرح اشراف كامل داشته باشند.
وي افزود: همه صاحب‌نظران بر اين مساله تأكيد دارند كه برنامه‌هاي بخش آب را نمي‌توان بدون در نظرگرفتن بخش نرم‌افزاري و سخت‌افزاري پيش برد. معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا بيان كرد: به همين دليل اين مهم در دستور كار وزارت نيرو قرار گرفته و در اين جلسه نيز، موضوعاتي همچون مديريت توأمان آب و برق، اجراي بند ع تبصره ۸، بازتخصيص آب صنايع و پروژه‌هاي اضطراري با تكيه بر شيوه‌هاي ارزيابي هوشمند مورد بررسي قرار خواهد گرفت. وي با اشاره به اجراي طرح تحويل حجمي آب نيز گفت: اين طرح جزو تكاليف قانوني وزارت نيرو است و با وجود مشكلاتي كه بر سر راه اجراي اين طرح قرار دارد، همه ما مكلف و مصمم بر اجراي آن هستيم و بايد عقب ماندگي چند ساله در اجراي آن را جبران كنيم. جوان‌بخت خاطرنشان كرد: با وجود شرايط دشوار ايران در بخش آب، هيچ تكليفي بالاتر از صيانت از منابع آبي نيست و هر اقدامي هرچند اندك، جزو واجبات مديريت بخش آب كشور است. مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران با تأكيد بر اجراي دقيق طرح بازتخصيص آب صنايع نيز گفت: هيچ صنعت پرآب‌بري نبايد در استان وجود داشته باشد كه از سوي شركت آب منطقه‌اي ابلاغ استفاده از پساب جايگزين را دريافت نكرده باشد. عليرضا الماسوندي - معاون تلفيق و امور تنظيم‌گري شركت مديريت منابع آب ايران نيز با اشاره به ضرورت اجراي بند ع تبصره هشت قانون بودجه با عنوان طرح احيا و تعادل‌بخشي آبخوان‌ها اظهار داشت: عمده مصارف استان‌هاي كشور از منابع آب زيرزميني است كه با وقوع افت شديد اين منابع، برخي نقاط كشور دچار كاهش كيفي و كمي آب شده‌ است. طبق اعلام وزارت نيرو، وي با اشاره به اجراي ضعيف اين طرح در سال‌هاي گذشته ادامه داد: طبق آمارهاي اعلام شده كشور در سال ۹۷ با حدود ۴۶ درصد تنش در بخش شرب روبرو بوده است كه اقدامات مقتضي براي كنترل آن صورت نگرفت، لذا يكي از طرح‌هاي جامع براي صيانت از آبخوان‌ها، اجراي طرح مديريت توأمان آب و برق است. الماسوندي گفت: برهمين اساس لازم است شركت‌هاي آب منطقه‌اي علاوه بر فعال كردن كميته‌هاي سازگاري با كم‌آبي، نظرات و مشكلات اجراي اين طرح را به صورت مكتوب به مديران شركت مديريت منابع آب اعلام كنند.

ارسال نظر