آژانس بين‌المللي انرژي پيش‌بيني تقاضا براي نفت در ۲۰۲۴ را افزايش داد

۱۴۰۲/۱۰/۳۰ - ۰۱:۲۲:۱۳
کد خبر: ۳۰۴۹۶۹

آژانس بين‌المللي انرژي باز هم پيش‌بيني خود از تقاضاي جهاني براي نفت در ۲۰۲۴ را افزايش داد و اعلام كرد مصرف جهاني نفت ۱.۲۴ ميليون بشكه در روز در ۲۰۲۴ افزايش مي‌يابد. به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، آژانس بين‌المللي انرژي باز هم پيش‌بيني خود از تقاضاي جهاني براي نفت در 2024 را افزايش داده، اما رقم آن هنوز هم پايين‌تر از تخمين‌هاي اوپك است.

آژانس بين‌المللي انرژي باز هم پيش‌بيني خود از تقاضاي جهاني براي نفت در ۲۰۲۴ را افزايش داد و اعلام كرد مصرف جهاني نفت ۱.۲۴ ميليون بشكه در روز در ۲۰۲۴ افزايش مي‌يابد. به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، آژانس بين‌المللي انرژي باز هم پيش‌بيني خود از تقاضاي جهاني براي نفت در 2024 را افزايش داده، اما رقم آن هنوز هم پايين‌تر از تخمين‌هاي اوپك است. اين آژانس شرايط بازار را به خاطر رشد توليد كشورهاي غير عضو اوپك خوشبينانه توصيف مي‌كند. آژانس بين‌المللي انرژي و اوپك طي سال‌هاي اخير همواره در مورد مسائلي مانند تقاضاي نفت در آينده اختلاف داشته‌اند. آژانس بين‌المللي انرژي انتظار دارد تقاضا براي نفت در 2030 به اوج برسد و به سمت سوخت‌هاي پاك‌تر پيش برود. اما اوپك اين پيش‌بيني را رد مي‌كند. اين آژانس كه به كشورهاي صنعتي مشاوره مي‌دهد در روز پنجشنبه اعلام كرد انتظار مي‌رود مصرف جهاني نفت 1.24 ميليون بشكه در روز در 2024 افزايش يابد. اوپك اين رقم را 2.25 ميليون بشكه در روز پيش‌بيني مي‌كند.
در شرايطي كه درگيري‌ها در خاورمياني نگراني در مورد عرضه نفت را افزايش داده، آژانس بين‌المللي انرژي عقيده دارد شرايط عرضه نفت در 2024 خوب است و در صورت برداشته شدن كاهش توليد اوپك و متحدانش، بازار در سه ماهه دوم سال جاري ميلادي با مازاد عرضه مواجه خواهد بود. به نظر مي‌رسد افزايش 180 هزار بشكه‌اي پيش‌بيني رشد تقاضا توسط آژانس بين‌الملل انرژي نتيجه رشد اقتصاد جهاني و كاهش قيمت نفت در سه ماهه پاياني 2023 و همچنين گسترش بخش پتروشيمي چين باشد. بازار نفت در شرايطي سال 2024 را آغاز كرد كه بي‌ثباتي در زمينه تقاضا تاثير دور جديد كاهش توليد اوپك و متحدانش را در بحبوحه تنش‌هاي خاورميانه خنثي كرد. اين پيش‌بيني آژانس قيمت نفت برنت را در روز پنجشنبه افزايش داده و به حدود 78 دلار در هر بشكه رساند. آژانس بين‌المللي انرژي همچنين انتظار دارد عرضه جهاني نفت در سال جاري ميلادي 1.5 ميليون بشكه در روز افزايش يافته و به ركورد جديد 103.5 ميليون بشكه در روز برسد كه نتيجه افزايش توليد امريكا، برزيل، گويان و كانادا خواهد بود.

ارسال نظر