ديوان لاهه: اسراييل بايد اقدامات لازم را براي جلوگيري از نسل‌كشي در غزه انجام دهد

راي بي‌سابقه براي توقف نسل‌كشي

۱۴۰۲/۱۱/۰۶ - ۲۲:۳۳:۳۳
کد خبر: ۳۰۵۳۸۹

ديوان بين‌المللي دادگستري روز (جمعه) راي خود را درخصوص «اقدامات اضطراري و موقت» براي تعليق فعاليت‌هاي نظامي رژيم صهيونيستي در غزه اعلام كرد. اين دادگاه در حكم امروز صلاحيت خود را براي رسيدگي به اين پرونده تاييد كرد

ديوان بين‌المللي دادگستري روز (جمعه) راي خود را درخصوص «اقدامات اضطراري و موقت» براي تعليق فعاليت‌هاي نظامي رژيم صهيونيستي در غزه اعلام كرد. اين دادگاه در حكم امروز صلاحيت خود را براي رسيدگي به اين پرونده تاييد كرد و از رژيم صهيونيستي خواست براي جلوگيري از نسل‌كشي اقدام كند.
ديوان بين‌المللي دادگستري مستقر در لاهه در پي شكايت آفريقاي جنوبي از نسل كشي رژيم صهيونيستي در غزه تشكيل جلسه داد و دادستان‌هاي اين دادگاه طي دو روز به بررسي شواهد ارايه شده و نيز دفاعيات نماينده تل‌آويو پرداختند.
به گزارش الميادين، «جوآن داناهيو»، رييس ديوان بين‌المللي دادگستري با قرائت حكم اوليه اين دادگاه گفت: اين دادگاه از فاجعه كنوني در غزه اطلاع دارد و قتل مستمر در آنجا را محكوم مي‌كند.
وي گفت: دامنه اختيارات دادگاه در اين زمينه به دليل درخواست ارايه شده از سوي آفريقاي جنوبي محدود است. اگر شرايط با ماده هفت و ۹ منشور دادگاه مطابقت داشته باشد دادگاه مي‌تواند تدابير موقت را اتخاذ كند.
رييس ديوان گفت: آفريقاي جنوبي طي جلسات آنچه را كه در غزه رخ مي‌دهد نقض توافقنامه درباره منع 
نسل كشي دانست. اما دادگاه در حال حاضر حكم نخواهد كرد كه آيا اسراييل تعهدات مربوط به اين توافقنامه را نقض كرده است يا خير. با اين حال دادگاه درخواست اسراييل براي كنار گذاشتن پرونده را رد مي‌كند. تمام طرف‌هاي عضو مي‌توانند در صورتي كه طرف ديگري مرتكب نقض‌هايي شود، آن را به دادگاه بكشانند.
رييس دادگاه افزود: آفريقاي جنوبي گزارشاتي را درباره نقض توافق منع كشتار جمعي و نسل كشي، در غزه توسط اسراييل ارايه كرد. اما دادگاه در حال حاضر تصميمي را درخصوص اينكه آيا كشتار جمعي اتفاق افتاده يا خير نخواهد گرفت اما درباره امكان وقوع كشتار جمعي حكم خواهد داد. ما پرونده كشتار جمعي عليه اسراييل را رد نمي‌كنيم و درباره حكم دادن به اقدامات اضطراري اختيار داريم. اطلاعات نشان مي‌دهد كه بيش از ۲۵ هزار فلسطيني كشته و بيش از ۲ ميليون نفر طي جنگ آواره شده‌اند. ملت فلسطين براساس توافقنامه منع كشتار جمعي تحت حمايت هستند. گزارشات اوليه نشان مي‌دهد غزه به مكان نااميدي و مرگ تبديل شده است.
رييس دادگاه بين‌المللي دادگستري تصريح كرد: ما گزارش آنروا (آژانس امداد و كار سازمان ملل براي فلسطين) در ۱۳ ژانويه را در دستمان داريم كه در آن تأكيد شده از اين جنگ ويرانگر بيش از ۱۰۰ روز گذشته و بمباران غزه همچنان ادامه دارد و موجب آوارگي تعداد زيادي از ساكنان شده است. بيش از ۲ ميليون نفر آسيب ديده‌اند. از نظر جسمي و رواني آسيب ديده‌اند و كودكان در رعب و وحشت به سر مي‌برند. سازمان جهاني بهداشت ۲۱ دسامبر اعلام كرد ۹۳ درصد ساكنان غزه با سطح بي‌سابقه‌اي از گرسنگي و سوء تغذيه مواجه هستند.
وي تأكيد كرد: يوآو گالانت، وزير جنگ اسراييل، غزه را تحت محاصره كامل قرار داد و آب و برق و سوخت غزه را قطع كرد. وي مردم غزه را حيوانات انساني توصيف كرد. حقوقي كه آفريقاي جنوبي خواهان آن شده است قابل اجرا است و آن حمايت از فلسطيني‌ها در برابر كشتار جمعي است. گزارشات و اسناد ارايه شده توسط آفريقاي جنوبي معقول و منطقي است و در نتيجه دادگاه بايد آن را بررسي كند. فلسطيني‌هاي غزه حق دارند در برابر كشتار جمعي حمايت شوند.
رييس ديوان بين‌المللي دادگستري تأكيد كرد: شروط براي اتخاذ تدابير موقت فراهم است. اسراييل بايد اقدامات لازم را براي ممانعت از قتل يك مجموعه از انسان‌ها يا آسيب رساندن شديد به آنها اتخاذ كند. اسراييل بايد تمام اقدامات لازم را براي ممانعت از كشتار جمعي و نسل‌كشي در غزه اتخاذ كند. اسراييل بايد فورا تدابيري را براي ممانعت از ويراني و تخريب در غزه اتخاذ كرده و گزارشي را به دادگاه درباره تمام تدابير موقت ظرف يك ماه ارايه كند.
در اين حكم آمده است: اسراييل بايد تضمين كند كه نيروهايش مرتكب كشتار جمعي نشوند. همچنين بايد اقداماتي را براي بهبود وضعيت انساني در غزه اتخاذ كند. غيرنظاميان در غزه با وضعيت بسيار دشواري مواجه هستند. اقدامات اسراييل براي از بين بردن خطرات ناشي از اجحاف در حق فلسطيني‌ها كافي نيست.
رييس اين دادگاه تأكيد كرد: ما اقدامات اضطراري را درباره پرونده نسل كشي در غزه توسط اسراييل اتخاذ مي‌كنيم. اسراييل بايد فراهم كردن فوري كمك‌هاي لازم براي مردم غزه را تضمين كند. بايد تمام طرف‌هاي درگير در غزه به قوانين بين‌المللي پايبند باشند و گروگان‌ها را فورا و بدون شرط آزاد كنند. ۱۵ قاضي در دادگاه رأي موافق دادند كه بايد اسراييل تدابيري را براي ممانعت از كشتار جمعي اتخاذ كند.
همزمان با قرائت حكم دادگاه لاهه صدها تن از حاميان فلسطيني‌ در مقابل دادگاه گرد آمدند.
آفريقاي جنوبي با اين اتهام كه رژيم صهيونيستي در جريان عمليات نظامي‌خود در نوار غزه، كنوانسيون منع نسل‌كشي مورخ ۱۹۴۸ را نقض كرده است، در روز ۲۹ دسامبر شكايتي را عليه اسراييل در ديوان‌بين‌المللي دادگستري مطرح كرد.
در اين راستا رياض المالكي، وزير خارجه فلسطين از تمام كشورها خواست تمام اقدامات ديوان لاهه را اجرا كنند. وي گفت: كشورهاي جهان اكنون تعهد قانوني براي توقف جنگ نسل كشي اسراييل در غزه دارند.

   اعلام حمايت قاطع ايران
از اقدام آفريقاي جنوبي
 سيد ابراهيم رييسي شامگاه پنجشنبه در گفت‌وگوي تلفني با آقاي «سيريل رامافوزا» رييس‌جمهور آفريقاي جنوبي، با تمجيد از ابتكار عمل و اقدام شجاعانه دولت آفريقاي جنوبي در طرح شكايت از رژيم صهيونيستي در ديوان كيفري بين‌المللي اظهار داشت: اين اقدام از سوي كشوري كه سال‌ها تلخي نژادپرستي و نسل‌كشي را تجربه كرده، نه فقط در جهان اسلام، بلكه از سوي همه ملت‌هاي آزاده و آزادي‌خواه جهان مورد تجليل و تحسين واقع شده است.
رييس‌جمهور با بيان اينكه قطعا رژيم صهيونيستي و حاميان آن به دنبال انحراف در روند رسيدگي به اين پرونده هستند، تصريح كرد: انتظار جامعه بشري و همه ملت‌ها از اين دادگاه اجراي عدالت و صدور راي محكوميت رژيم جنايتكار صهيونيستي است.
رييسي با اعلام حمايت قاطع جمهوري اسلامي ايران از اين اقدام شجاعانه آفريقاي جنوبي افزود: اين اقدام در دوره انفعال و بي‌عملي سازمان‌هاي بين‌المللي، نام شما آقاي رامافوزا را در كنار نام نلسون ماندلا به عنوان شخصيتي ضد نژادپرستي و عدالت‌خواه در جهان تثبیت خواهد كرد. رييس‌جمهور همچنين با اشاره به اراده مسوولان دو كشور براي ارتقاي بيش از پيش روابط، بر بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي متنوع متقابل براي گسترش همكاري‌ها در حوزه‌هاي مختلف سياسي اقتصادي و علم و فناوري به سطوح بالاتر تاكيد كرد.
«سيريل رامافوزا» رييس‌جمهور آفريقاي جنوبي نيز در اين گفت‌وگوي تلفني با بيان اينكه جمهوري اسلامي همواره به عنوان دوستي واقعي و قابل اطمينان در زمان‌هاي دشوار در كنار ملت آفريقاي جنوبي بوده است، گفت: بسيار خرسنديم كه مي‌بينيم كشورهاي تاثيرگذار و صلح دوستي همچون جمهوري اسلامي ايران حامي مردم فلسطين بوده و خواهان استيفاي حقوق آنها هستند. رييس‌جمهور آفريقاي جنوبي در ادامه مخالفت برخي كشورهاي حامي رژيم صهيونيستي را در اراده كشورش براي مبارزه با نسل‌كشي و جنايتگري رژيم صهيونيستي بي‌تاثير دانست و افزود: اين كشورها همواره در مناسبات جهاني رويكردي رياكارانه و مزورانه داشته‌اند، اما در فجايع دهشتناك غزه چهره واقعي شان عيان شده و ملت‌هاي دنيا دريافته‌اند كه آنها هيچ اهميتي براي جان انسان‌ها قائل نيستند.
رييس‌جمهور آفريقاي جنوبي همچنين با بيان اينكه دولت و ملت اين كشور براي جمهوري اسلامي ايران احترام بسيار زيادي قائل است، تاريخچه روابط دو كشور را سرشار از مناسبات و تعاملات خوب توصيف و بر علاقه‌مندي آفريقاي جنوبي براي ارتقاي همه‌جانبه سطح روابط فيمابين تاكيد كرد.

ارسال نظر