پاياني بر مجوزهاي كاغذي با هوشمندسازي دولت

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۰۲:۱۵:۰۷
کد خبر: ۳۱۱۶۸۳

به دنبال هوشمند شدن بسياري از خدمات طي ۲ سال گذشته، الكترونيكي شدن مجوز كسب و كار و فعاليت‌هاي اقتصادي هم مورد تاكيد قرار گرفته و تعداد مجوزهاي كاغذي كه تا ارديبهشت جاري به شناسه يكتا تبديل شده، به ۴۶۸ هزار و ۹۱۹ مجوز رسيده كه از اين تعداد سهم اصناف ۴۳۹ هزار و ۴۶۰ مجوز و بيشترين تبديل مجوز كاغذي به شناسه يكتا هم در استان‌هاي لرستان، گيلان، چهارمحال و بختياري و خراسان جنوبي انجام شده است.

به دنبال هوشمند شدن بسياري از خدمات طي ۲ سال گذشته، الكترونيكي شدن مجوز كسب و كار و فعاليت‌هاي اقتصادي هم مورد تاكيد قرار گرفته و تعداد مجوزهاي كاغذي كه تا ارديبهشت جاري به شناسه يكتا تبديل شده، به ۴۶۸ هزار و ۹۱۹ مجوز رسيده كه از اين تعداد سهم اصناف ۴۳۹ هزار و ۴۶۰ مجوز و بيشترين تبديل مجوز كاغذي به شناسه يكتا هم در استان‌هاي لرستان، گيلان، چهارمحال و بختياري و خراسان جنوبي انجام شده است. به گزارش ايسنا، تحقق دولت الكترونيكي و هوشمندسازي دولت از جمله موضوعاتي بود كه از ابتدا در دستور كار دولت سيزدهم قرار داشت و در تلاش بودند تا اطلاعات‌ و داده‌ها را در نظام اداري كشور يكپارچه كنند. درگاه ملي مجوزهاي كسب و كار، بستري اينترنتي تحت مديريت دبيرخانه «هيات مقررات‌زدايي و بهبود محيط كسب‌ و كار» است كه براي همه كسب و كارهاي موجود در كشور، شرايط، مدارك، مجوزهاي پيش‌نياز، هزينه و زمان صدور مجوز را شفاف و قابل فهم ارايه مي‌كند. اين درگاه، تنها مرجع رسمي اعلام شرايط صدور مجوزهاي كسب‌وكار و معرفي مرجع قانوني صادركننده همه مجوزهاي كسب‌وكارها در كشور محسوب مي‌شود. شفاف‌سازي شرايط، مدارك، زمان و هزينه لازم براي صدور مجوز همه كسب‌وكارها، معرفي مرجع اصلي صادركننده مجوز هر كسب و كار، سهل كردن شرايط، مدارك و زمان و هزينه لازم براي صدور مجوز همه كسب‌و كارها، ثبت نام از متقاضيان دريافت مجوز، راهنمايي و هدايت وي به درگاه تخصصي صادركننده مجوزو پشتيباني و پيگيري دريافت مجوز موردنظر متقاضي در زمان اعلام شده و پيگيري قضايي درصورت عدم صدور مجوز بدون دليل موجه از جمله كاركردهاي اصلي درگاه مذكور است. درواقع با هوشمند شدن خدمات دولت، كسبه‌اي كه شناسه يكتا نداشته باشند و نامشان در بانك اطلاعات كسب‌وكار ثبت نباشد، براي دريافت خدمات در اداره‌هاي دولتي و بانك‌ها دچار مشكل مي‌شوند. بنابراين دارندگان مجوزهاي كاغذي مي‌توانند با مراجعه به درگاه ملي مجوزها با ورود سه كد (سريال كارت ملي، شناسه پروانه و كد پستي محل خدمت) به سرعت، رايگان و غيرحضوري شناسه يكتا دريافت كنند. اما از آبان ماه ۱۴۰۱ صدور شناسه‌هاي يكتا در درگاه ملي مجوزها آغاز شد و از آن زمان تاكنون براي همه كسب‌وكارها شناسه يكتا صادر مي‌شود تا مجوزهاي كاغذي و قديمي حذف شود. بنابراين بسياري از خدمات دولت الكترونيكي شده و به همين دليل مجوزهاي كسب‌و كار و فعاليت‌هاي اقتصادي هم بايد الكترونيكي شود تا بتوانند از مزاياي آن شوند. با توجه به اهميت اين موضوع اخيرا تأكيد شده تا ۲۵ ارديبهشت سال جاري فرصت انجام اين امر وجود دارد و متقاضيان با وارد كردن اطلاعات اوليه در اين درگاه مي‌توانند كد دريافت كنند.

 

آخرين وضعيت تعداد مجوزهاي

صادر شده در كشور

در اين باره مديركل امور اقتصادي و دارايي استان زنجان با اشاره به اينكه صدور شناسه يكتا به دليل انجام ثبت نام جديد، متغير است گفته كه تاكنون بيش از ۷۰۰۰ شناسه يكتا در استان زنجان صادر شده كه اين ميزان در كشور حدود ۷۰۰ هزار كد يكتاست؛ با گرفتن اين كد طبق ضوابط شبكه بانكي و دستگاه‌هاي اجرايي افراد مي‌توانند مثل گذشته كارهاي خود را انجام دهند.

اما طبق آخرين اظهارات مديركل امور اقتصاد و دارايي لرستان تاكنون ۳۹ درصد از مجوزهاي قديمي كاغذي استان با كمك دستگاه‌ها تبديل به مجوز الكترونيكي شده‌اند؛ در واقع ۶۶ هزار و ۵۲۵ مورد مجوز كاغذي در اين استان صادر و تأكيد شده درصورتي كه مجوزها الكترونيكي نشوند، باطل و فرد فاقد مجوز لازم براي ادامه فعاليت شناخته مي‌شود.

 

صدور ۴۹۴۰ شناسه يكتا

براي پروانه كسب‌هاي كاغذي

علاوه بر موارد گفته شده اخيرا اعلام شد در خراسان شمالي ۴۹۴۰ شناسه يكتا براي پروانه كسب كاغذي و قديمي صادر شده است. درحال حاضر استان خراسان شمالي رتبه ۱۵ كشور را در حذف پروانه‌هاي كسب قديمي و كاغذي دارد. حدود ۳۰ هزار واحد صنفي در اين استان فعال است كه حدود ۱۵ درصد از آنها براي تبديل مجوزهاي كاغذي به شناسه يكتا اقدام كرده‌اند.

 

ثبت ۵۱ هزار درخواست صدور

مجوز الكترونيكي

همزمان با تلاش و اقدامات استان‌ها براي ثبت نام در اين درگاه اوايل ارديبهشت ماه مديركل اقتصادي و دارايي استان مركزي گفت ۵۱ هزار درخواست صدور مجوز الكترونيكي از ابتداي سال ۱۴۰۱ تاكنون در اين استان ثبت شده‌ است. همچنين ۲۴ هزار مجوز الكترونيكي در استان صادر شده كه از اين تعداد، ۸۱۰۰ درخواست مورد مربوط به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي است كه بيشترين موارد درخواست‌هاست و ۴۶۰۰ مجوز به صورت ثبت محور و بدون نياز به مراجعه حضوري و از طريق درگاه ملي مجوزها و به صورت برخط صادر شده‌ است.

 

تبديل بيش از ۱۳ هزار پروانه صنفي كاغذي

گفتني است، استان همدان هم با تبديل ۱۳ هزار و ۳۷۵ پروانه صنفي كاغذي به الكترونيك در جايگاه سوم كشور قرار گرفت. ۶۹ هزار و ۹۰۶ پروانه صنفي معتبر در استان همدان وجود دارد و تا چهارم ارديبهشت ماه ۱۹.۱ درصد از پروانه‌هاي صنفي استان همدان به پروانه الكترونيك تبديل شده است. اما در كنار آمار اعلام شده از سوي هر استان، چندي پيش مركز ملي مطالعات، پايش و بهبود كسب‌و كار تعداد مجوزهاي كاغذي كه تا هشتم ارديبهشت ماه به شناسه يكتا تبديل شده است به ۴۶۸ هزار و ۹۱۹ مجوز رسيد كه از اين تعداد سهم اصناف ۴۳۹ هزار و ۴۶۰ مجوز است. طبق اعلام مركز بهبود محيط كسب‌وكار در ميان استان‌ها بيشترين تبديل مجوز كاغذي به شناسه يكتا در استان‌هاي لرستان، گيلان، چهارمحال و بختياري و خراسان جنوبي و كمترين ميزان تبديل مجوزهاي كاغذي به الكترونيكي به ترتيب در استان‌هاي خوزستان، كرمان، بوشهر، فارس، هرمزگان و سيستان و بلوچستان صورت گرفته است. همچنين در ميان دستگاه‌ها نيز سازمان ملي استاندارد، اصناف، وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام پزشكي در صدر جدول كارزار تبديل مجوزهاي كاغذي به شناسه يكتا قرار دارند.

ارسال نظر