سرپرست وزارت صنعت و تجارت دولت سرپرست افغانستان:

طالبان به دنبال تجارت ۱۰ ميليارد دلاري با ايران

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۰۱:۲۱:۰۳
کد خبر: ۳۱۲۸۵۵

سرپرست وزارت صنعت و تجارت دولت سرپرست افغانستان همچنين از برنامه كابل براي افزايش ساعات كاري گمركات مرزي اين كشور به ۲۴ ساعت براي شتاب‌بخشي به مبادلات تجاري با همسايگان سخن گفت.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت دولت سرپرست افغانستان همچنين از برنامه كابل براي افزايش ساعات كاري گمركات مرزي اين كشور به ۲۴ ساعت براي شتاب‌بخشي به مبادلات تجاري با همسايگان سخن گفت.  سرپرست وزارت صنعت و تجارت دولت سرپرست افغانستان با بيان اينكه اين كشور نزديك‌ترين مناسبات را در طول تاريخ با جمهوري اسلامي ايران داشته است، گفت: به دنبال ارتقاي سطح مبادلات تجاري دوجانبه به بيش از ۱۰ ميليارد دلار هستيم. به گزارش ايسنا، نورالدين عزيزي كه براي شركت در پانزدهمين اجلاس همكاري‌هاي اقتصادي روسيه-جهان اسلام (كازان فروم) به تاتارستان روسيه سفر كرده است، از پاويون جمهوري اسلامي ايران در نمايشگاه صنعت حلال كه در حاشيه اين اجلاس برگزار شده است، ديدار كرد و در نشستي با كاظم جلالي، سفير جمهوري اسلامي ايران در مسكو، دبيركل مجمع تقريب مذاهب اسلامي، سركنسول ايران در كازان و همچنين نمايندگان برخي شركت‌هاي داخلي شركت كرد. وي در اين نشست از مسير بندر چابهار ايران- افغانستان- آسياي ميانه به عنوان نزديك‌ترين راه دسترسي اين كشور‌ها براي حمل‌ونقل كالا ياد كرد و فراهم‌شدن امكان دايمي حمل و نقل كالا از اين مسير و تقويت زيرساخت‌هاي موجود را خواستار شد. سرپرست وزارت صنعت و تجارت دولت سرپرست افغانستان همچنين از برنامه كابل براي افزايش ساعات كاري گمركات مرزي اين كشور به ۲۴ ساعت براي شتاب‌بخشي به مبادلات تجاري با همسايگان سخن گفت. براساس اين گزارش، كاظم جلالي، سفير جمهوري اسلامي ايران در روسيه نيز در اين نشست با بيان اينكه تقويت مناسبات با همسايگان اولويت دولت رييسي است، گفت: بر اين باور هستيم كه همكاري كشور‌هاي منطقه با يكديگر به نفع ملت‌ها است و آنها نبايد اجازه دهند كه بيگانگان در امور منطقه دخالت كنند.
كاظم جلالي با اشاره به اشتراكات فرهنگي و تمدني دو كشور، مشكلات دهه‌هاي گذشته ناشي از حضور بيگانگان را يادآور شد و گفت: مشكلاتي كه براي مردم افغانستان طي دهه‌هاي اخير رخ داد به دليل عملكرد قدرت‌هاي جهاني بود و از اين رو، هر چه بتوانيم كه مانع از نفوذ و اختلاف‌افكني بيگانگان در منطقه شويم، نتيجه آن به نفع ملت‌هاي منطقه خواهد بود.
دبيركل مجمع تقريب مذاهب اسلامي نيز كه به منظور حضور در اجلاس گروه راهبردي روسيه – جهان اسلام به كازان سفر كرده است، در اين نشست از آمادگي اين مجمع براي سفر‌هاي متقابل هيأت‌هايي از علماي ايران و افغانستان خبر داد و گفت: تبادل هيأت‌هاي فرهنگي مي‌تواند به تقويت مناسبات دوجانبه به نفع دو ملت همسايه منجر شود.

ارسال نظر