متغيرهاي اقتصادي، به نفع بازار سرمايه است

۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۰۱:۱۱:۳۱
کد خبر: ۳۱۲۹۴۲

رامين خدابنده، كارشناس بازار سهام در خصوص روند بازارسرمايه گفت: براي تحليل شرايط بازارسرمايه بايد متغيرهاي اقتصادي داخلي و روند بازارهاي جهاني را در كنار هم بررسي كرد.

مدار اقتصادي| رامين خدابنده، كارشناس بازار سهام در خصوص روند بازارسرمايه گفت: براي تحليل شرايط بازارسرمايه بايد متغيرهاي اقتصادي داخلي و روند بازارهاي جهاني را در كنار هم بررسي كرد. در فضاي بين‌المللي، بازارها نگاه ويژه‌اي به فدرال رزرو و نرخ بهره دارند. انتظار سرمايه‌گذاران بين‌المللي اين بود كه نرخ‌بهره كاهش پيدا كند، اما در عمل اين موضوع چندان محقق نشد و كاهش نرخ بهره امريكا به تاخير افتاد. اين موضوع موجب شد به نوعي تورم امريكا همچنان در نرخ‌هاي بالا ثابت بماند و هزينه بالاي بهره در نظام بانكي كشورها به روند صعودي قيمت جهاني اونس طلا منجر شد، به‌طوري كه نرخ اونس در حال ركوردزني قيمتي است. اين تحليلگر بازارهاي مالي، تاكيد كرد: اما احتمالا نرخ بهره تا 6 ماه آينده كاهش داشته باشد كه در اين صورت شاخص‌هاي جهاني اقتصاد، حركت جديدي را شروع مي‌كنند و اگر نرخ بهره بانك‌هاي‌مركزي كاهش يابد، مسلما كاموديتي‌ها هم روند صعودي را طي خواهند كرد. بنابراين در بازارهاي جهاني گروه فلزات و كاموديتي‌ها، افق روشني دارند. از طرفي انتظار كاهش نرخ بهره با شاخص دلار امريكا رابطه معكوس دارد. انتظار رشد قيمت كاموديتي‌ها موجب مي‌شود تا بازارسرمايه كشورمان جذاب شود، چون غالب بازار، كاموديتي محور است. رامين خدابنده، شرايط اقتصاد كشور را نيز به نفع بازارسرمايه دانست و گفت: يكي از بازارهاي مطرح كشور بازار طلا است، چند ماهي است كه بازار طلا با سياست‌هاي بانك‌مركزي و عرضه‌هاي مركز مبادله، به خوبي مديريت شد. بنابراين به نظر بنده قيمت سكه و طلا افزايش آنچناني نخواهد داشت. بازار مسكن نيز همين طور است. از طرفي شاهد پيشرفت طرح نهضت ملي مسكن هستيم و از سوي ديگر سرمايه‌گذاري در بازار مسكن حجم پول زيادي را مي‌طلبد. بنابراين بيشتر شاهد حضور مصرف‌كننده نهايي در اين بازار هستيم و سرمايه‌گذاري در حوزه مسكن، به سطوح پايين‌تري مي‌رسد. همچنين در روز چهارشنبه با اصلاح بند س تبصره 6 شاهد حمايت دولت و مجلس از بازارسرمايه بوديم. او با بيان اينكه تمام شرايط به نفع بازارسرمايه است و اگر ريسك خاصي به وجود نيايد، سال 1403 سال بازارسرمايه خواهد بود، افزود: در حال حاضر قيمت بسياري از سهم‌ها بسيار ارزنده است و در مجموع بازارسرمايه احتمالا بيشتر از ساير بازارها بازدهي ايجاد مي‌كند. اين تحليل‌گر بازارهاي مالي ادامه داد: بانك‌مركزي در حال راه‌اندازي بازار ارز توافقي براي صادركنندگان بخش خصوصي در مركز مبادله است تا شركت‎هاي كوچك نيز ارز خود را با نرخ توافقي عرضه كنند. اين موضوع نيز به رشد بازدهي شركت‌هاي كوچك بازارسرمايه و بخش مولد اقتصاد كمك مي‌كند.
خدابنده در پاسخ به اين سوال كه چالش فعلي بازارسرمايه چيست؟ گفت: اصلاح نرخ سود بانكي يكي از ضرورت‌هاي فعلي است. هرچند بانك‌مركزي با هدف كنترل تورم و جذب نقدينگي از بازارهاي سفته‌بازي به افزايش سود بانكي اقدام كرد اما افزايش اين سود موجب شد سپرده‌هاي بانكي به سمت خريد اوراق هدايت و بسياري از سرمايه‌هاي داخلي بازارسرمايه نيز به سمت صندوق‌هاي درآمد ثابت حركت كنند.

ارسال نظر