فرار سرمایه از بازارهای مولد در سایه سیاست انقباضی بانک مرکزی

۱۴۰۳/۰۳/۰۹ - ۱۱:۳۰:۰۲
کد خبر: ۳۱۳۶۴۴
فرار سرمایه از بازارهای مولد در سایه سیاست انقباضی بانک مرکزی

روند رنج قیمت دلار در یک هفته اخیر در حالی شکل گرفته که کارشناسان اقتصادی، بازار ارز را برای سرمایه‌گذاری چندان جذاب نمی‌دانند.

دلار به‌ عنوان لیدر تعیین قیمت در سایر بازارها در حالی در روند خنثی گرفتار شده که بازارساز برای حفظ محدوده قیمتی فعلی برای دلار تلاش زیادی کرده است.

به گزارش تجارت نیوز، معامله‌گران، قیمت اسکناس دلار را با وجود رخدادهای یک هفته گذشته و سقوط بالگرد رئیس‌جمهوری محصول ارزپاشی میلیون‌ها دلار از سوی سیاست‌گذار می‌دانند.

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی با تکیه بر سیاست‌های انقباضی دولت، سود بی‌نظیر اوراق و سپرده‌ها را دلیل جمع شدن پول‌های سرگردان از بازار ارز می‌دانند و معتقدند بازارهای مالی جذابیت خود را برای سرمایه‌گذاری از دست داده است.

سودی که اوراق و سپرده‌ها بعد از انقلاب می‌دهند بی‌نظیر است

در همین راستا جواد فلاحیان، کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز به افزایش سیاست‌های انقباضی در چند ماه اخیر از سوی دولت اشاره کرد و گفت: «در کنار افزایش سیاست‌های انقباضی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری که به صورت مرکب ۳۲ تا ۳۳ درصد سود می‌دهند، وجود دارد. این عوامل باعث شد بخشی از پول‌های سرگردان که در بازارهای موازی رد و بدل می‌شد به سمت صندوق‌های با درآمد ثابت سوق پیدا کند.»

او اضافه کرد: «شاید بتوان گفت در حال حاضر سودی که اوراق و سپرده‌ها بعد از انقلاب می‌دهند بی‌نظیر است و چنین درصد سودی در هیچ سالی سابقه نداشته است. این موضوع باعث می‌شود شرایط رکودی در تمام بازارها رخ دهد.»

ریسک سرمایه‌گذاری در بازار ارز بالاست

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: «در صورتی که ریسک‌های سیستماتیک به بازار تحمیل نشوند، روند بازارهای مالی همچنان رکودی است.» او خاطرنشان کرد: «زمانی که اخبار مربوط به درگیری‌های ایران و اسرائیل پیش آمد یا خبر سقوط هلیکوپتر رئیس‌جمهوری مخابره شد، دلار جهش کرد اما بعد از برطرف شدن ریسک‌ها، این اسکناس مجدداً کاهشی شد.»

فلاحیان با تاکید بر اینکه در حال حاضر پولی در بازارهای موازی وجود ندارد توضیح داد: «فعالان بازارها و سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در شرایط فعلی که فاصله زیادی تا انتخابات ریاست‌جمهوری نمانده به بازار ورود نکنند.»

او افزود: «مشخص نیست دولت بعدی چه دولتی است و قرار است چه سیاستی را دنبال کند، بنابراین بسیاری از سرمایه‌گذاران حاضر به پذیرش ریسک برای سرمایه‌گذاری در بازارهایی مانند دلار نیستند.»

فلاحیان ادامه داد: «سرمایه‌گذاران با توجه به سود چشمگیر اوراق و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ترجیح می‌دهند در بازاری غیر از ارز سرمایه‌گذاری کنند. اگر ریسک‌های خارجی وارد بازار نشود، باید انتظار داشت دلار در محدوده ۵۷ تا کانال ۵۸ هزار تومانی نوسان پیدا کند.»

انتخابات، مسیر آینده دلار را روشن می‌کند

اما آیا بعد از انتخابات تغییری در قیمت دلار خواهیم داشت؟ فاحیان در پاسخ به این سوال اظهار کرد: «قطعاً تحول قیمت خواهیم داشت و این موضوع می‌تواند مسیر آینده بازار را مشخص کند.»

این فعال اقتصادی ادامه داد: «اگر بنا باشد دولتی با تفکرات اقتصادی دولت سیزدهم حاکم شود، در کوتاه‌مدت رخداد عجیبی در بازار دلار اتفاق نمی‌افتد؛ اما از آنجا که ما شاهد افزایش بی‌سابقه پایه پولی و نقدینگی هستیم، ممکن است در بلند‌مدت جهش‌های بزرگی در قیمت رخ دهد.»

او در خصوص روی کار آمدن دولتی میانه‌رو گفت: «در این صورت، این احتمال وجود دارد که در کوتاه‌مدت روند قیمت دلار به طور محدود کاهشی شود. دلیل آن هم برداشت‌های روانی و امیدواری‌هایی است که نسبت به آینده اقتصاد به وجود خواهد آمد.»

قیمت دلار در بلندمدت صعودی است

این کارشناس اقتصادی با ابراز تاسف بابت شرایط فعلی اقتصاد، هرگونه روندی را مسکن کوتاه‌مدت برای بازارهای مالی دانست و افزود: «رشد قیمت دلار از فاکتورهای دیگر مانند رشد نقدینگی، رشد پایه پولی، تحریم‌ها و پارامترهای دیگر نشأت می‌گیرد و قطعاً در بلندمدت قیمت دلار صعودی خواهد بود.»

ارسال نظر