رييس سازمان هواپيمايي كشوري خبر داد

پيشنهاد آزادسازي نرخ سوخت ايرلاين‌ها به دولت

۱۴۰۳/۰۴/۰۴ - ۰۱:۴۰:۵۰
کد خبر: ۳۱۵۲۲۴
پيشنهاد آزادسازي نرخ سوخت ايرلاين‌ها به دولت

طي سال‌هاي اخير، هراز گاه بحث يارانه سوخت هواپيماهاي مسافري در سطح كارشناسي و در رسانه‌ها مطرح بوده است. اينكه حمل ونقل هوايي صرفا يك درصد از سفرهاي داخلي را شكل مي‌دهد و در عين حال، برخي از خارجي‌ها كه با هدف زيارت و سياحت به كشور سفر مي‌كنند، نيز از اين سوبسيد استفاده مي‌كنند و به نوعي يارانه‌هاي داخلي به افراد خارجي تخصيص مي‌يابد.

گروه راه و شهرسازي|

طي سال‌هاي اخير، هراز گاه بحث يارانه سوخت هواپيماهاي مسافري در سطح كارشناسي و در رسانه‌ها مطرح بوده است. اينكه حمل ونقل هوايي صرفا يك درصد از سفرهاي داخلي را شكل مي‌دهد و در عين حال، برخي از خارجي‌ها كه با هدف زيارت و سياحت به كشور سفر مي‌كنند، نيز از اين سوبسيد استفاده مي‌كنند و به نوعي يارانه‌هاي داخلي به افراد خارجي تخصيص مي‌يابد. در چنين شرايطي كه صرفا قشر برخوردار يا خارجي‌ها از يارانه سوخت هواپيماها بهره مند مي‌شوند، برخي بر آزادسازي نرخ بليت هواپيما تاكيد داشته و دارند تا از سرازير شدن يارانه‌ها به جيب اين اقشار جلوگيري شود و در واقع يارانه سوخت هواپيما هدفمند شود و منافع آن به جيب ايرلاين‌ها رود. در چنين شرايطي، ديروز رييس سازمان هواپيمايي كشوري از ارايه پيشنهاد آزادسازي نرخ سوخت شركت‌هاي هواپيمايي در مسيرهاي پروازي داخلي به دولت خبر داد. اين خبر در واقع روي ديگر سكه يارانه‌های سوخت است. به اين ترتيب، دولت در نظر دارد به جاي واقعي كردن قيمت بليت هواپيما، قيمت سوخت را واقعي كند. اين در حالي است كه تا كنون دولت به افزايش قيمت بليت هواپيما متناسب با نرم‌ها و هنجارهاي جهاني راي نداده است و از همين رو است كه ايرلاين‌ها با تنگناي اقتصادي و مالي مواجه شده‌اند. به نظر مي‌رسد، در صورتي كه يارانه سوخت هواپيما نيز حذف شود، فشار مضاعفي به ايرلاين‌هاي داخلي وارد خواهد آمد. به گزارش «تعادل»، داستان با دلاري شدن قيمت بليت پروازهاي داخلي براي خارجي‌ها در سال 1401 آغاز شد.

مساله‌اي كه تعادل موجود در عرضه صندلي‌هاي پرواز به مسافران داخلي و خارجي را برهم زد و سهم خارجي‌ها را از اين بازار افزايش داد. سپس مراجع مسوول اطلاعيه دادند كه تخطي از سهميه‌هاي مسافران ايراني و خارجي تبعات منفي دارد و فروش بليت به خارجي‌ها از طريق سامانه‌ها ممنوع و صرفا توسط ايران لاين‌ها بايد انجام شود. اگر چه بسياري از خدماتي كه به خارجي‌ها در كشور عرضه مي‌شود، خدماتي همچون هزينه اقامت در هتل‌ها و بازديد از موزه‌ها با ارزهاي خارجي انجام مي‌شود، اما فعالان گردشگري بر اين باورند كه «تغيير» ايجاد شده صرفا مربوط به نوع ارز نيست، بلكه قيمت‌ها براي خارجي‌ها نيز افزايش يافته است. از آن سو، ايرلاين‌ها بر اين باورند كه خارجي‌ها نبايد از خدمات داخل كشور از جمله سوخت هواپيما با نرخ‌هاي سوبسيد‌دار استفاده كنند بلكه قيمت‌ها براي آنها بايد منطبق بر قيمت آزاد و نرم‌هاي جهاني باشد. به گزارش «تعادل»، در حالي كه كمتر از يك درصد از حمل و نقل مسافر در كشور از طريق هواپيما صورت مي‌گيرد، حالا و در پي كشمكش‌هاي اخير، مشخص شده است كه دست‌كم ۵۰ درصد از يارانه‌هاي اختصاصي به ايرلاين‌هاي داخلي، به جيب خارجي‌ها و به عبارتي چارتركنندگان داخلي هواپيما مي‌رود. از ۵۰ درصد ديگر نيز بخش اعظم سفرهاي داخلي توسط كاركنان و مديران دواير دولتي و حكومتي صورت مي‌گيرد و عملا مردم عادي جامعه از اين يارانه‌ها بي‌نصيب هستند. در چنين شرايطي است كه بارديگر، لزوم آزادسازي قيمت پروازهاي داخلي آشكار شده است. بر اساس اين گزارش و بنا به اعلام انجمن شركت‌هاي هواپيمايي كشور، بليت پروازهاي داخلي در مسيرهاي كمتر از يك ساعت به قيمت ۱۰۰ دلار و در مسيرهاي بيشتر از يك ساعت ۱۵۰ دلار براي اتباع غيرايراني محاسبه مي‌شود. اين رويه از پنجم تيرماه سال ۱۴۰۱ جاري شده است. آژانس‌هاي مسافرتي گفته‌اند: ۵۰ درصد از ظرفيت هر پرواز در هر مسير به اتباع غيرايراني اختصاص داده شده است.

 

نقش سازمان برنامه و وزارت نفت

محمد محمدي بخش در گفت‌وگو با تسنيم در پاسخ به اينكه پس از آزادسازي نرخ بليت هواپيما قيمت سوخت تحويلي به شركت‌هاي هواپيمايي چه تغييري مي‌كند؟ اظهار كرد: پيشنهاد آزادسازي نرخ سوخت تحويلي به ايرلاين‌ها در مسيرهاي پروازي داخلي به دولت رفته و در كميسيون‌هاي تخصصي در حال بررسي است. معاون وزير راه و شهرسازي يادآور شد: قيمت سوخت جت بخش بار، مراكز آموزشي، هلي‌كوپتري آزاد محاسبه مي‌شود. تنها سوخت پروازهاي داخلي ايرلاين‌هاي ايراني با قيمت 600 تومان عرضه خواهد شد. محمدي‌بخش با بيان اينكه نرخ سوخت ايرلاين‌هاي خارجي آزاد است، افزود: اگر اينها را تفكيك كنيم عدد شركت‌هاي هواپيمايي مشخص است. براي ايرلاين‌هاي داخلي نيز دولت پيشنهاد آزادسازي قيمت سوخت را مطرح كرده است. وي در خصوص نرخ تعيين شده براي سوخت ايرلاي‌هاي داخلي گفت: قيمت را سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت مشخص كرده‌اند و سازمان هواپيمايي دخل و تصرفي در آن ندارد. بر اين اساس هر نرخي هم دولت اعلام كند، اجرا مي‌شود.

 

نقش نيروي انساني

در توسعه يافتگي صنعت هوايي

محمدي بخش همچنين در آيين افتتاح
شبيه ساز سه بعدي برج كنترل با بيان اينكه مهم‌ترين موضوع در صنعت هوانوردي نيروي انساني است، گفت: نيروي انساني مهم‌ترين عامل توسعه‌يافتگي هر صنعت به خصوص صنعت هوانوردي بوده كه در همه دنيا نيز اين موضوع جاري است اما براي ما از اهميت بيشتري برخوردار است زيرا ساير كشورها به منابع مالي و دانشي دسترسي دارند اما ما را به ناحق در حوزه‌هاي نظامي و غير نظامي تحريم كرده‌اند. به گزارش ايسنا، وي با اشاره به اينكه صنعت هوانوردي پيشران هر كشوري است، افزود: بخش صنعت هوانوردي كه مورد تحريم و هجوم دنيا قرار گرفته با يك مولفه از سال ۵۸ تا كنون سرپا مانده و آنهم نيروي انساني است. اينكه به ۵ قاره دنيا پرواز داريم و در اين بخش تاب آور هستيم به علت وجود نيروي انساني متعهد و كار آمد است.در حقيقت كار آمدي ما با نيروي انساني و كار آمدي نيروي انساني با آموزش است. رييس سازمان هواپيمايي كشوري گفت: آموزش نيازمند الزامات و تجهيزات است. در حوزه عمليات پرواز در بخش خلباني، نيروها مرتب مورد ارزيابي و باز آموزي قرار مي‌گيرند. شبيه ساز يكي از پيشرفته‌ترين ابزارهاي آموزش است و افراد را در شرايط مختلف قرار مي‌دهد. نقاط ضعف، قوت و خطاها مشخص مي‌شود و امكان اصلاح وجود دارد. وي عنوان كرد: در حوزه برج مراقبت نياز به اين موضوع احساس مي‌شد تا افراد با يك آمادگي فوق حرفه‌اي وارد كار شوند و بهترين عملكرد را در مواقع بحراني داشته باشند. لازم بود كه آزمون و خطا در شبيه ساز صورت گيرد. محمدي بخش تصريح كرد: با همكاري بخش‌هاي مختلف اين مهم محقق شد و نخبگان و خبرگان در صنعت هوانوردي نيز پاي كار آمدند و شبيه ساز سه بعدي در دانشكده صنعت هوانوردي احداث شد. در ادامه مراسم
كريم زاده، رييس دانشكده صنعت هوانوردي با بيان اينكه دانشكده صنعت هوانوردي تنها مركز آموزشي دولتي غيرنظامي است كه به امر آموزش و تربيت نيروهاي متخصص اين صنعت مشغول است، اظهار كرد: اين دانشكده در چهارچوب رسالت و اهداف خود همواره تلاش كرده كه با استفاده از ابزارهاي به روز آموزشي و كمك آموزشي كيفيت تدريس را افزايش دهد و دانش‌آموختگاني را تحويل صنعت دهد كه هم دانش كافي و هم مهارت‌هاي عملي داشته باشند.

وي افزود: اين دانشكده قراردادي با صنايع الكترونيك ايران و صنايع الكترونيك شيراز براي ساخت شبيه ساز ۳۶۰ درجه با همكاري مشاوران و استادان مراقبت پرواز منعقد كرده است و كليه نظارت و تجارت در اين حوزه در شبيه ساز پيش بيني شده است. كريم‌زاده عنوان كرد: اين شبيه ساز از نظر قابليت فني چيزي كم ندارد و حتي قابل رقابت با شبيه‌سازهاي خارجي است.در اين شبيه ساز شرايط مختلف پروازي شبيه سازي شده كه افراد بتوانند شرايط بحراني را تجربه كنند. كه قطعا گام موثري در جهت تامين امنيت پرواز خواهد بود.

 

وزارت دفاع آماده تجهيز فرودگاه‌ها

امير رستگاري، معاون وزير دفاع نيز در مراسم بهره‌برداري از دستگاه شبيه‌ساز 3 بعدي برج كنترل با بيان اينكه آمادگي داريم فرودگاه‌هاي كشور را به سامانه‌هاي بومي ۱۰۰ درصد ايراني تجهيز كنيم، گفت: سامانه‌هاي توليد داخلي در فرودگاه‌هاي نظامي نصب شده است.

به گزارش تسنيم، رستگاري اظهار كرد: دستيابي به سامانه‌هاي شبيه‌ساز به دليل پيچيدگي‌هاي فني و لزوم شناخت همه مولفه‌هاي تاثيرگذار، كار سخت و پيچيده‌اي است.پيش‌نياز اين اتفاق و دستاورد حسن اطمينان به نيروي انساني به عنوان سرمايه‌هاي اين كشور است.ايجاد بستر و دادن فرصت به دانشمندان ايراني براي اين منظور، مهم‌ترين دروازه ورود كشورمان به حوزه فناوري است.

معاون وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح يادآور شد: با تكيه بر توان متخصصان ايراني، ‌800 سامانه و محصول در هر 4 بعد، فضايي، هوايي، زميني و دريايي توليد كرده و با نصب، آنها را به بهره‌برداري رسانده‌ايم.

رستگاري اضافه كرد: در حوزه هواپايه و زمين پايه انواع محصولات را طراحي و ساخته‌ايم كه مي‌تـوان به انواع رادار، سيستم‌هاي ناوبري، كمك ناوبري، رادارهاي مراقبت، رادار MSSR، سامانه ILS و... اشاره كرد. وي با اشاره به اينكه سامانه‌هاي توليد داخل در بسياري از فرودگاه‌هاي نظامي نصب شده و آنها را به محور مقاومت نيز ارسال كرده‌ايم، گفت: آمادگي داريم تمام فرودگاه‌هاي كشور را به سامانه‌هاي بومي 100 درصد ايراني تجهيز كنيم. امكان سرويس‌دهي و خدمات‌ پس از فروش اين سامانه‌ها را داريم و هيچ تكانه تحريمي نمي‌تواند استفاده از اين سامانه‌ها را با مشكل مواجه كند. وي همچنين اظهار كرد: ‌امروز شاهديم كه سامانه‌هاي توليد وزارت دفاع در حال ارتقا توان آفندي و دفاعي ايران هستند. عمليات وعده صادق، حمله به داعش در فاصله 800 كيلومتري با موشك‌هاي نقطه‌زن و ... حاصل اعتماد وزارت دفاع به متخصصان ايراني است.

ارسال نظر