نگاهي به الكامپ ۲۷؛ از ارايه محصولات فناورانه تا ميزباني از نامزدهاي انتخابات

۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۰۰:۴۸:۰۶
کد خبر: ۳۱۵۸۵۶

بيست و هفتمين نمايشگاه الكامپ با شعار همه براي اقتصاد ديجيتال در حالي به كار خود پايان داد كه امسال ميزبان شركت‌هاي داخلي و خارجي همراه با ارايه فناوري‌هاي نوين و حضور برخي چهره‌هاي مهم كشور از جمله نامزهاي انتخابات رياست‌جمهوري و نمايندگان آنها بود.

بيست و هفتمين نمايشگاه الكامپ با شعار همه براي اقتصاد ديجيتال در حالي به كار خود پايان داد كه امسال ميزبان شركت‌هاي داخلي و خارجي همراه با ارايه فناوري‌هاي نوين و حضور برخي چهره‌هاي مهم كشور از جمله نامزهاي انتخابات رياست‌جمهوري و نمايندگان آنها بود. به گزارش ايسنا، نمايشگاه الكامپ سال‌هاست به عنوان يكي از نمايشگاه‌هاي فناورانه بزرگ در سطح ملي برگزار مي‌شود و از نكات حائز اهميت اين نمايشگاه، حضور شركت‌هاي بزرگ فناورانه و حوزه اقتصاد ديجيتال با هدف عرضه توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي آنها است. كارشناسان معتقدند حضور و استقبال مخاطبان از جمله دانشجويان، پژوهشگران، فعالان حوزه استارتاپي و شركت‌هاي فناور و دانش‌بنيان و تعامل اين دو با هم در جهت روند رشد و توسعه محصولات و آشنايي مخاطبان با محصولات و فناوري‌هاي جديد، الكامپ را بسيار مهم و پراهميت كرده است.

البته حضور شركت‌هاي خارجي و ارايه محصولاتشان و ايجاد تعامل استارتاپ‌هاي داخل با مجموعه‌هاي بزرگ بين‌المللي هم در ارتقاي سطح اين نمايشگاه بسيار موثر است. طي روزهاي گذشته بيست‌ و هفتمين نمايشگاه الكامپ در حالي برگزار شد كه به نظر مي‌رسد با سال‌هاي گذشته تفاوت‌هايي در زمينه محتوا، فضاي كلي نمايشگاه و شركت‌هاي گوناگون حاضر در آن داشت. امسال در همايش‌ها و نشست‌هايي كه در حاشيه اين نمايشگاه برگزار شد، به پررنگ بودن بخش محتوا اشاره شد؛ مساله‌اي كه علي حكيم جوادي- رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور در نشستي به آن پرداخت و تأكيد كرد مهم‌ترين رويكرد نمايشگاه الكامپ امسال توجه به محتوا است چراكه حوزه فناوري اطلاعات در همه شمول زندگي تأثيرگذار است. بخش ديگري كه مي‌توان از آن به عنوان نكته مثبت نمايشگاه امسال ياد كرد حضور گسترده و مهم شركت‌هاي مختلف و استارتاپي در فضايي مناسب از نمايشگاه اشاره كرد. طبق گفته رضا حيدري - دبير اجرايي نمايشگاه الكامپ- در نمايشگاه امسال ۱۵ سالن و ۵۰ هزار متر مكعب در اختيار بود و رويدادهاي جانبي شامل الكامپ استارز پس از چهارسال وقفه ۶۰ تيم باهم در اين حوزه رقابت كردند. همچنين بخش ديگري با همكاري اتاق بازرگاني شكل گرفت تا بتوان شرايطي را فراهم كرد تا در جهت توسعه كسب و كار قدم برداشت. توان تك اقدام ديگر انجام شده در نمايشگاه بود كه غرفه آن توسط معلولين اداره شد تا درخواست و نيازمندي‌هايي كه در حوزه فناوري اطلاعات دارند. البته در كنار موارد گفته شده بخش الكامپ جابزهم در الكامپ ۲۷ ديده شد تا درخواست كار و كارفرمايي ثبت و به اين ترتيب راهي براي تعامل و اشتغال باز شود. به گفته دست اندركاران، نمايشگاه امسال مانند سال گذشته هم ميزبان شركت‌هاي خارجي از شركت‌هاي گوناگون نيز بود كه نشان‌دهنده اهميت و تأثيرگذاري بيست و هفتمين نمايشگاه الكامپ است. علاوه بر موارد گفته شده، به اعتقاد برخي خبرنگاران امسال اطلاع‌رساني اخبار مربوط نمايشگاه از سوي ستاد خبري نمايشگاه و در نظر گرفتن سالني براي برگزاري نشست‌هاي مهم خبري نسبت به سال گذشته از وضعيت بهتري برخوردار بود.

  ميزباني نمايشگاه الكامپ از نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري

عيسي زارع پور- وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات- امسال پس از يك بازديد كلي اين نمايشگاه در روز اول در جمع خبرنگاران حاضر شد و پيرامون مباحث گوناگوني از جمله پيشرفت‌هاي حاصل شده در سه سال گذشته صحبت كرد. البته پس از دعوت وي از نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري براي بازديد از اين نمايشگاه، يكي از نمايندگان ستاد انتخاباتي مسعود پزشكيان و سعيد جليلي در الكامپ ۲۷ حضور يافتند. سعيد جليلي - كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري- در اين نمايشگاه در ديدار با جمعي از فعالان اقتصاد ديجيتال كشور گفت: سرعت اينترنت موبايل حداقل ۱۰ برابر و اينترنت ثابت بايد ۵۰ برابر افزايش يابد و توسعه فيبر نوري بايد به ۱۰۰ درصد برسد. وي گفت: فيبرنوري تاكنون ۴۰ درصد پيشرفت داشته است و يكي از مباحث مهم است كه بايد ادامه پيدا كند و به ۱۰۰ درصد برسد. سرعت اينترنت قابل دفاع نيست. سرعت اينترنت موبايل حداقل ۱۰ برابر و اينترنت ثابت بايد ۵۰ برابر افزايش پيدا كند و اين جزو برنامه‌هايي است كه براي آن بررسي‌هاي لازم انجام گرفته است. جليلي با بيان اينكه اكنون به لحاظ فني و اقتصادي براي توسعه فيبر نوري مشكلي وجود ندارد، افزود: شعار و حرفي كه پشتوانه ندارد نبايد مطرح شود. جاده هميشه بايد باز باشد اما يك روزي هم شايد برف باشد و بگويند آهسته حركت كنيد. اصل بر اين است كه همه بتوانند از اينترنت استفاده كنند.

 مهم‌ترين رويدادهاي فناورانه الكامپ ۲۷

در كنار همه بازديدها و صحبت‌هاي مسوولان به دليل ماهيت فناورانه الكامپ، محصولات نوآورانه جديدي رونمايي شد. به‌طور مثال پروژه خودروي متصل يك اپراتور تلفن همراه در قالب كاربستي عملياتي در نمايشگاه الكامپ ۱۴۰۳ به نمايش گذاشته شد. خودروهاي متصل كه عامل مهمي در پيشرفت اينترنت اشياء هستند، امكان اتصال خودرو با خودروهاي نزديك به خود در جاده و ضبط و پخش صدا در داخل خودرو كه به گوشي راننده متصل است را فراهم مي‌آورند و اين يكي از كاربردهاي خودروهاي متصل است. اتصال خودروهاي داخل خيابان و جاده‌ها با هم مي‌تواند به هوشمند شدن ترافيك و تامين امنيت كمك كند. از سوي ديگر محصول «مراقب هوشمند» براي پاسخگويي به دغدغه افراد درباره مراقبت از كودكان، سالمندان و حيوانات خانگي به بهره‌برداري رسيده و در نمايشگاه الكامپ رونمايي شد. در آينده‌اي نزديك براي وسايل و تجهيزات داراي اهميت، طراحي و توسعه مي‌يابد و براي اولين‌بار اين محصول با استفاده از فناوري‌هاي پوشيدني نظير دستبند، ساعت‌ يا ردياب هوشمند كه داراي قابليت‌هايي همچون GPS، دكمه اضطرار SOS، سيم‌كارت و ... هستند، قادر است با اتصال به پلتفرم بومي رديابي سالمند و كودك همراه اول، پايش را بر روي گوشي تلفن همراه والدين و با استفاده از برنامه كاربردي مربوطه فراهم آورد. اين پلتفرم، خدماتي همچون رديابي مكان فعلي، تاريخچه مكان و مسير رفت و آمد، تعيين محدوده امن، زمانبندي امكانات ساعت، دريافت هشدار در زمان‌هاي اضطرار، تماس صوتي و تصويري، نظارت بر پيامك‌ها و تماس‌هاي ساعت، كيف پول و نمايش ميزان باتري ساعت و ... را ارايه مي‌كند.

ارسال نظر