اقتصاد ایران و اهمیت خرده‌فروشی

۱۴۰۳/۰۴/۲۳ - ۰۱:۱۹:۴۳
کد خبر: ۳۱۶۴۳۹
اقتصاد ایران و اهمیت خرده‌فروشی

تحلیل‌های جهانی نشان می‌دهد که امروز خرده‌فروشی و بازارهای مربوط به آن نقش و سهمی مهم در اقتصاد جهانی دارند و از این رو اتاق بازرگانی ایران نیز با برگزاری یک همایش تلاش کرده تا راهی برای استفاده از این ظرفیت و البته تشریح شرایط این بازار پیدا کند.

پیام باقری

تحلیل‌های جهانی نشان می‌دهد که امروز خرده‌فروشی و بازارهای مربوط به آن نقش و سهمی مهم در اقتصاد جهانی دارند و از این رو اتاق بازرگانی ایران نیز با برگزاری یک همایش تلاش کرده تا راهی برای استفاده از این ظرفیت و البته تشریح شرایط این بازار پیدا کند. این همایش دو هدف مهم را دنبال می‌کند؛ کمک به توسعه و پیشرفت این صنعت و رفع موانع پیش روی آن که در این راستا اتاق ایران آماده انجام اقدامات لازم در حوزه وظایف قانونی خود است. دوم جریان‌سازی و شبکه‌سازی در این حوزه است که می‌تواند با تکیه بر فناوری‌های نوین و دانش مدیریتی عملیاتی شود. مانند بسیاری از کسب‌ و کارهای دیگر، نقش‌آفرینی در حوزه کالاهای سوپرمارکتی به عنوان نوعی از کسب ‌و کارهای خرد که مستقیم با اقتصاد خانوار و روستایی مرتبط بوده و از یک نظام گسترده توزیع برخوردار است، بدون توجه به تحولات دیجیتال ناممکن خواهد بود.

تقاضای بسیار بالا، حجم بالایی از تولید در فضایی پردامنه با ابعاد مختلف، سود واحد مالی کم اما گردش نقدینگی و سود بالای نهایی به دلیل حجم بالای فروش، فروش روزمره با توزیع گسترده، رقابت بالا و مبتنی بر نظام عرضه و تقاضا، برخورداری از اقتصاد کم ریسک و پر بازده، رشد سهام قابل توجه آنها در بازار بورس، پیش‌بینی‌پذیری نسبتا بالا در این صنعت، از دیگر شاخص‌های بازار کالاهای تندمصرف و خرده‌فروشی است. 

بالغ بر 85درصد بازار خرده‌فروشی در مالکیت سوپرمارکت‌های محلی است. با این حال اما با توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و آنلاین و تغیر فرهنگ خانوار نسبت به نحوه تهیه مایحتاج خود و دسترسی گسترده به فناوری موجب تغییر رفتار و ذائقه مصرف‌کنندگان این بازار شده است. بازار خرده‌فروشی سهم مهمی از بنگاه‌های کوچک و متوسط را به خود اختصاص داده و اقتصادهای نوظهور از این بخش برای مولدتر کردن حوزه‌های اقتصادی خود استفاده می‌کنند. در واقع بازار خرده‌فروشی موتور پیشران اقتصادهای نوظهور است. موفقیت در این حوزه نیازمند شناخت از این زیست‌بوم، جنس بازار و رقبا و منابع، سواد مدیریتی، ایجاد ساختارهای لازم روزآمد و استفاده از فناوری‌های روز دنیا است. این اتاق آماده است تا در مسیر توسعه و پیشرفت صنعت خرده‌فروشی و رفع موانع پیش روی آن، اقدامات لازم را انجام دهد. به این ترتیب امیدواریم تا با به وجود آمدن یک نگاه مشترک در این حوزه بتوان فضایی را ایجاد کرد که از این ظرفیت مهم در اقتصاد ایران نهایت بهره‌برداری صورت بگیرد.

ارسال نظر