چه كسي مي‌گويد يا چه مي‌گويد؟

۱۴۰۳/۰۴/۲۴ - ۰۱:۲۴:۲۴
کد خبر: ۳۱۶۵۶۰

يكي از معروف‌‌ترين و زيبا‌ترين عبارات جامع اميرمومنان علي(ع) اين عبارت است: «اُنْظُرْ الي ما قال، و لا تنْظُر إِلي منْ قال؛ به گفته بنگر نه به گوينده.» اين گزاره براي بسياري از موضوعات كليدي كشور، اهميت دارد و توجه به آن به رشد و پيشرفت كشورمان كمك مي‌كند.

محمدرضا منجذب

يكي از معروف‌‌ترين و زيبا‌ترين عبارات جامع اميرمومنان علي(ع) اين عبارت است: «اُنْظُرْ الي ما قال، و لا تنْظُر إِلي منْ قال؛ به گفته بنگر نه به گوينده.» اين گزاره براي بسياري از موضوعات كليدي كشور، اهميت دارد و توجه به آن به رشد و پيشرفت كشورمان كمك مي‌كند. چرا اين بحث در اين برهه زماني مهم است؟يكي از پرسش‌هاي اساسي در ايام انتخابات اين موضوع بود كه كداميك از گفتمان‌هاي اقتصادي موجود در انتخابات با امر توسعه و رشد كشور قرابت بيشتري دارد؟ مبتني بر اين پرسش طرفداران هر كدام از گفتمان‌هاي موجود تلاش مي‌كردند تا تفاسير خاصي از گفتمان نامزد مورد نظر خود ارايه كنند.در واقع طرفداران نامزدها بدون توجه به محتواي مطرح شده تنها تلاش مي‌كردند از گفتمان ارايه شده، دفاع كرده و گفتمان طرف مقابل را نقد كنند. به‌طور كلي در عالم سياست ايران‌زمين دو گرايش معروف اصولگرا و اصلاح‌طلب بيشتر از ساير احزاب در ايران شهرت يافته و جا افتاده‌اند. نكته قابل توجه اينكه لزوما اين دو گرايش از منظر اقتصادي صاحب و طرفدار مكتب اقتصادي خاصي نيستند. بيشتر از منظر نگاه به مسائل سياسي و اجتماعي تفاوت‌هايي را دارند. در واقع اينگونه نيست كه تمام نامزدهاي اصلاح‌طلب از يك  گرايش اقتصادي خاص حمايت كرده و آن را ترويج سازند و چهره‌هاي اصولگرا، نوع ديگري از گرايش اقتصادي را مطرح كرده و در خصوص آن بحث و تبادل نظر كنند. 

به‌طور معمول مردم هم با توجه به سلايق و عقايد خود گرايش به يكي از اين دو گفتمان و يا هيچكدام از آنها دارند. نكته مهمي كه در اينجا سعي دارم به آن اشاره كنم، اينكه، بعضا طرفداري از هركدام منجر به افراطي‌گري در تحليل‌ها و نظرات مي‌شود. به‌طوري كه برخي افراد طرفدار يك گروه، فقط نظرات افراد و طرفدار يا سياستمدار آن جناح را مي‌شنود و قبول دارد و به ساير نظرات مطرح شده در حوزه مسائل اقتصادي بي توجه هستند. اين طرز نگاه مشكل مهمي كه ايجاد مي‌كند اين است كه اگر حرف يا تحليل يا پيشنهاد درستي از سوي جناح مقابل طرح گردد، از قبل محكوم و تخطئه شده است. چه بسا آن تحليل از منظر علوم مختلف اقتصاد، حقوق، جامعه شناسي و... صحيح باشد و منافع ملي را در نظر گيرد. بنابراين بايد توجه داشت، اين نوع طرفداري‌هاي افراطي له يا عليه هر كدام از نامزدها نه تنها كمكي به بهبود وضعيت شاخص‌هاي اقتصادي و نظم و نظامات بازارها نمي‌كند بلكه ممكن است آسيب‌هايي در اين زمينه ايجاد كند. اين نوع ديدگاه هر تحليل را با عينك خاص خود سفيد يا سياه (صفر يا يك) مي‌بيند و به ساير ابعاد و زواياي مطرح شده، بي توجه هستند. در برهه‌اي خاص به‌طور كامل و صفر يا صد درصدي مي‌پذيرد و يا كامل رد مي‌كند. 

اين در حالي است كه حالات موضوعات قابل توجهي ديگري، بين اين دو طيف و اين دو محتوا ممكن است در واقع وجود داشته باشد و اتفاقا منافع ملي در آن نهفته باشد. بنابراين لازم است با پايان گرفتن رقابت‌هاي سياسي موضوعات محتوايي مطرح شده در حوزه تخحصصي علم اقتصاد از منظر تخصصي و علمي مورد بحث قرار گيرند تا تمام ظرفيت‌هاي كشور در مسير رشد و پيشرفت كشور به كار گرفته شوند. سياست‌گذاران و مردم بايد بتوانند اين نوع نگاه صفر يا صد درصدي و سياه و سفيد كامل را كنار گذارند. در آن صورت حقايق علمي و غيرعلمي به معناي واقعي ديده شده، و در تصميمات، منافع علمي پررنگ‌تر رويت مي‌شود. اين نوع نگاه است كه به دور از تعصبات مضر مي‌تواند اقتصاد كشور را به سمت تعالي سوق دهد. مثل همان عبارت جاودان امام علي‌(ع) و مثل معروفي است كه مي‌گويد: نبينيد چه كسي مي‌گويد، بلكه ببينيد چه سخني مي‌گويد...

ارسال نظر