دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي: بذرپاش به دنبال قيمت دستوري در بازار است

كاهش ۵٠ درصدي قيمت بليت هواپيما با آزادسازي

۱۴۰۳/۰۵/۰۱ - ۰۱:۰۱:۳۱
کد خبر: ۳۱۷۰۵۰

دبير انجمن شركت‌هاي هواپيما اظهار كرد: ديوان عدالت اداري راي به آزادسازي بليت هواپيما داده و آقاي بذرپاش حرمت قانون را نگه دارد.

دبير انجمن شركت‌هاي هواپيما اظهار كرد: ديوان عدالت اداري راي به آزادسازي بليت هواپيما داده و آقاي بذرپاش حرمت قانون را نگه دارد. به گزارش ايلنا، مقصود اسعدي ساماني در نشست خبري ديروز خود با اشاره به آزادسازي نرخ بليت هواپيما اظهار كرد: اجراي قانون برنامه پنجم تكليف است و در اين برنامه مقرر شده كه نرخ بليت هواپيما آزاد شود كه اين قانون از سال ٩۴ تا سال ٩٧ به اجرا رسيد. وي ادامه داد: از آثار آزادسازي نرخ بليت هواپيما افزايش دسترسي مردم به سفر هوايي بود به‌طوري كه در سال ٩۴ ميزان جابه‌جايي ١٧ ميليون نفر بود كه اين عدد تا سال ٩٧ به ٢۴ ميليون مسافر رسيد و در حالي كه نرخ رشد جابه‌جايي مسافر در برنامه توسعه ٨ درصد بود اين عدد به ٢٠ درصد رسيد . دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي با اشاره به لغو اجراي قانون برنامه و آزادسازي قيمت بليت هواپيما در سال ٩٧ گفت: در سال ٩٧ به دليل نوسانات ارزي دوباره دولت در بازار مداخله كرد و قيمت مصوب براي بليت هواپيما تعيين شد كه از تبعات اين تصميمات زمينگير شدن هواپيماها بود كه چرا نقدينگي براي تعمير و نگهداري ناوگان در اختيار نداشتند. اسعدي‌ساماني افزود: در حالي امروز ميزان تقاضا در بازار براي خريد بليت هواپيما ٣۶ ميليون نفر است با كمبود ناوگان مواجه هستيم و امروز ١١٣ فروند هواپيما در ناوگان زمينگير هستند كه قابليت برگشت به ناوگان را دارند و با ۵٠٠ ميليون دلار مي‌توان اين تعداد هواپيما را به ناوگان برگرداند كه آزادسازي نرخ بليت هواپيما به بازگشت هواپيماهاي زمينگير مي‌توان كمك كرد. وي درباره اظهارات روز گذشته وزير راه و شهرسازي مبني بر اينكه آزادسازي نرخ بليت ظلم به مردم است و بايد نرخ‌ها اصلاح شوند و راهي جز اين نيست، مدعي شد: ديوان عدالت اداري راي به آزادسازي بليت هواپيما را داده و آقاي بذرپاش حرمت قانون را نگه دارد، در حال حاضر مدافعان قيمت‌هاي دستوري دو گروه هستند گروه اول دلالان و گروه دوم آقاي بذرپاش. اسعدي‌ساماني گفت: با آزادسازي نرخ بليت هواپيما قيمت‌هاي به روز شده در بازار تا ۵٠ درصد كاهش پيدا كرده‌ است. دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي در پاسخ به سوال ايلنا مبني بر اينكه گفته مي‌شود قانون برنامه پنجم پس از گذشت چند سال از آن ديگر براي اجرا اعتبار ندارد، اظهار كرد: قانون و ماده ١۶١ قانون برنامه پنجم صراحتا تاكيد كرده است كه آزادسازي نرخ بليت هواپيما انجام شود اما وزير راه روي اين موضوع انقلت دارد اما ديوان عدالت اداري به عنوان مرجع قضايي در اين باره راي صادر كرده و اعلام شده كه ستاد تنظيم بازار ديگر حق مداخله در تعيين قيمت بليت هواپيما را ندارد، مقام معظم رهبري و شهيد رييسي هم بارها تاكيد كردند كه دولت تنها حق نظارت و هدايت و حمايت را از بخش خصوصي دارد و حق دخالت ندارد و اما وزير راه اصرار زيادي بر دخالت دارد و خلاف قانون است. وي ادامه داد: انتظار داريم كسي كه در مرجع اين حوزه نشسته است، مقيد به رعايت قانون باشد و حرمت راي قوه قضاييه را داشته باشد و خوشبختانه رييس ديوان به صراحت جواب آقاي بذرپاش را داده است. در ديوان بيش از ١٠٠ قاضي متخصص موضوعات را بررسي مي‌كنند و راي ديوان مبني بر منع ستاد تنظيم بازار است.

اسعدي‌ساماني تاكيد كرد: در حال حاضر، هر ايرلايني بر اساس همان هر ساعت پرواز ۴٠ دلار براي هر مسيري قيمت‌گذاري كرده است و قيمت‌ها در سايت شركت‌هاي هواپيمايي بارگذاري شده و شاهد افزايش عرضه بليت دربازار هستيم.

وي در پاسخ به اينكه چه نهادي بر اين قيمت‌ها نظارت مي‌كند و چگونه است كه قيمت بليت يك مسير پروازي مشخص با يك تايپ مشابه هواپيما در هر ايرلايني متفاوت از هم است در حالي بايد ۴٠ دلار تعيين شده براي هر ساعت پرواز را رعايت كنند، گفت: همانطور كه گفته شد در حال حاضر قيمت هر پرواز در هر ايرلايني مشخص است و بارگذاري شده و در اين مدت شاهد ريزش ۵٠ درصدي قيمت‌ها بوديم چراكه دست دلالان از بازار كوتاه شده از سوي ديگر شركت‌ها نسبت به انجام پروازهاي خارجي، بيشتر تمايل به انجام پروازهاي داخلي دارند و با افزايش عرضه قيمت بليت داخلي كاهش پيدا كرده است. در پاسخ به اين سوال بايد بگويم كه زمان و تاريخ پرواز در قيمت‌ها اثرگذار است و ممكن است قيمت بليت يك پرواز مشابه با يك مدل هواپيماي مشابه در هر ساعت و روزي با تاريخ ديگري متفاوت باشد.وي افزود: طبق دستورالعمل جديد سازمان هواپيمايي كشوري مسووليت پايش و رصد پروازها و فروش بليت هوايپما را به انجمن شركت‌هاي هواپيمايي داده است و هر تخلفي صورت گرفته را انجمن به سازمان اطلاع مي‌دهد و مسافران مي‌توانند هرگونه تخلف را به انجمن اطلاع دهند. در ٢۵ روز گذشته هم تخلف سه آژانس مسافرتي در فروش بليت هواپيما را به سازمان هواپيمایي اطلاع داديم و تعليق شده‌اند. دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي همچنين درباره پروازهاي اربعين اظهارداشت: پرواز ويژه اربعين از ٢۴ مرداد ماه شروع و تا ٩ شهريور ادامه پيدا مي‌كند، البته در حال حاضر هم پروازهاي نجف و بغداد براي فروش وجود دارد اما با نرخ آزاد و غير مصوب. قيمت بليت اربعين رفت و برگشت از مبدا تهران ١٠ ميليون تومان و از مبدا مشهد و شرق كشور هم ١٢ ميليون تومان تعيين شده است.

اسعدي‌ساماني به مسافران توصيه كرد كه بليت رفت و برگشت را تهيه كنند، چراكه در عراق براي خريد بليت برگشت بايد دلار پرداخت كنند.

ارسال نظر