انتظار ۱۵۰ روزه واردكنندگان موبايل براي تخصيص ارز

۱۴۰۳/۰۵/۰۲ - ۰۱:۵۹:۴۱
کد خبر: ۳۱۷۱۴۵

رييس انجمن تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبي، ضمن گلايه از عدم شفافيت از سوي دولت در ارايه آمار واردات تلفن همراه، تاكيد مي‌كند كه انجمن به عنوان دارنده سهم ۷۰ درصدي در واردات اين كالا، هيچ اطلاعات و آماري از تعداد كالا، نوع كالا، سهم ريالي كالاي وارد شده و... ندارد و پيگيري اين موضوعات از دولت است، اما به هيچ جوابي نمي‌رسد.

رييس انجمن تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبي، ضمن گلايه از عدم شفافيت از سوي دولت در ارايه آمار واردات تلفن همراه، تاكيد مي‌كند كه انجمن به عنوان دارنده سهم ۷۰ درصدي در واردات اين كالا، هيچ اطلاعات و آماري از تعداد كالا، نوع كالا، سهم ريالي كالاي وارد شده و... ندارد و پيگيري اين موضوعات از دولت است، اما به هيچ جوابي نمي‌رسد. به گزارش ايسنا، عبدالمهدي اسدي- در گفت‌وگويي ويدئويي، ضمن اشاره به گلايه‌ اخير واردكنندگان تلفن همراه به انجمن موبايل از عدم شفافيت در نحوه‌ تخصيص ارز، اظهار كرد: حدود دوماه پيش، نامه‌اي از سوي بالغ بر ۲۰۰ واردكننده تلفن همراه در سطح كشور به انجمن واردكنندگان موبايل واصل شد كه مطالباتي داشتند و اين مطالبات به حق بود كه نسبت به عدم شفافيت در بحث واردات تلفن همراه طي سه سال اخير (از سال ۱۴۰۰ به بعد و در دولت سيزدهم) گلايه داشتند.

رييس انجمن تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبي خاطرنشان كرد: پيش از اين نامه نيز پيگيري موضوعات از سمت دولت بوديم كه بتوانيم آمار دقيقي از واردات تلفن همراه كسب كنيم اما متاسفانه موفق نشديم. اين نامه مطالبات صنفي را به اكثر نهادهاي نظارتي، اجرايي، امنيتي، رياست‌جمهوري و... ابلاغ كرديم و جلسات متعددي هم با شوراي رقابت، بازرسي كل كشور، پيشگري قوه قضاييه و... داشتيم. وي در رابطه با آخرين وضعيت واردات موبايل، گفت: اين وضعيت براي خود ما هم سوال است و به دنبال جواب آن هستيم. واردات موبايل طي سه سال اخير براي دولت شفاف‌ترين صنف‌ و صنعت بوده است. كالايي كه داراي شناسه است، شفافيت هم برايش وجود دارد؛ چراكه از لحظه‌ خريد، ترخصيص، فروش و ... در سامانه‌هاي مختلف ثبت مي‌شود. اين شفافيت از سوي شركت‌ها، اما متاسفانه در دولت چنين شفافيتي وجود ندارد. شركت‌ها برادري خود را به دولت ثابت كردند، اما از سوي دولت اينگونه نبوده است. اسدي تاكيد كرد: در حال حاضر دقيقا نمي‌دانيم كه چند ميليون دلار، به صورت واقعي، واردات تلفن همراه انجام شده است. آيا تخصيص ارز به شركت‌هاي مختلف به صورت برابر بوده يا خير؟ شركتي كه ۱۵۰ روز است در صف تخصيص ارز براي واردات موبايل است، براي همه‌ شركت‌ها به همين صورت بوده است؟ ابهام بسيار زيادي وجود دارد. وي افزود: در بازرسي ميداني اعضاي انجمن، متوجه شديم در حالي كه بسياري از شركت‌ها كالاي موجود ندارند، بسياري ديگر به انبوه وارد كرده و موجودي دارد. از سوي دولت، واردات تلفن همراه در يك تاريكي مطلق به سر مي‌برد. بسيار پيگيري كرده‌ايم اما به هيچ پاسخي هم نرسيده‌ايم. بنابراين نمي‌دانيم چه برندي، چه سهمي از بازار دارد و چند ميليون دلار وارد كرده است؟ چه تعداد كالا وارد شده است؟ ضمن اينكه پيش‌تر در دولت دوازهم، اين آمار به صورت ماهانه در اختيار انجمن قرار مي‌گرفت، اما اين امار طي سه سال اخير داده نشده است. ما نگران هستيم كه در بازار تلفن همراه رانتي وجود دارد يا خير؟ پيگير هستيم كه اگر هست، جلوگيري شود. رييس انجمن مذكور تصريح كرد: مقرر شده بود كه ۶۰ روزه تخصيص ارز صورت بگيرد (هرچند كه البته ۴۵ روزه بود و سپس به ۶۰ روزه تبديل شد)؛ اكنون بالغ بر ۱۵۰ روز است كه تخصيص صورت نگرفته و بازار به لحاظ كالا، با كمبود مواجه است. شرايط اصلا براي شركت‌ها شرايط مطلوبي نيست. بسياري از شركت‌ها تعطيل شده و بسياري هم تعديل نيرو داشته‌اند. اسدي خاطرنشان كرد: انجمن تلفن همراه ايران، ۷۰ درصد سهم واردات كشور را دارد؛ ما بين ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر جمعيت مستقيم و غيرمستقيم داريم و شركت‌ها كارآفريني مي‌كنند؛ اكسيژن اين جمعيت بزرگ، تخصيص ارز و تامين كالاست كه اگر نرسد، مجبور به تعديل نيرو و سپس تعطيلي است. بسياري از شركت‌ها را داريم كه واگذار كرده‌اند.

ارسال نظر