منظور رفت، پورمحمدي آمد

اميد به تزريق روح تازه در برنامه و بودجه ايران

۱۴۰۳/۰۵/۱۶ - ۰۰:۳۶:۱۴
کد خبر: ۳۱۸۱۶۴
اميد به تزريق روح تازه در برنامه و بودجه ايران

رييس‌جمهور كه ابتداي هفته جاري در يكي از نخستين احكام خود براي اعضاي اقتصادي خود، تكليف سازمان برنامه و بودجه را مشخص كرده بود، روز گذشته با حضور در مراسم توديع و معارفه اين سازمان، از اهميت برنامه‌ريزي اقتصادي و تغيير ريل كشور به سمت استفاده از حداكثر ظرفيت‌ها در اقتصاد كلان گفت.

رييس‌جمهور كه ابتداي هفته جاري در يكي از نخستين احكام خود براي اعضاي اقتصادي خود، تكليف سازمان برنامه و بودجه را مشخص كرده بود، روز گذشته با حضور در مراسم توديع و معارفه اين سازمان، از اهميت برنامه‌ريزي اقتصادي و تغيير ريل كشور به سمت استفاده از حداكثر ظرفيت‌ها در اقتصاد كلان گفت. در اين جلسه منظور - رييس سابق سازمان برنامه و بودجه - رسما جاي خود را به پورمحمدي داد كه پيش از اين سال‌هاي طولاني در نهادهايي چون سازمان برنامه و بانك مركزي كار كرده و انتصاب او از سوي پزشكيان با موجي مثبت در ميان بسياري از كارشناسان اقتصادي مواجه شده است. سازمان برنامه و بودجه در دولت سيزدهم دو رييس داشت. در ابتداي دولت مسعود ميركاظمي به رياست اين سازمان منصوب شد اما در ميانه راه، جاي خود را به داود منظور داد كه تا پيش از آن به عنوان معاون وزير اقتصاد و رييس سازمان امور مالياتي كار مي‌كرد.

كسري قابل توجه بودجه، ناترازي در عملكرد، عدم تخصيص بودجه عمراني، بي توجهي به كوچك سازي و چابك سازي دولت و البته عدم هماهنگي در برخي برنامه‌ها با مجلس شوراي اسلامي، تنها بخشي از انتقاداتي است كه در اين سال‌ها به سازمان برنامه و بودجه وارد بوده است. البته بخش زيادي از اين انتقادات نه به دولت سيزدهم كه به شكلي تاريخي به عملكرد اين سازمان وارد بوده و از اين رو دولت پزشكيان، موقعيت خود را در اين حوزه نيز بايد تقويت كند. تحت تاثير همين موضوع بود كه روز گذشته رييس‌جمهور از لزوم توجه جدي به اصلاح در اين حوزه صحبت كرد. رييس‌جمهور نداشتن دانش كافي براي يافتن راه‌حل مشكلات، كنار زدن افراد توانمند و باانگيزه و عدم صداقت با مردم را از اصلي‌ترين موانع رفع مشكلات كشور دانست و خطاب به مديران و كارشناسان سازمان برنامه و بودجه، تصريح كرد: معتقدم شما با نگاهي نو و روشي نوين خواهيد توانست كشور را متحول كنيد و با كار اثربخش و تأثيرگذارتان رضايت مردم را جلب كنيد. مسعود پزشكيان صبح روز - دوشنبه - در آيين تكريم و معارفه رييس سازمان برنامه و بودجه با تأكيد بر اهميت جايگاه اين سازمان در نظام اجرايي كشور، سازمان برنامه و بودجه را مغز متفكر نظام اجرايي كشور دانست كه در صورت كارآمدي گره گشاي مشكلات كشور خواهد بود و در صورت عدم كارآمدي بر مشكلات كشور خواهد افزود. رييس‌جمهور در ادامه با تاكيد بر ضرورت تحول در روش عملكرد و فعاليت اين سازمان، در توصيف چشم‌انداز كشور گفت: به دنبال شرايطي هستيم كه در آن ايران رتبه برتري در ميان كشورهاي ديگر كسب كرده، فقر، جهل و تحقير در جامعه نباشد و آزادگي، شرافت و انسانيت حكمفرما شود و رسيدن به اين جايگاه كه لياقت آن را داريم، مستلزم تغيير نگاه‌ها و ابتكار در راه‌حل‌ها است.

پزشكيان عملي نشدن وعده‌ها و يكسان نبودن قول و عمل مسوولان را موجب نارضايتي مردم از آنان دانست و تصريح كرد: بناي دولت جديد اين است كه اگر توان حل مشكل و مساله‌اي در كشور را نداشته باشد، آن را صادقانه با مردم در ميان بگذارد. رييس‌جمهور در ادامه با بيان اينكه اگر در كشور عده‌اي با سختي زندگي مي‌كنند ناشي از عملكردهاي نادرست و غلط برخي مديران است، افزود: بنده به هيچ‌وجه در اظهارات و سخنانم در جريان انتخابات به مردم وعده دروغ و تعهد غيرقابل اجرا نداده‌ام. چرا كه معتقدم هيچ فريضه‌اي در نزد خداي متعال از پايبندي به قول و عهد بالاتر نيست و شيريني صداقت با مردم از رفتار و گفتار منافقانه و دروغگويانه بيشتر است، بنابراين اگر تعهد و قولي به مردم داديم بايد تا پاي جان براي عمل به آن تلاش كنيم.

پزشكيان نداشتن دانش كافي براي يافتن راه‌حل مشكلات، كنار زدن افراد توانمند و با انگيزه و عدم صداقت با مردم را از اصلي‌ترين موانع رفع مشكلات كشور دانست و خطاب به مديران و كارشناسان سازمان برنامه و بودجه، تصريح كرد: معتقدم شما با نگاهي نو و روشي نوين خواهيد توانست كشور را متحول كنيد و با كار اثربخش و تأثيرگذارتان رضايت مردم را جلب كنيد. پزشكيان با تأكيد بر اهميت تكريم ارباب رجوع در ادارات و دستگاه‌هاي اجرايي كشور، گفت: متأسفانه مردم در شرايط فعلي از نحوه برخوردها در ادارات ما ناراضي هستند و علاوه بر مشكلات اقتصادي كه با آن دست به گريبانند با برخورد نامناسب در ادارات به زخم آنها نمك پاشيده مي‌شود. رييس‌جمهور تأمين رضايت مردم را رسالت اصلي دولت چهاردهم عنوان كرد و افزود: براي ما مهم آن است كه مراجعه‌كننده با رضايت از ادارات ما خارج شود و اگر خواسته‌اي خارج از چارچوب‌هاي قانوني نيز داشت با روي خوش و زبان نرم از او عذرخواهي شود. پزشكيان در بخش ديگري از سخنان خود در جمع مديران و كارشناسان سازمان برنامه و بودجه بر ضرورت نظارت برخط و لحظه‌اي اين سازمان بر نحوه هزينه‌ بودجه دستگاه‌هاي مختلف تاكيد كرد و افزود: اين سازمان همچنين موظف است متناسب با ميزان درآمد كشور بودجه را تدوين و به نيازها بر اساس اولويت‌بندي پاسخگو باشد. رييس‌جمهور همچنين بر اهميت استفاده از نيروهاي جوان و نخبه و نيز برگزاري دوره‌هاي آموزشي منظم براي ارتقاي سطح دانش مديران و كارشناسان سازمان برنامه و بودجه تاكيد كرد. پزشكيان در پايان ضمن تقدير از زحمات و خدمات دكتر داود منظور رييس پيشين سازمان برنامه و بودجه و همچنين آرزوي موفقيت براي دكتر پورمحمدي رييس جديد اين سازمان در مسووليت جديد و خطير خود افزود: اميدواريم اين صميميت و دوستي در ميان مديران و كارشناسان اين مجموعه با رييس جديد منجر به اعتلاي هرچه بيشتر سازمان برنامه و بودجه در جهت رفع مشكلات كشور باشد. پيش از سخنان رييس‌جمهور دكتر داوود منظور رييس پيشين سازمان برنامه و بودجه با بيان اينكه امروز براي مديران و كارشناسان اين سازمان به جهت ميزباني از رييس‌جمهور روز بزرگ و مباركي است، ابراز اميدواري كرد سازمان برنامه و بودجه در دوره جديد بتواند بيش از گذشته در راهبري و سكانداري توسعه كشور ايفاي مسووليت كند.

در كنار پزشكيان، پورمحمدي نيز در يكي از نخستين سخنراني‌هاي خود خواسته‌هايي را از رييس دولت مطرح كرد. رييس جديد سازمان برنامه و بودجه گفت: در طول دولت‌هاي جمهوري اسلامي ايران هيچ مسوولي به اندازه دكتر پزشكيان به امر ارجاع امورات كشور به كارشناسان و همچنين ضرورت اصلاح ساختار بودجه تاكيد نداشته‌اند. سيدحميد پورمحمدي رييس جديد سازمان برنامه و بودجه طي سخناني در مراسم تكريم و معارفه رييس سازمان برنامه و بودجه با تقدير از زحمات دكتر منظور، انتخاب اين سازمان به عنوان نخستين مقصد رييس‌جمهور براي برگزاري آيين تكريم و معارفه را نشان‌دهنده عمق اعتقاد رييس‌جمهور به كارشناسان عنوان كرد و افزود: در طول دولت‌هاي جمهوري اسلامي ايران هيچ مسوولي به اندازه دكتر پزشكيان به امر ارجاع امورات كشور به كارشناسان و همچنين ضرورت اصلاح ساختار بودجه تاكيد نداشته‌اند و حضور ايشان در كانون كارشناسان كشور نشاني بر وفاي به عهد است.« اعتماد به بدنه كارشناسان سازمان برنامه و بودجه»، «توجه ويژه به شوراي اقتصاد به عنوان قديمي‌ترين شوراي اقتصادي كشور»، «پرهيز از ايجاد شوراهاي موازي براي سازمان برنامه و بودجه» و «حمايت ويژه رييس‌جمهور از اولويت‌بندي‌هاي اين سازمان براي تخصيص بودجه» از جمله درخواست‌هاي رييس جديد سازمان برنامه و بودجه از رييس‌جمهور بود.

پورمحمدي قبل از اين انتصاب در بخش‌هاي مختلف وزارت اقتصاد و ديگر مجموعه‌هاي حاكميتي به انجام وظيفه مشغول بوده است. وي قائم‌مقام رييس كل بانك مركزي ايران در دوره رياست محمود بهمني است. پورمحمدي در ۱۸ مهر ۱۳۸۸، با حكم محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور وقت، به قائم مقامي بانك مركزي ايران منصوب شد. مشاور عالي رييس بانك مركزي در سال ۱۳۸۷ در دوره طهماسب مظاهري، معاون امور بانكي، بيمه و شركت‌هاي دولتي وزير اقتصاد و دارايي از سال ۱۳۸۳ در دوره سيد صفدر حسيني، داوود دانش جعفري و شمس‌الدين حسيني در كارنامه كاري وي به چشم مي‌خورد. پور محمدي چند سال قبل با حاشيه‌اي در رابطه با يكي از پرونده‌هاي اقتصادي فساد مواجه شد كه البته باقر نوبخت رييس وقت اين سازمان توضيحاتي را در اين رابطه ارايه داد. محمدباقر نوبخت، معاونت نظارت و برنامه‌ريزي رييس‌جمهور وقت (حسن روحاني) درباره چرايي انتصاب يكي از مظنونان در فساد سه هزار ميلياردي به رسانه‌ها توضيحات مفصلي داد.

وي گفت: در اينكه يك اتفاقي مي‌افتد و آن اتفاق از نظر قانون تخلف محسوب مي‌شود، دستگاه‌هاي نظارتي و قوه محترم قضاييه خودشان را موظف مي‌دانند در راستاي ماموريت ذاتي‌شان تحقيق كنند و تمامي كساني را كه به نوعي از انحا در رابطه با آن اتفاق خلاف قانون در مظان اتهام هستند، مورد مطالعه و رسيدگي قرار مي‌دهند تا بفهمند كه عامل اصلي براي وقوع آن اتفاق غيرقانوني چيست. معاون نظارت و برنامه‌ريزي رييس‌جمهور در اين نشست گفت: درباره همه مهتمان پرونده، رسيدگي‌هاي قضايي انجام شد. حال اگر در پايان اين كار مشخص شده باشد فردي كه در اين مسير مورد اتهام قرار گرفت و هر سه قوه كتبا اعلام كنند كه آن فرد بي‌گناه بوده است، آيا به نظر شما به صرف اينكه در مقطعي آن اتهام بر وي وارد بود، ديگر امكان خدمتگزاري از چنين فردي را كه كارشناس است و مي‌تواند به كشور خدمت كند، بگيريم؟ با توجه به تبرئه شدن پورمحمدي در پرونده فساد سه هزار ميلياردي، مسعود پزشكيان با اتكا به تجارب وي و شعار تخصص گرايي دولت چهاردهم تلاش كرده است كه از تخصص اين مدير باسابقه در جايگاه جديد استفاده كند. مديري كه متولد سال 1346 است و مدرك دكتراي علوم اقتصادي از دانشگاه تهران دارد. انتصاب پورمحمدي وعده جوانگرايي در كابينه دولت جديد را هم محقق خواهد كرد.

احتمالا انتصاب پورمحمدي در هفته آينده با معرفي وزراي اقتصادي دولت جديد تكميل خواهد شد تا به اين ترتيب تيم اقتصادي دولت پزشكيان به زودي كار خود را به شكل جدي آغاز كند.

ارسال نظر